Bensår, när tillkalla vett??

JessicaM

Trådstartare
Har fått en ny inackorderings gäst och idag är hennes första dag ute i hennes nya hem. Såg nyss att hon fått ett sår jämnt ovanför kotan på bakbenet. Såret är lite större än en 5krona. Ena delen var köttigt andra delen på såret var det torkat blod i såret alltså.

Detta är en B ponny och jag fick inte kolla så mycket och måste vänta på ägaren för att vi behöver vara 2st för att se mer ordentligt. Jag hällde iaf vatten på såret och lyckades spruta utspädd jodopax i såret.

Hur ska ett sår se ut om när man bör tillkalla veterinär?, förutom djupt sår.

Hur lägger man om såret på bästa sätt?

Tacksam för snabba svar :bow:

Sv: Bensår, när tillkalla vett??

Hade du hält utspädd JODOPAX på min hästs sår ,så hade jag blivit galen !!!

Vad har du för motivation om hästen innan har ont och sen häller på det där skiten ..

En tjurig Mia

Säger som Miaa, hade någon skvätt jodopax på sår som sitter på min häst hade jag blivit helt vansinnig.

Tvätta av såret .

Tvätta med laktacyd tvål och ljummet vatten och torka och lägg på ett bandage . En binda är bra att lägga mot såret så det inte fastar .

Mia

Det finns en parallell tråd om just jodopax och faran att använda detta till färska sår. Det dödar allt gott och läkande som naturligt finns i huden, helt onödigt och rätt taskigt mot både häst och ägare.

Jodopax används när inte annat biter och till infekterade sår, och t o m där hävdar vissa att det är av ondo!

Jag tycker inte att det var alls konstigt eller fel att du hällde på lite jodopax. Jag och i stallet jag jobbar använder jodopax till sår, baddar lite för att rengöra eller som igår med ett hysteriskt fullblod fick jag inte komma när hans sår så då hällde jag lite över bara för att rengöra lite det som gick.

Men är det inte ett djupt/stort sår som ni misstänker behöver sys eller liknande så hade jag tvättat det själv och avvaktat några dagar, blir det inte bättre eller om det blir sämre, hästen blir svullen i benet, varm eller liknande, så kontakta veterinär! :)

Men jag har ju fått direktioner av veterinärer att göra såhär förr.. Hällde väl inte på för att va taskig mot hästen eller ägaren!!!

Det finns alltid olika åsikter om allting! Det finns många bra sätt!

Och speciellt här på buke, folk har en tendens att låta väldigt nedvärderande i sina åsikter.

Det här är faktiskt ingen åsikt, det är kalla fakta som går att läsa om. Här finns mer diskussion och länk till just fakta.

Jodopax ska INTE användas till färska sår.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1075214

Edit: enligt läkemedelsverkets information är en av biverkningarna av Jodopax hudirritation, inte precis vad man vill tillföra sår.

Jodopax används vid sårdesinfektion, men då är det ju viktigt att veta vad det innebär och att det verkligen är vad man vill åstadkomma.

Senast ändrad:

Jag tycker då att det är väldigt underligt att i stallet jag jobbar, där dom hållt på med galopphästar i 35 år använder jodopax... och deras hästar mår finfint och vinner löp titt som tätt...

Jag hade tillkallat veterinären om såret såg ut att behöva sys, om hästen hade feber eller om såret såg fult och infekterat ut. Om jag varit orolig att såret satt på något lite känsligare ställe och kanske skadat nån led eller så, då hade jag också ringt till vetten.

Såret hade jag tvättat med koksalt och sedan skyddat det mot smuts med tex kompress och bomull och linda, eller kompress och hästplåster om jag hade det.

Men om jag varit osäker på hade jag ringt till veterinären och bett om råd.

Tack för svar om Hur jag bör gå tillväga. Ägaren kommer snart och vi ska rengöra såret för att se hur det ser ut. Man kanske bör ha bandage på för att hon inte ska få in skit i såret. Kanske aloe vera på en kompress och linda??

Man kanske måste ha något på kompressen så att den inte fastnar i såret??

Jag skulle nog låta bli att linda såret, beroende på vad det är för sår.. men det är bättre att tvätta det morgon och kväll än att stänga in det.. såret behöver ju luft för att läka..

Vet du att när jodopaxtråden kom upp så tänkte jag att vad bra då får jag veta vad man kan använda jodopax till ;)

Det var inte till mycket .

Dessutom om jag skulle descefinira (stavning ) något typ mina skor eller kanske lägga ett jodopaxomslag på lymfangiten .

Är det 500 ml i flaskan när jag behöver 4ml till en liter ? Att man inte säljer detta i en liten 50 ml flaska istället för dessa förpackningar .

Det är ju inte mycket vi hästfolk kan använda så mycket som 500 ml jodopax till ?

Helsjukt .

Förlåt knapplån på mina funderingar :o

Men på natten då, hon ligger ju på torv och det villman kanske inte ha i såret

Ett sår behöver andas. Då torkar det ut, sårskorpan skyddar så inget fastnar i såret.

Låt hästen gå i en torr hage utan leriga partier så slipper ni väta som luckrar upp sårskorpan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka