Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

G

Graendal

Idag när jag red gick min häst emot tygeltag och hängde sig på bettet. Efter ett tag fick jag nog och gjorde ett lätt ryck med båda tyglarna, så huvudet for upp och hon blev uppmärksam och lydig igen.

Det har ju diskuterats förut vad som är en lagom tillrättavisning när hästen går emot hjälpen (när den gör det av lathet eller allmän motsträvighet, alltså), men då mest hur mycket det är okej att ta i när man knackar sporren i hästen. Så hur gör ni när hästen går emot tygeln? Är ett ryck okej, eller totalt tabu?

Sv: Berättigad tillrättavisning eller "ryck i munnen"?

Jag tycker det beror på häst och situation. Om jag rycker, då är det om hästen far iväg, då den blivit rädd för ngt.

Om jag lättat i handen, drivit framåt osv osv, och det inte funkar, då tar jag hårdare i tygeln, men jag vet inte hur du menar med ryck, så jag vet inte if jag rycker.

Jag tycker det är tabu på att rycka hästen i munnen. Okej, om man vet vad man gör, vet att det hjälper, och det bara är ett starkare tygeltag,om hästen farit iväg, kanske skenat, så ja, okej.
Men ibland ser man ryttare som rycker av ren okunskap, och det gör mej precis galen. De är otroligt känsliga i munnen, och känner minsta lilla.

Nu menar jag absolut INTE att du gjorde det av okunskap, jag bara skriver som jag tycker i allmänhet.

Mjaaeee... Det hade nog varit mer befogat att du knackat till med sporren istället, eftersom munnen är bakbenens spegel. Men det är så svårt att säga när man inte såg situationen liksom. Men generellt gäller att hästar som är framtunga och ligger på i handen inte har "startat motorn" och börjat aktivera bakbenen än.

Håller med i varje ord du skriver. :bow:

Du formulerade dig mkt bättre än jag, jag fick inte fram de rätta orden, så här på nattetn

Men det var alltså inte framtunghet som jag ville tillrättavisa, utan att hon medvetet gick mot tygeltaget. Ungefär som när man vill peta in ytterbogen och hästen bara sticker ut den ännu mer för att det är för jobbigt att lyda - fast att hästen istället för att göra halt (jag tror det var en halt jag skulle göra, minns inte riktigt) hänger sig på bettet och går emot.

Spiralblock: Hm, ja, hästen är ju som sagt känslig där. Men det är den väl i skänkelläget också, egentligen, och där dunkar även väldigt professionella ryttare in sporrar då och då? :confused: För trots att munnen är så känslig osv, så tyckte jag det gav önskad effekt. Hon ville inte ta stöd på bettet på några steg, men resten av passet var inga problem alls (varken att hon var nervös i munnen eller att hon gick emot igen). Men jag vet inte, på nåt sätt känns det ju som sagt som tabu ändå..

Jag rycker min häst i munnen de gånger hon ställer/reser sig så högt på bakbenen att det känns som vi är påväg över (två överslagningar räcker)....det är det enda hon i det tillfället lyssnar på! Annars tillrättvisar jag inte genom munnen.

Jag tycker det var OK iom att hon lyssnade på dig sen efteråt. Om du hade behövt upprepa "ryckandet" så hade du gjortnågonting fel första gången, antingen för sen belöning eller liknande eller så var det fel tillrättavisningsmetod att rycka.

Om man dessutom inte rycker för att man blivit arg/irriterad så kan man oftast med att berömma hästen också och släppa "olydnanden"/motsträvigheten så att det blir hästen går emot -> litet ryck -> hästen lyssnar -> beröm och så rider man vidare som att inget hänt.

Ett kort ryck är nog trevligare för hästen än ett konstant dragande bakåt i munnen.

Nej det är aldrig okej att rycka hästen i munen. Det är som att nypa ett barn när dom gör fel istället för att säga komigen du klarar att göra det här rätt! Oftast när hästar lägger sig på bettet är för att de inte är aktiva i sina bakben. Så det du skulle ha gjort istället är att driva hästen framåt för att sedan göra förhållningar så det inte går fortare för det. Det man även kan göra är att ge hästen uppgifter att lösa. som ex över gångar och när man gör över gångar där man går från trav till skritt så måste man driva mer än när man vill att hästen ska börja trava från skritt. Innan man ttar hästen i munnen så måste man alltid akrivera bakbenen så bakdelen alltid hänger med. Annars så är det lätt att man tappar bakdelen om man tar i tygeln först.

Hoppas att du förstår mig!

Hästar som hänger i handen försöker ju komma undan arbetet! För att lära dom att bära sig själv och inte i handen skall man släppa efter så den inte hittar det stödet den söker efter när den hänger! Jag tycker inte heller att det är ok att rycka i hästens mun pga detta utan bästa sättet är ju att göra det jobbigare för dom när dom gör fel så dom lär sig på rätt sätt att bära sin stora kropp. Man ser allt för många som "tar tag" i hästen när det är skänkel och eftergift som behövs. Men alla tycker vi olika och gör olika! :bump:

Men även om hästen är aktiverad i bakbenen så kan den väl välja att gå emot en tygelhjälp? :confused:

Jag tycker att tygeltags-bromsen alltid ska funka. Även om det är en treåring som rider min häst och bakbenen är två kilometer bort så borde den stanna om man förhåller med tyglarna. Nu gör jag visserligen halt mest med sätet, men som nödbroms måste det fungera, som grundsäkerhet liksom. Eller hur?

Men även om hästen är aktiverad i bakbenen så kan den väl välja att gå emot en tygelhjälp? :confused:

Jag tycker att tygeltags-bromsen alltid ska funka. Även om det är en treåring som rider min häst och bakbenen är två kilometer bort så borde den stanna om man förhåller med tyglarna. Nu gör jag visserligen halt mest med sätet, men som nödbroms måste det fungera, som grundsäkerhet liksom. Eller hur?

Jag håller med. Att stanna genom att driva in hästen ger dubbla signaler. Om hästen inte lyssnar på ett mjukt tygeltag måste man ta i en gång. Olika hästar är olika känsliga, så man måste nog anpassa sig lite efter individen utan att bruka på något sätt övervåld.

lite halvt knapplån, spinner vidare...

Som jag uppfattade det så stannade inte hästen när hon skulle göra halt. Håller med om att det alltid måste fungera oavsett hur illa man sitter (nästan iaf). Det ska funka att stanna hästen genom att dra i tygeln. Lägger man då till skänkeln för att "driva in bakbenen" eller liknande så gör man det bara svårare för hästen.

Det gäller att _renodla hjälperna_, tygel bakåt - stopp och tryck med båda skänklarna - framåt.

asså det e ju lite svårt att säga men du skulle nog har använt skänklen så hon svarar framåt och därför måste släppa bettet när hon sen har släppt bettet och går i korrekt form då kan du göra om det du skulle göra.
En häst måste lära att bära sig själv och man ska inte behöva rycka upp dom.. tycker jag

asså det e ju lite svårt att säga men du skulle nog har använt skänklen så hon svarar framåt och därför måste släppa bettet när hon sen har släppt bettet och går i korrekt form då kan du göra om det du skulle göra.
En häst måste lära att bära sig själv och man ska inte behöva rycka upp dom.. tycker jag

Man ska ffa inte behöva upprepa hjälpen för att hästen inte iddes lyssna första gången... :angel:

om en häst går emot tygeln så rycker jag verkligen inte i munnen på den eller tillrättavisar med handen! Rider inte alls mkt med handen rider med sätet och går den emot i handen är det bakbenen som är slappa :smirk:

Tycker aldrig det är okey att "rycka en häst i munnen" oftast om hästen "biter sig fast" eller är "hård i munnen" beror det på att ryttaren själv är hård i handen. Hård hand = hård mun. Och är de inte ryttaren som är hård i handen är det nog något fel på hästen som spänningar i muskler osv och då gör verkligen inte ett ryck i munnen någon skillnad.

tänk dig själv att ha ett järnbett i munnen och sen få ett ryck på det inte så skönt kanske?
Så NOPE emot hårda händer!

Senast ändrad:

Om min häst inte lyssnar på tygelhjälp som du kallar det då kna jag ta en hårade förhållning sätta han på bakbenen sen när han stananr är jag jätte noga med att klappa direkt och berömma! sen rider jag fram några steg och provar att ta en mjukare förhållning och då brukar det fungera. Men skulle aldrig rycka min häst i munnen utan isåfall hårdare förhållning med lättning direkt efteråt!

på vilket sätt är en hårdare förhållning som får hästen att sätta sig på bakbenen bättre än ett lätt ryck? :confused:

om en häst går emot tygeln så rycker jag verkligen inte i munnen på den eller tillrättavisar med handen! Rider inte alls mkt med handen rider med sätet och går den emot i handen är det bakbenen som är slappa :smirk:

Enligt våra främsta dressyrtränare är det liksom grunden i ridningen att hästen ska kunna svara för enbart tygelhjälpen - oavsett var bakbenen befinner sig. :smirk: Jag kan se det framför mig när du leder hästen och vill få den att stanna - oj, måste korrigera bakbenen först innan jag kan få stopp på den... och för någon annan hjälp än tygeln förstås, rösten kanske?

jag håller med.

och vad gör man då om hästen inte vill göra halt tex?
man sitter där och försöker stanna med sits och hand men hästen skiter i en. ska man gå runt varv på varv och hoppas på att hästen tillslut stannar? ska man driva på den istället för att sedan hoppas att den stannar nästa gång jag försöker istället?

på vilket sätt är en hårdare förhållning som får hästen att sätta sig på bakbenen bättre än ett lätt ryck? :confused:

kan du inte räkna ut det själv? Att rycka en häst i munnen är verkligen inte samma som en hårdare förhållning!! Driver jag på min häst och samtidigt tar en förhållning trampar han in och stannar. Och lyssanr han inte på "tygelhjälpen" som jag sa innan tar jag en hårdare förhållning till följd av en lättning.

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 982
Senast: Lager
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 412
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 287
Senast: Heulwen
·
Ridning Har läst några trådar här om tex skänklar som inte är där de ska vara osv. och tänkte då att det hade varit intressant att höra med er...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 549
Senast: hopponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar