Bensnören på täcke

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 042
Sv: Bensnören på täcke

Jag har egna hästar i 13 års tid och jag har aldrig korstat bensnörena, har aldrig haft en häst som haft skav eller skadat sig heller. Man får ju se till att bensnörena är rätt anpassade, dvs inte för långa och inte för korta helt enkelt. Så nej, jag är inte oroad. Har dessutom kompisar som inte heller korsar och inte har haft skador eller skav på sina hästar.

okorsad, tycker de har lite mer nytta av svansen som skyddar skapet mot odjur men det finns inte så många nu klart :angel:

Japp korsar dom, annars tar ena valacken av sig täcket;)

Drar höger bensnöre till höger sida. Det vänstra bensnöret trär jag igenom höger bensnöre, och fäster på vänster sida, eller tvärtom men korsar alltså inte höger till vänster och vänster till höger. Detta om täckena har bensnören en del har ju inte det.

Senast ändrad av en moderator:

Svansrem. Av rent egoistiska skäl. Det går snabbt och smidigt att ta på och av täcket. Han rullar varje dag (det är iaf lerigt som f*n varje dag :smirk:) och täcket sitter på plats ändå. Jag har inga dyra märkestäcken, men har hittills aldrig varit med om ett täcke som hängt på trekvarten vid intag. :)

Gör samma som t.ex Alexandra_W, knäpper det ena vanligt, och trär igenom det andra genom det! :idea: ;)

Diana

jag tar bort bensnörena...hatar dom! :crazy::idea:

dock är de några hästar i stallet som har oftast korsar jag dom...

Jag har slutat med bensnören, har svansnöre. Mina hästar rullar mycket och gärna, men bra passform på täckena så inga problem.

När jag hade bensnören så höger bensnöre till höger sidas ring. Det vänstra bensnöret träs igenom hö bensnöre, och fästs på samma sida.

Dvs inte korsat hö - vä och vä - höger, men de träs i varandra

Så gör jag med!:)

höger i höger och vänster i vänster men i varandra så dom inte ligger an hästen

Har aldrig korsat bensnörena på täckena någonsin på mina hästar och det har aldrig hänt något...inte fattat vitsen med att korsa dem...
men bäst är om man kan köra utan tycker jag...

dum fråga kanske men vad är det för skillnad på korsade och okorsade? På vilket sätt påverkar det hästen?:o:angel:

Usch neej ..... Inga bensnören här inte. Plockar bort dem direkt. Ett välanpassat täcke med kryssgjord och svansrem håller täcket på plats, så vad ska man då med en massa extra snören till som kan fastna i buskar o snår.

Jag har slutat med bensnören, har svansnöre. Mina hästar rullar mycket och gärna, men bra passform på täckena så inga problem.

När jag hade bensnören så höger bensnöre till höger sidas ring. Det vänstra bensnöret träs igenom hö bensnöre, och fästs på samma sida.

Dvs inte korsat hö - vä och vä - höger, men de träs i varandra

Precis som jag.

Dina hästar rullar sig inte va? :crazy: :D

Mina måste ha bensnören, annars hänger täcket på sniskan med bara svanssnöre och x-gjordar..
Så jag har korsade och fäster dom sedan på sin sida.

I mitt stall är bensnören bannlysta! Har bara en svansrem på alla våra utetäcken. Och våra hästar ÄLSKAR att rulla sig!

Aha, det är därför (för att jag inte har mina korsade) som min häst får skav på insidan av låren. :idea: Borde alltså be stallpersonalen korsa bensnören. Tror att det kan bli svårt, men alltid värt ett försök. :) Visserligen är min häst väldigt känslig (han får skav av tyglarna på vintern), men det är ändå synd om honom om något ska skava i onödan.

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 160
Senast: Habina
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 588
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka