Besiktning av föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angels_fall_first
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 294
A

Angels_fall_first

Jag har en nyfiken fråga...

Brukar ni besiktiga era föl om ni säljer dem direkt när de är avvanda? Det verkar inte som att det är regel utan mer undantag att man gör det. Eller har jag fel? Jag har alltid låtit mina föl bli besiktigade inför försäljning, oavsett hur små de varit. /AFF

Sv: Besiktning av föl?

JAG gör ingenting.
Köparen har undersökningsplikt, så det är upp till köparen att avgöra om det ska besiktigas eller inte...

Gäller det även äldre hästar för dig? Det "brukliga", enligt mig, brukar ju vara att säljaren står för besiktning. Allt utöver detta, typ röntgen, står köparen för.
Ingen kritik, bara nyfiken...

Jag har en nyfiken fråga...

Brukar ni besiktiga era föl om ni säljer dem direkt när de är avvanda? Det verkar inte som att det är regel utan mer undantag att man gör det. Eller har jag fel? Jag har alltid låtit mina föl bli besiktigade inför försäljning, oavsett hur små de varit. /AFF

Besiktigar ALLTID....Dock ALDRIG böjprov på en individ under 4 års ålder.

Köparen gör inte sin undersökningsplikt om det är säljaren som besiktigar, besiktigande veterinär har heller ingen skyldighet att informera köparen av ev fynd då det är säljaren som beställt och betalat besiktningen. Jag har fått lära mig att man ser till att besiktiga själv även om hästen redan är besiktigad av säljaren.

Jag besiktigar inte unghästar som är "normala". Faktiskt brukar inte köparna be om det heller på hästar under 2 år...
Skulle dom be om det så kan jag väl ta ut min veterinär för en häslsodeklaration, men det känns helt onödigt på ett föl anser jag.

Ta mitt föl tex, blåsljud på hjärtat som upptäcktes för hovskada vid 3 månaders ålder. Så jag kommer alltid besikta mina föl, lyssna på hjärtat och sen får vi se om jag får mer erfarenheter längs vägen och kommer att anamma:cool:.

Jag har dolda fel försäkring på mina föl som köparen är tvungen att ta med sig. Det händer ibland att köparen vill besikta föl men det är sällan.

Gäller det även äldre hästar för dig? Det "brukliga", enligt mig, brukar ju vara att säljaren står för besiktning. Allt utöver detta, typ röntgen, står köparen för.
Ingen kritik, bara nyfiken...
ABSOLUT!
Som sagt, köparen har undersökningsplikt och om det är jag, som säljare, som står för besiktningen så anses inte köparen ha fullgljort sin undersökning.
Så vad som är brukligt för dig är ingen bra affärslösning egentligen - jo för dig kanske, men inte för köparen. Och för mig skulle det kännas som att lura köparen om jag gjorde på detta sättet. OM det skulle dyka upp något som skulle kunna klassas som dolt fel så är det i princip omöjligt för köparen att få rätt emot säljaren om köparen har accepterat säljarens besiktning.
Det ska vara köparen som anlitar veterinär för besiktning.

Jag tränker att det är bättre om man kan hitta ett fel på en gång, så kan man slippa onödig sorg, även om fölis har doldafelförsäkring

Jag ser till att SAMTLIGA hästar jag säljer besiktigas innan de lämnar min stallplan. Köparen står för besiktningskostnaden, MEN.... Om det skulle framkomma fel på hästen som köparen inte kan godta (påverkar framtida användbarhet t.ex) så ersätter jag dem för besiktningen.

Vill ha papper på att hästen är OK när den åker ifrån mig, då slipper jag tjafsa om något skulle dyka upp senare

Finns inte så mkt man kan kolla en fölis. Om fölet är bokat innan avskilning så brukar veterinären kolla hjärta och lungor vid sista vaccinationen hos mig. Sen är det upp till köparen om denne vill besikta. Jag har mitt på det torra genom försäkringen samt att jag vet att hjärta o lungor fungerar som de ska.

Men det skulle jag kalla besiktning:idea: på föl, alltså

Fast detta är bara för min egen räknings skull. Köparen tar bara del av detta muntligt, inget skriftligt.

Ja, sån koll gör min veterinär också .när han ändå är förbi.
Jag kallar det inte en besiktning.

Har aldrig fått/begärt några intyg angående det.

Finns det någonstans eventuella rekomendationer om VAD en besiktning av ett föl ska innehålla?

Köplagen är ju lite snårig när det gäller hästköp - ibland är parterna näringsidkare och ibland inte - det blir lätt komplicerat. Jag, för min det, låter alltid veterinär besiktiga hästen (oavsett ålder) innan leverans. Detta är ju för att jag som säljare ska veta vad jag säljer, och ha "ryggen fri" om det skulle dyka upp problem i framtiden, Köparen har ju naturligtvis undersökningsplikt, och dom kan antingen acceptera den besiktning jag låtit göra, eller göra en egen besiktning med en veterinär dom själva valt. Och naturligtvis får dom då bekosta denna undersökning som dom själva begärt. Mina avelsston och föl är försäkrade, och jag för över unghästens försäkring på köparen, så finns det skydd mot dolda fel (även medfödda) inom den. Detta känner jag är rätt mot min kund. På hundar gör man alltid så, enligt Kenneklubbens regler...

När jag köpte mitt föl (idag 3½ år) besiktade jag TVÅ ggr, dels när jag tingade honom för att finna ev blåsljud och såna saker, trist att vänta på en häst i 6 månader som man inte kan köpa pga medfödd defekt.
Sen besiktades han dagen innan jag hämtade honom, självfallet inget arbetsprov eller böjprov men en hälsoundersökning.
Kändes tryggt för mig som köpare, det var också jag som betalade båda besiktningarna.

ABSOLUT!
Som sagt, köparen har undersökningsplikt och om det är jag, som säljare, som står för besiktningen så anses inte köparen ha fullgljort sin undersökning.
Så vad som är brukligt för dig är ingen bra affärslösning egentligen - jo för dig kanske, men inte för köparen. Och för mig skulle det kännas som att lura köparen om jag gjorde på detta sättet. OM det skulle dyka upp något som skulle kunna klassas som dolt fel så är det i princip omöjligt för köparen att få rätt emot säljaren om köparen har accepterat säljarens besiktning.
Det ska vara köparen som anlitar veterinär för besiktning.
Jag skulle nog snarare säga att om man är näringsidkare och köparen är privatperson, så är det i princip omöjligt att få rätt som säljare.

Jag betalar och utför alltid besiktningen själv. Vill köparen vara med eller göra en egen besiktning går det såklart också bra. Jag har alla föl fullförsäkrade med dolda fel från födseln och för över den vid försäljningen. Jag tar dessutom en extra försäkring vid försäljningen för att skydda mig som säljare (engångsbelopp, gäller tre år, precis som konsumentköplagen).

Carina på Silver Arabians

Vad är det för extra försäkring du tecknar som gäller i tre år?

Vad är det för extra försäkring du tecknar som gäller i tre år?
Folksam

"Dolda fel A5 - Med dolda felförsäkringen kan du som säljare enkelt försäkra dig mot de fel som du enligt lagen är ansvarig för. Du tecknar försäkringen i samband med försäljningen och den gäller under 3 år från försäljningsdagen för det ansvar du har gentemot köparen. Premien är en engångspremie för treårsperioden och försäkringen kan tecknas för alla hästraser. Dolda felförsäkringen kan tecknas för häst som inte uppnått 7 års ålder, trav- och galopphäst får inte ha uppnått 2 års ålder."

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
4 042
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
26
· Visningar
2 574
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka