Sv: Berger des Pyrénées
Berger des Pyrénées är en liten fransk vallhund med mycket energi, arbetsvillig och med snabb uppfattningsförmåga - precis som de flesta vallhundar. Den lär sig fort, både det som är rätt och det som är fel! Min Ellie är inte särskilt reserverad mot främmande människor, det är annars ganska vanligt inom rasen. Det går knappast att trötta ut henne, hon springer säkert tre gånger så långt som jag går på promenaderna och blir aldrig trött, fullt ös och aldrig medvetslös är det som gäller! Hon tycker väldigt mycket om att leta efter grejer i skogen och är väldigt duktig också, likaså tycker hon väldigt mycket om att spåra. Lydnadsträningen har vi precis kommit igång med och jag märker att hon - precis som de flesta Berger - har rätt svårt med koncentrationen, hon vill väldigt gärna hålla koll på allting samtidigt! Rasen mognar sent och det är bara att ha tålamod och inse att det inte blir något lydnadstävlande på ett bra tag. Ellie's mamma är lydnadschampion och pappa tävlar i klass 3 och hon har halvsyskon i klass 3 och elit - så visst går det även om det knappast kommer att gå lika fort som det har gjort med mina jaktgolden
Vill du komma i kontakt med Bergerägare i hela Sverige så är ett bra sätt att bli medlem på mitt egenhändigt startade
Bergerforum - där finns nog snart alla landets Bergerägare med men man behöver inte vara Bergerägare för att vara med, alla intresserade är välkomna!
Än så länge tycker jag det mesta är positivt med rasen, den har ju ett mycket behändigt format, ingen direkt pälsvård förutom en genomborstning då och då och bad bara när det behövs. Den är lättlärd och snabb och många gör bra ifrån sig på agilitybanan. På den negativa sidan är att vissa individer kan vara rätt skälliga, min tjej är det vilket jag nog upplever som ganska jobbigt. Fråga på om du vill veta mer!