Bensnören på täcke

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 042
H

hallon

Eftersom täcken är på tapeten just nu;

hur gör ni med bensnörena? Har ni dem korsade eller inte?

Sv: Bensnören på täcke

Har dem snodda ett varv runt varandra, dvs knäpper det ena och trär det andra igenom det.

Jag tar oftast bort dem, då de flesta täcken har x-gjordar så är bensnörena överflödiga. Det räcker bra med svansrem.
Om jag har bensnören så korsar jag dem och fäster sen på samma sida.

Jag tar oftast bort dem, då de flesta täcken har x-gjordar så är bensnörena överflödiga. Det räcker bra med svansrem.
Om jag har bensnören så korsar jag dem och fäster sen på samma sida.

Dina hästar rullar sig inte va? :crazy: :D

Mina måste ha bensnören, annars hänger täcket på sniskan med bara svanssnöre och x-gjordar..
Så jag har korsade och fäster dom sedan på sin sida.

Jag gö samma lika som du.

När någon annan har ridit sitter de ibland okarsade och då sitter inte täcket på plats...

Jag har slutat med bensnören, har svansnöre. Mina hästar rullar mycket och gärna, men bra passform på täckena så inga problem.

När jag hade bensnören så höger bensnöre till höger sidas ring. Det vänstra bensnöret träs igenom hö bensnöre, och fästs på samma sida.

Dvs inte korsat hö - vä och vä - höger, men de träs i varandra

Klipper bort dem! Tycker de gör mer skada än nytta! Min häst rullar sig väldigt gärna men täcket ligger lika bra när han ställer sig upp igen. -Helt onödigt tycker jag, dessutom är det jättejobbigt för den stackarn som skall släppa ut o in och hålla på med det där! :(

Dina hästar rullar sig inte va? :crazy: :D

Mina måste ha bensnören, annars hänger täcket på sniskan med bara svanssnöre och x-gjordar..
Så jag har korsade och fäster dom sedan på sin sida.

Min häst rullar sig hur mycket som helst - hon bor i leran. Är svansremmen bara kort nog så sitter de kvar ändå.

Varför korsadr du och andra inte på hingstar?

Jag korsar 2 ggr på mina hästar..

När jag hade bensnören så höger bensnöre till höger sidas ring. Det vänstra bensnöret träs igenom hö bensnöre, och fästs på samma sida.

Dvs inte korsat hö - vä och vä - höger, men de träs i varandra

Så gör jag med på de täcken som har bensnören. På Horseware finns ju inga och de behövs inte heller, och jag har nästan bara sådana.

Ni som inte korsar alls - är ni inte rädda att hästarna ska skada sig? :crazy:

Lägger sig hästen ner eller att täcket glider snett kan ju hasen fastna i snörets ögla eller ännu längre ner på skenan... Samt att de då kan bränna sönder ljumskarna.

Liknande trådar

Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 160
Senast: Habina
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: MiniLi
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 588
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka