Bästa sättet att impregnera ett täcke.

Jag lägger täcket plant, häller på impregnering och gnider in det i täcket med en svamp. Blir lite vitt först men ok när det torkar. Brukar bli tätt, men som med all impregnering avtar effekten med tiden. Bra på slitna täcken.
 
Finns det någon chans att lyckas med återimpregnering på ett vintertäcke som läcker som ett såll ? Ytan är helt mjuk och suger åt sig vatten lika bra som en disktrasa :down:
Det kan lyckas men lika gärna misslyckas tyvärr. Det finns ju en punkt där de inte är räddningsbara. Men enda sättet att veta är att prova.
 
Har ett minst 15år gammalt Bucas
Tvättat o impregnerat innan jag lade undan det. Läckte ordentligt innan jag fixade det, blev bättre men inte bra. Tar fram det efter 12år och impregnerar med Eclipse biofarm spray. Sprayade inte längst ned på täcket. När jag tog in hästen i morse i skitvädret syntes det tydligt var det var sprayat. Den nedersta delen var helt genomvåt. Övre delen hade inte läckt alls. Säljs på Granngården 20%nust nu.
 
Har ett minst 15år gammalt Bucas
Tvättat o impregnerat innan jag lade undan det. Läckte ordentligt innan jag fixade det, blev bättre men inte bra. Tar fram det efter 12år och impregnerar med Eclipse biofarm spray. Sprayade inte längst ned på täcket. När jag tog in hästen i morse i skitvädret syntes det tydligt var det var sprayat. Den nedersta delen var helt genomvåt. Övre delen hade inte läckt alls. Säljs på Granngården 20%nust nu.
Lovande! Sprayade ett täcke med det nyss
 
Kan rapportera att det såg lovande ut med täcket först vid test av täthet, vattnet såg ut som det rann av.
Men en del av det imiterade regnet trängde igenom tyvärr.

Ger nog upp på det (äldsta) täcket. Får prova på det andra som är nästan tätt och stoppar en del fortfarande. Det är nyare så jag hoppas det funkar på det.
Ska bara köpa ett till först så jag har ett tätt åtminstone. Ifall det blir värre efteråt istället.

Hoppas att inte alla mina vintertäcken läcker sen också 🙈.

Behövde tvätta alla pga ohyresanering i somras om nån undrar. Undviker tvätt så långt det går annars..
 

Liknande trådar

Utrustning Fbl Amigotäcke, X (okänt) år på nacken, tvättat flera gånger började läcka, som ett veritabelt såll. Inte direkt efter tvätt, men i...
Svar
17
· Visningar
9 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp