Bensnören på täcke??

Krockodil

Trådstartare
Hade en liten debatt i stallet idag och vill nu ha lite fler åsikter.

Hur sätter ni bensnörerna på era hästar?
Ex. 1. Att det högra snöret sitter i den vänstra ringen. (Korslagda)
Ex. 2. Att sätta det högra snöret i den högra ringen.
Ex. 3. Samma som 2.an men drar snöret igenom det andra snöret innan det sätts fast på samma sida.

Jag har sedan jag skaffade egen häst alltid satt bara rakt av. Alltså det högra snöret i den högra ringen, utan att dra igenom det andra snöret. Men jag tror nog att det jag lärde mig från första början var ex. 3. I det stallet jag står nu vill många att jag ska göra enl. ex. 3. eftersom jag sköter morgonutsläppen. Men ingen vet varför när jag frågar. :angel: En kom med en åsikt om att hästen kunde få skav på insidan låren om bensnörerna låg emot men jag har aldrig sett en häst med skav pga den anledningen. En annan sa att det kan ta emot när hästen ska rulla sig...

Har tittat efter lite i böcker och så men det står väldigt olika och aldrig en anledning till varför man inte kan spänna ska på andra sätt.

Så vad tycker ni andra? Hur brukar ni spänna bensnörerna och VARFÖR??? :bump:

Sv: Bensnören på täcke??

Jag spänner som ditt alternativ 2 eller 3.
3 i majoritet.
Känns som täckena sitter bättre då... :)

gör som nr 3 dom kan trassla in sig i snörena annars om dom rullar sig har jag hört iallafall och kan förstå att det kan hända oxå snörena sitter ju inte åt runt benen utan sitter rätt löst så.

Jag spänner alltid som nr 3, för att jag upplever det som "stabilare", min mamma däremot spänner däremot som nr 1 eller två - hon vägrar lära sig :angel: , o då har det hänt att täcket glidit lite när hästen levt rövare i hagen.

När vallacken lånade stoets täcke konstaterade jag att jag fick länga snörena en bra bit, annars såg han lite missnöjd ut ;) annars har det funkat hur bra som helst, med täcken som ligger stilla oavsett vad de hittar på. Väldigt sällan jag har behövt dra rätt ett täcke. Dessutom så har jag kollat när hästarna rullat sig med olika "bensnörestekniker" och konstaterat att nr 3 absolut är det som ser bekvämast ut för hästen, särskilt på vallack då "korsningen" av snörena flyttar sig och inte är i vägen....

Har ex 3

hade som ex 2 förra året men efter en vild dag i hagen hade hon skurit upp sig efter spännet man varierar längden med

kl

spänner alltid enligt ex 3, upplever täckena ligger mkt stabilare och stadigare då. har aldrig haft problem med täcken som glidit åt sidan eller så. Känns bättre också att inte remmarna sitter åt benen hela tiden heller, gott med lite "space".. :)

Jag sätter som nr 3. Då blir de som en fingerkrok och hjälper täcket att sitta stabilt.
// Linda

Enligt exempel 3, alltid.
Tycker att täcket ligger mycket bättre då, när man sätter enligt ex 2 så fyller de ju ingen funktion, täcken kan ju glida bäst arsle det vill...

Jag gör enligt 1.
Skulle aldrig falla mig in att göra enligt 3 på någon annan häst än min att stå och joxa mellan bakbenen på en häst man inte känner helt tycker jag är farligt. Förstår inte heller fördelen med det sättet.
Nummer två känns som om snörena kan hänga lite väl mycket om täcket hamnar snett = risk för att hästen fastnar.

Jag sätter dem som 1:an. Det är det enda alternativet av ovanstående som inte ger skav på min häst. Tycker det är stabilast också.

Alltid 3 (som en kedjelänk)! Blir tokig på folk som sätter dem annorlunda:devil:
Täcket sitter absolut bäst då, blir bekvämast för hästen och är lätt att sätta dit.
Har sett många hästar med både skav och sår efter "felsatta" (upp till var och en vad man tycker är det) snören. Ser dagligen hästar som har snörena hängandes enligt 2 och sedan rullat sig. Täcket hänger på snedden, ena snöret skär in mellan bakbenen och det andra hänger i hasområdet.:crazy: Nej kan man inte sätta dem rätt (enligt mej då) så tycker jag att man lika gärna kan vara utan eller ha svansrem om täcket har bra passform.

jag sätter som 1an, täcket sitter bättre då ;)

sen får han skav om han har dom som 2an.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 552
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 586
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka