Besatta barn?

golit

Trådstartare
Har man som förälder inte rätt att driva ut djävulen ur besatta barn?

I dagarna fälls ömsinta föräldrar som bara försöker rädda sitt barn!

På bukefalos har vi titt som tätt konstaterat att det finns övernaturliga fenomen. Folk är synska, och häxor är ett verkligt fenomen. Man kan tala med andar, djävulen existerar.

Varför får man inte skydda sina barn mot djävulskt häxeri?

Sv: Besatta barn?

Jag har strött en saltring runt huset, menar du att det inte räcker:cautious:

Ett gott försök, men när golit läst andra trådar på buke har han blivit övertygad om det stora andra, ibland kallat universum, och det måste vara det som besätter våra barn. Hur bekämpar vi det bäst?

Häxbål är ju ett alternativ?

Jag tror en av hemligheterna med att lyckas tro ordentligt på det övernaturliga är att välja noga.

Tro stenhårt på det som är småmysigt och tokdissa och tycka att det för vår kultur mindre accepterade företeelser är helt orimliga och självklart ickefungerande.

Dvs om du ska tro på kinesisk medicin så är det läge att acceptera precis allt -utom att tigermorrhår och noshörningshorn ger potens.

Om man ska tro på häxor och spöken tror jag det gäller att tro på allt som går att driva bort med mer trevlighet och tända ljus och tro väldigt lite på att piska och plåga barn.

(detta trots att det ena inte är mer eller mindre bevisat att fungera/existera än det andra)

Bara en tanke jag haft. (sorry för ev trampade tår ngnstans).

Varför får man inte skydda sina barn mot djävulskt häxeri?
Antar att detta är en högst ironisk tråd. Men ang din fråga så får man väl visst skydda sina barn mot häxeri om man känner för det? Det är väl så vitt jag vet misshandeln de ska dömas för och inte demonutdrivning.

Det är väl så vitt jag vet misshandeln de ska dömas för och inte demonutdrivning.

Ja, så bör det väl vara. Att motivet för misshandeln var demonutdrivning, borde inte göra vare sig till eller från för påföljden tycker jag (det kan väl tex inte ses som hatbrott). Däremot kan man ju tänka sig motiv för misshandel som i högre eller lägre grad motiverar en rättspsykatrisk undersökning.

Om i grund och botten samma villfarelse/övertygelse motiverar den ena familjen till att tända ljus vid nymåne och strö en saltring kring huset, medan den motiverar en annan familj att hänga upp barnet i ett träd med sammanbundna fötter, så är det ju bara det att det senare fallet är misshandel medan det förra inte är det.

Att de här fallen får så stor massmedial uppmärksamhet beror väl på att de är så "exotiska" och spektakulära, inte på att det är något extraordinärt med påföljderna.

Att de här fallen får så stor massmedial uppmärksamhet beror väl på att de är så "exotiska" och spektakulära, inte på att det är något extraordinärt med påföljderna.

Inte bara, skulle jag nog säga. Det är rätt ovanligt med såpass grova och omfattande övergrepp och kränkningar mot ett barn, bara det gör fallet uppseendeväckande.

Ja, det har du rätt i. Jag orkade inte riktigt tänka på hur själva övergreppen i samband med de excorsistiska övningarna har tett sig och inte heller på hur övergrepp mot barn "brukar" te sig i de fall det går till rättegång osv.

Men jag hade i bakhuvudet hela tiden att det här har handlat om vedervärdiga fall, riktigt vedervärdiga.

Antar att detta är en högst ironisk tråd. Men ang din fråga så får man väl visst skydda sina barn mot häxeri om man känner för det? Det är väl så vitt jag vet misshandeln de ska dömas för och inte demonutdrivning.

Fast nu är det inte deras barn utan en häxa som tagit barnets plats, borde inte lagen tillåta rätt mycket våld för att skydda barnet mot häxeriet?

i princip handlar det ju om självförsvar och om att skydda barnet.

Ja, så bör det väl vara. Att motivet för misshandeln var demonutdrivning, borde inte göra vare sig till eller från för påföljden tycker jag (det kan väl tex inte ses som hatbrott). Däremot kan man ju tänka sig motiv för misshandel som i högre eller lägre grad motiverar en rättspsykatrisk undersökning.

Om i grund och botten samma villfarelse/övertygelse motiverar den ena familjen till att tända ljus vid nymåne och strö en saltring kring huset, medan den motiverar en annan familj att hänga upp barnet i ett träd med sammanbundna fötter, så är det ju bara det att det senare fallet är misshandel medan det förra inte är det.

Demoner är inte juridiska personer och kan inte misshandlas eller utsättas för någon typ av kränkning.

Eftersom barnet bevisligen är besatt (dvs att någon tror att fenomenet är sant, som är den vanliga bevisföringen i esoteriska fall) så är fallet solklart.

Barnet är inte misshandlat, demonen häxan är det, men det är vare sig straffbart eller förkastligt.

Inte bara, skulle jag nog säga. Det är rätt ovanligt med såpass grova och omfattande övergrepp och kränkningar mot ett barn, bara det gör fallet uppseendeväckande.

app app... nu måste vi vara noga. Det är ju inte barnet som kränkts, utan demonen.

Varför skulle det vara ett bekymmer?

Jag tror en av hemligheterna med att lyckas tro ordentligt på det övernaturliga är att välja noga.

Tro stenhårt på det som är småmysigt och tokdissa och tycka att det för vår kultur mindre accepterade företeelser är helt orimliga och självklart ickefungerande.

Dvs om du ska tro på kinesisk medicin så är det läge att acceptera precis allt -utom att tigermorrhår och noshörningshorn ger potens.

Om man ska tro på häxor och spöken tror jag det gäller att tro på allt som går att driva bort med mer trevlighet och tända ljus och tro väldigt lite på att piska och plåga barn.

(detta trots att det ena inte är mer eller mindre bevisat att fungera/existera än det andra)

Bara en tanke jag haft. (sorry för ev trampade tår ngnstans).

golit tår är hårt trampande! menar du att det bara finns små mysiga häxor? att djävulen inte existerar?

I så fall måste de ju lägga fram bevis för att barnet är förhäxat som har någon form av värde. De måste dessutom, gissningsvis, lägga fram giltiga argument varför de sökt en präst i stället för psykvården som har bemyndigandet att ta hand om "problematiskt" beteende. (Intressant nog så har ju psykvården rätt att spänna fast folk, ge dem elchocker mm. En sanktionerad form av häxutdrivning...?)

I så fall måste de ju lägga fram bevis för att barnet är förhäxat som har någon form av värde. De måste dessutom, gissningsvis, lägga fram giltiga argument varför de sökt en präst i stället för psykvården som har bemyndigandet att ta hand om "problematiskt" beteende. (Intressant nog så har ju psykvården rätt att spänna fast folk, ge dem elchocker mm. En sanktionerad form av häxutdrivning...?)

Det är ju skitlätt. Beviset för att något övernaturligt sker är ju att man upplever att det sker. Vem kan ifrågasätta ett sånt bevis?

*det är sant för mig*

Det är ju skitlätt. Beviset för att något övernaturligt sker är ju att man upplever att det sker. Vem kan ifrågasätta ett sånt bevis?

*det är sant för mig*

Det måste självklart bli någon typ av juridisk eftergift med tanke på religionsfriheten :up:

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 568
Senast: Sonic76
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 039
Senast: Och_Aye
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 312
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar