Bensår, när tillkalla vett??

Sv: Bensår, när tillkalla vett??

*KL*

Men om jag som stallägare upptäcker en skadad häst så klart att jag tar in den och undersöker den. Får jag inte tag på ägare så avgör jag dessutom om hästen ska ha vetvård eller ej. Har tom tagit ut vet. för avlivning vid ett tillfälle och stod med nålen redo när ägaren kom, hon fick säga ja eller nej...

Så att TS har behandlat en häst, av välvilja, med en liten skada kan jag inte tycka är något att skälla på henne för. Sen att Jodopax har varit känt som "farligt" länge, förutom till lymfangit, är ju sin sak, men i detta fallet verkar det inte som att det har skadat.

Felet i sig är att du presenterar en diskussionstråd på ett öppet forum på internet som fakta. Det är inte underligt att detta forumet har dåligt rykte hos många kända personer inom hästvärlden.
Jag har läst tråden och det länkas till ett säkerhetsdatablad om jodopax, det är den anda länken jag hittar som handlar om jodopax.
Det hade varit intressant om du kunde plocka fram forskning om jodopax för och nackdelar i samband med sårskador.

det är inte det jag är intresserad av, det är det att man inte kan kalla en diskussion på internet för fakta.
Men plocka gärna fram en länk till djurfass där det står om jodopax för det hittar jag inte, jag hittar inte någon direkt info på den vanliga fass heller.

JA och?

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20030804001792&DocTypeID=30

http://www.pharmaxim.com.serverx.songnetworks.se/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/jodopax_vet/jodopax_vet.htm

för människor:

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_PIL/Pdf/vumpil/Jodopax%20Hud%20&%20S%C3%A5r.pdf

Faktum är att söker man på jodopax så är den enda skräckinfon den som ligger i trådar på buke;)
Att folk går i taket av vad ts skrev är bara för komiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Jag har haft inhyrda och även hyrt in mina hästar.
När jag jag haft hästen inhyrd har jag sagt att vid akut vet vård så får stallägaren ringa vet och även avliva ifall det är akut och jag inte går att nås. Man kan ju inte vilja att hästen kanske får lida i tex 1-2 Tim extra bara för att man inte går att nå.
Jag hyr inte ut plats till någon som inte låter mig till kalla vet i akuta situationer när det inte går att få tag i hästens ägare, detsamma gäller vid akut avlivning om vet anser att det är enda utvägen. Skulle inte kunna stå och se på när en häst lider.

Jag tycker det var bra av ts att ta in och undersöka såret, skulle dock inte ha använt jod men det vet hon till nästa gång. Och det är inte heller upp till er att bli arg på henne utan hästens ägare.

Och i länkarna står det precis det vi har sagt här helatiden, är du inte läskunnig?

Jodopax ska användas på infekterade sår.
Det står att det dödar svampar, virus och bakterier. Då kan du ju räkna ut själv hur pass farligt det är! Om det inte vore farligt så skulle vi ju ha vårat botemedel mot HIV liksom.
Och visst, det skulle säkert funka, men iomed att människan skulle dö så...

moonstruck: Hon länkade till en tråd och skrev att i den tråden fanns det länk till fakta, jag tycker absolut att det fungerar som fakta :cool:

KL
Givetvis dör hästen inte för att man tvättar med jodopax, men det är ju väldigt onödigt att göra det när det inte bara dödar celler utan faktiskt är direkt smärtsamt för hästen.

Läskunnig:confused: Hur står det till själv? Rengöring OCH descinficering.

Samt att det inte svider utspädd.

Man behöver inte använda det på färska sår, där det inte finns bakterier, men att i värsta bukehysteri kasta sej över folk och sen hänvisa till andra lika hysteriska trådar är bara skrattretande. Sen tror jag ibland att undvikande av descinficering slår tillbaka med sår som faktiskt infekteras just på grund av att man inte gjort rent ordentligt i tron att det är så skadlig för det har man läst på buke:cool: Det beror ju på vad skit som kommit in i såret bla.
Nu använder jag sällan jodopax numera, nästan aldrig, men jag vill bara peka på denna grundlösa hysteri och att kasta sej över folk med den.

Har du provat på egna sår? Kanske är jag som är känslig, men jag provar alltid allt som jag använder på mina hästar, och på mig svider det iaf.

Jag håller med om att det är onödigt att "skrika" så dant som det har gjorts. Men jag hade inte heller varit speciellt glad om en stallägare hade tvättat med jodopax när det inte behövts, dock skulle jag vara glad att stallägaren faktiskt brydde sig :bow:

Att rensa bort smuts är dock totalt onödigt med jodopax, det är bättre att bara ta vatten, eller koksalt.

Hästen dör absolut inte av lite jodopax som vissa verkar tro... Det är bara det att det hämmar läkningen i själva såret, men nu är det iaf någorlunda rent.. Men nästa gång kan du undvika jodopax direkt i såret och istället skölja med saltlösning eller vanligt vatten och bara tvätta med t ex jodopax runt såret...

/snart färdig veterinär...

Precis, det var det jag skrev tidigare, nu vet ts nästa gång:)

Är benägen att hålla med dig och Pegasus kommentarer.

det var väldigt att göra en höna av en fjäder. Jisses.

Har fått liknande reaktioner i ngn tråd när det var tal om alsollösning vid ngt tillfälle.Jisses, det var livsfarligt, för det sved ju på hästen.

om teorin är att koksalt lösning är den enda behandlingen av sårvård, så lär många få problem med infektion i sina sår. Vatten är bra om det är sterilt, men inte i samtliga fall löser de allt. Beroende på sårets omfattning, typ, samt smutsighetsgrad.

jisses. som sagt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka