Benskydd i hagen..?

M

Mr_right

Vad har ni för erfarenhet av att ha skydd på hästen i hagen, ex. senskydd, strykkappor, lindor m.m.

Den nya hästen i stallet går med skydd (senskydd + bakstrykkappor, eller lindor) dygnet runt, och ägaren kunde liksom inte riktigt förklara varför...

Dömmer ingen, utan är bara nyfiken på eventuella för och nackdelar, då jag inte har någon erfarenhet själv...

Sv: Benskydd i hagen..?

Har jobbat i olika stall och i vissa stallar verkar det vara så om en häst har så ska alla. Det kan ju vara så att den hästen är oerhört klumpig av sig och alltid lyckas trampa på sig. Då skulle jag ha ett par lätt tvättade skydd ute och stallbandage inne (om den nu måste ha något inne) Av erfarenhet så brukar det i de långa loppet vara benskyddet som orsakar mest problem när det är blött och regnigt i perioder så kommer det in smuts som skaver och ger hästen obehag.
Många hästar slutar att slå på sig när de blir bättre musklade, i vissa fall kan även ändrad skoning göra susen.
I detta fall så verkar det nästan som om ägaren igentligen inte vet anledningen till att hästen ska ha benskydd runt om jämt.
/M

Min pålla har senskydd samt höga stryckapper bak och booths på alla fyra.
Pga att hon får myvket småsår bla..

Det är urdumt. Det är otroligt att en häst inte ska kunna röra sig i frihet utan att skada sig själv.

Tycker också att det låter som att man har en väldigt klumpig häst, om den skadar sig själv så ofta så den behöver benskydd i boxen/hagen..
Min häst har boots fram när han är broddad, bara för att han är lite "unghästsprattlig"..

Håller med... fast om det nu är så att man absolut måste ha skydd så skulle jag aldrig ha lindor! Tänk om de lossnar och börjar linda upp sig! :o
Försökte en vinter ha boots på min, för när han och hans kompis busar i hagen så trampar de varann på kronranden med broddarna *suck* men efter att ha förstört alla sorters boots som jag kunde hitta så gav jag upp, han får väl trampa sig ibland då ;p

Fladde skrev:
Min pålla har senskydd samt höga stryckapper bak och booths på alla fyra.
Pga att hon får myvket småsår bla..

Varför får hon småsår då ? Det måste ju finnas en andledning. Tror inte riktigt på det där med att hästen är "klumpig". Är hästen van att altid ha skydd på sig i hagen är det klart att den får småsår när man väl tar av skydden. Annars tycker jag det är helt okej att ha skydd på unghästar (dom brukar ju inte ha så mycket koll på sina ben) men när hästarna blir större tycker ja bara det är onödigt... :bump:

Jag hade benskydd till min unghäst är han var 1 år då han var oerhört klumpig med sina ben.Han hade dagligen skrapmärken på skenbenet så skydd fick man införskaffa.
Och då försvann alla småsår=) sen ju äldre han vart dessto mer säker vart han ju på sina ben och idag är han normal och försiktig=)

Jag hade vanliga senskydd eller damasker

jag har benskydd på min vid speciella tillfällen, ex. om hon (som nu) går i sjukhage och är jääättepigg... Hon har ingen pejl på vart hon har benen och då är jag hellre lite extra försiktig. Hon går dessutom alltid med gummiboots fram för annrs drar hon konstant av sig skorna. Kan tillägga att hon är fyra år.

lindaplutt skrev:
Varför får hon småsår då ? Det måste ju finnas en andledning. Tror inte riktigt på det där med att hästen är "klumpig". Är hästen van att altid ha skydd på sig i hagen är det klart att den får småsår när man väl tar av skydden. Annars tycker jag det är helt okej att ha skydd på unghästar (dom brukar ju inte ha så mycket koll på sina ben) men när hästarna blir större tycker ja bara det är onödigt... :bump:

Det FINNS hästar som helt enkelt har för taskig koll på sina ben/är klumpiga.

Min valack gick med 'hockeyskydd' i hagen vintertid (dvs när han var broddad) från han var fyra år tills han var 7-8 år. Helt enkelt för han slog hål på hål på sina egna ben annars. Idag kan han gå utan. Unghästen fick skor när hon var 1½, fick direkt skor runt om + 4 broddar/sko. Gick EN DAG med benskydd tills jag insåg att hon behöver dem inte. Inte ett enda sår/hål i benet.

Har man sett min valack busa i hagen FÖRSTÅR man dock var det går snett, han leker vilt, intensivt och ser ut ungefär som en sprattelgubbe, ett ben här och ett ben där. Dessutom tycks han ha gummileder och kunna vinkla sina ben åt helt omöjliga håll.

Jag har en bild på honom då han busar i hagen. Han har skydd + boots eftersom han är utsläppt efter 2 månaders boxvila och jag visste det skulle bli bus, och han har PG-skor med fast brodd. Observera att PG-skor inte innehåller en enda 'utstickande' del (skoarm etc). ÄNDÅ har han lyckats med detta: (notera vinklingen på frambenet och att han lyckats få i PG-skon i BÅDE kotskyddet OCH bootsen bak.. Han gick inte omkull, bootsen och kotskyddets resår blev sopor men benet fick inte en skråma)

http://hem.passagen.se/waikele/visiongummiben040419.jpg

Om inte sidan går att visa, ta bort http:// och försök igen, Passagen är lite vrång med bildvisning.

Har benskydd ute ibland på vintern när hästen är broddad, då även boots fram. Tex vid vila eller allmänt överenergiskt humör. Av den enkla anledningen att jag inte gärna vill att hästen ska sparka/trampa sig själv med broddarna. Använt senskydd fram och låga strykkappor bak.

Om man får en tappsko med överjävligt vass fransig hov/ någon söm jag ej får bort själv får hon ha boots tills det är åtgärdat, också det för att slippa skador.

Med all respekt, men det låter vansinnigt att behöva ha skydd i hagen. En häst borde kunna röra sig fritt utan att skada sig själv. Jag menar inte att hoppa på någon, inte heller misstror jag någons omdöme. Men kan det vara så att de skadar sig för att de inte fått tillfälle att rasa fritt, och lära sig behärska sin egen kropp under uppväxten? Med andra ord, att de levt i en överbeskyddad tillvaro från början. Tänk er flockuppfödda islandshästar på island, eller USA:s vilda mustanger med benskydd på sig... :eek:

Dessa hästar som skadar sig i hagen, hur långa stunder per dag är de ute ? Ensamma, eller med sällskap i samma hage ?

Jag skulle aldrig komma på tanken att ha skydd i hagen blir det sår får det väl bli det tills hästen lärt sig fixa det själv.
PL

Linivia skrev:
Med all respekt, men det låter vansinnigt att behöva ha skydd i hagen. En häst borde kunna röra sig fritt utan att skada sig själv. Jag menar inte att hoppa på någon, inte heller misstror jag någons omdöme. Men kan det vara så att de skadar sig för att de inte fått tillfälle att rasa fritt, och lära sig behärska sin egen kropp under uppväxten? Med andra ord, att de levt i en överbeskyddad tillvaro från början. Tänk er flockuppfödda islandshästar på island, eller USA:s vilda mustanger med benskydd på sig... :eek:

Dessa hästar som skadar sig i hagen, hur långa stunder per dag är de ute ? Ensamma, eller med sällskap i samma hage ?

Först - observera att skadorna kom med BRODDAR. 4 broddar/sko och busande i hagen.

Having said that, så min valack är uppfödd på lösdrift, med sällskap. Och även sen han stallats in så var han ute LÅNGA dagar i stora hagar och med lekkompisar. Så inget att 'skylla' på där.

Däremot är det en av de AKTIVASTE hästar jag vet i hagen, han röjer fortfarande som en vild tvååring. Och jag har vintertid 4 brodd/sko, och jag har kuperade hagar som dessutom är springvänliga.

Tvååringen däremot som INTE är uppfödd på lösdrift, men liksom valacken ute långa dagar och med kompisar, hade inte ens problem med första gången hon fick sko + brodd, klarade det finfint (och där brukar ju annars unghästar kunna behöva några veckor med att 'vänja sig' med skor).

Nu har jag ju "bara" skydd när jag har broddar på om hästen är laddad, men min häst är ute i flock 7-16 under mörkaste vintern, sen längre när det blir ljusare. På sommaren dygnet runt, kommer in och äter några timmar på dagen.

Min häst "behöver" väl inte skydd, men jag är rädd om henne och nu är hon ingen vildhäst, så hon får snällt ha skydd några gånger om året :D

Glömde ju - jag har aldrig sett någon vildhäst med skor + broddar, och heller ingen flocklevande islandshäst på island, så jämförelsen haltar. Behöver man skydd på en OSKODD häst då är något RIKTIGT fel! Men de jag vet - inkl mig själv på den tiden jag var tvungen att ha skydd i hagen på valacken - har inte skydd på OSKODDA hästar och inte problem när de är OSKODDA.

Min häst har en hel del småsår på benen, särskilt bak. Jag tror det beror på att han står och stampar pga av alla flygfän. Men vill helst slippa bekskydd på honom då han går ute dygnet runt om det inte är för varmt och får väldigt lätt skav..

hur det ska bli i vinter med brodd återstår att se, men det kan hända att jag sätter på skydd i förebyggande syfte, då jag inte vill ha söndriga ben.

Har haft skydd 1 gång på pållen i hagen, när han skulle släppas ihopa med en annan valack. De hade ju stått bredvid varandra i separata hagar och bekantat sig men den valacken är inte så pålitlig så jag satte senskydd fram på pållen för säkerhetsskull eftersom han har ataxi och om han skulle bli jagad och galoppera i full fart och ev svänga snävt hade han definitivt trampat sig.
Men de gick utmärkt så senskydden åkte av efter 1 timme.. :smirk:

Men vet många i tävlingsstall som är glada för att packa in hästen i alla möjliga skydd i hagen även om de bara går i pyttehagar och har knappt plats att ens trampa sig där skulle man tro.. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Alexandra_W skrev:
Glömde ju - jag har aldrig sett någon vildhäst med skor + broddar, och heller ingen flocklevande islandshäst på island, så jämförelsen haltar. Behöver man skydd på en OSKODD häst då är något RIKTIGT fel! Men de jag vet - inkl mig själv på den tiden jag var tvungen att ha skydd i hagen på valacken - har inte skydd på OSKODDA hästar och inte problem när de är OSKODDA.

Jag har heller aldrig sett en vildhäst med skor och broddar, men jag har själv en som är flockuppfödd på island, och han är både skodd och har broddar en stor del av året (då vi bor i norra delen av landet) men skulle aldrig behöva ha benskydd på sig i hagen. Även de andra hästarna i samma stall - utom ett par unghästar - går med skor och broddar i flock (8-10 st ihop), vi har både snöiga och kuperade hagar och stora ytor men ingen har någonsin behövt skydda sina ben. De är alla av blandade åldrar, raser och temperament.

Därmed inte sagt att din inte behöver sina skydd, om han behöver dem så ska han så klart ha dem. Men, det måste (förhoppningsvis) höra till ytterligheterna att behöva ha skydd på sig i hagen.

ni som säger att häst ej behöver skydd i hagen har aldrig haft en häst som skadat sig otaliga ggr pga den klivit på eller sparkat sig själv på benen.... Klok av skada har jag nu ALLTID benskydd+boots runt om och lindor inne på min ena häst om han är broddad. Och ofta senskydd ute annars.

Det behövs. Har fått allvarliga broddskador innan jag började linda. Man får bara inse att vissa hästar är otursfåglar, precis som vissa människor är det.

Sen beror det inte på att hästen har fel exteriör eller dålig balans, min häst har ALDRIG skadat sig under ridning.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar