Besiktning vid hästköp

Cattis_E

Trådstartare
Om ni skulle köpa en fjordhäst i åldersspannet 2-8år.
Vad för veterinärbesiktning hade ni försökt få till i de olika åldrarna?

Röntgen? Av vilka delar?
Annat?

Vill inte missa något jag verkligen borde gjort, men att undersöka varje millimeter känns inte heller rimligt.

Röntgen? Av vilka delar?
Annat?

Vill inte missa något jag verkligen borde gjort, men att undersöka varje millimeter känns inte heller rimligt.
Beror på. Vad ska du använda hästen till? Finns det några kända typiska fynd fjordhästar kan ha som de inte bör ha?

Beror på. Vad ska du använda hästen till? Finns det några kända typiska fynd fjordhästar kan ha som de inte bör ha?
Ridning, främst dressyr och i skog och mark.
Jag känner inte till några typiska åkommor som brukar vara röntgenfynd på fjordhästar.
Men det kan ju finnas något jag inte hört om.

Ridning, främst dressyr och i skog och mark.
Jag känner inte till några typiska åkommor som brukar vara röntgenfynd på fjordhästar.
Men det kan ju finnas något jag inte hört om.
Ok, så i princip en hobbyhäst så att säga?
Då hade jag nog inte röntgat men gjort en klinikbesiktning.

Röntgen? Av vilka delar?
Annat?

Hade gjort en klinikbesiktning, röntga hade jag inte gjort med någon häst om det inte finns en viss problematik med den.

Antar att köpesumman är en bit under 100? Som säljare hade jag inte sålt en sådan häst under förutsättning att den fungerar fint i övrigt till någon som vill krångla med röntgen.
Jo, det är få fjordingar som går för över 100 vad det verkar på annonser även om det väl finns enstaka som gör det.
50-80 beroende på ålder och utbildningsgrad är väl det vanligaste intervallet.

Röntgen? Av vilka delar?
Annat?

Magkänsla. Möjligen vet som lyssnar på hjärtat. Annars skulle jag bara titta själv. Besiktar bara om försäkring kräver det

Jo, det är få fjordingar som går för över 100 vad det verkar på annonser även om det väl finns enstaka som gör det.
50-80 beroende på ålder och utbildningsgrad är väl det vanligaste intervallet.
Ja alltså oavsett ponny hade jag inte lagt tid på en köpare som vill krångla med röntgen om man nu inte misstänker något (men då röntgar jag ofta själv innan annons). För mig är en häst för 50-70 en hobbyhäst, sedan kan den givetvis bli värd mer. Försäkringsbolagen kräver bara röntgen om man försäkrar över hundra, över 50 vill de ha veterinärbesiktning. Gör det som behövs för att försäkra liksom, men själv skulle jag inte sälja till någon som vill röntga (återigen: Under förutsättning att den är fungerande och man inte misstänker något). Skulle den då dessutom visa något, till exempel täta tornutskott som många hästar har men inte har problem med, då drar sig en okunnig köpare ut och jag står där med en häst som kanske inte går att sälja.

Jag skulle klinikbesiktiga om jag inte hade alltför långt till klinik. Ingen röntgen om inte veterinären rekommenderade det eller försäkringsbolaget krävde det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama