Bensår, när tillkalla vett??

Sv: Bensår, när tillkalla vett??

aloevera då?

UPPDATERING:
Hästen mår bra! Inte halt eller så. Ägaren o jag har lagt en liten binda över såret och lindat om båda bakbenen. På morgonen tar jag givitvis bort detta så det får vara öppet och luftas. Är det benet med såret på något varmare än det andra kyler jag lite med att spruta mjuk stråle kallt vatten på benet en stund(ej direkt i såret) - går det bra tro? Har funkat prima för andra hästar som varit något varma tom lite svullna..

Ägaren ska köpa koksalt o göra rent med endast detta. Man ska ju inte vara där för mkt heller.

Men på natten så tror jag att det är bra att ta på aloevera o sen bindan o linda...

Om du besvärar dig med att titta på - t ex - den tråd jag refererar till finns både säkerhetsdatablad och annan FAKTA om jodopax. Säkerhetsdatabladet kommer från Läkemedelsverket, och jag tror inte de är i maskopi med Buketråden för att svartmåla jodopax som sårvårdsmedel.

Ägaren ska köpa koksalt o göra rent med endast detta. Man ska ju inte vara där för mkt heller.

Men på natten så tror jag att det är bra att ta på aloevera o sen bindan o linda...

Min häst har haft mer än sin beskärda del av sår vid det här laget, både små och stora och såna som suttit dumt till. Jag har aldrig nånsin behövt tvätta ett sår mer än en gång. När det är rent så torkar det rätt fort och sårskorpan skyddar såret så ingen linda har behövts.

Om inte såret är inflammerat eller irriterat så tycker jag det känns onödigt att blöta upp sårskorpan och tvätta igen och igen. En torr sårskorpa smörjer jag med helosan eller idomin om den behöver hållas mjuk för att inte spricka.

När min häst får ett lite djupare sår så tvättar jag rent ordentligt med något bakteriedödande och sen lägger jag ett omslag med alsolsprit och bomull och en vet flex linda (självhäftande) för att dra ut alla bakterier och för att minska risken för lymfangit. Har aldrig tagit ut vet för sår. Förutom om det blir kraftigt infekterat då.:)

När min häst får ett lite djupare sår så tvättar jag rent ordentligt med något bakteriedödande och sen lägger jag ett omslag med alsolsprit och bomull och en vet flex linda (självhäftande) för att dra ut alla bakterier och för att minska risken för lymfangit. Har aldrig tagit ut vet för sår. Förutom om det blir kraftigt infekterat då.:)

Brukar du ta alsolsprit på dina egna sår också? Vet du hur mycket det svider?
Varför vill du döda de goda bakterierna?

Kl
Jag hade som flera andra blivit mycket irriterad om någon hade hällt jodopax på min hästs sår. Jag vill inte ha sådant på ett färskt sår av den enkla andledningen att det inte behövs och att det gör mer skada än nytta
När ska hästmänniskor bli så ödmjuka att de inser att nya forskningsrön bör följas?
Det var längesedan man använde jodopax på människor och det finns en andledning till det.

Alltså jag är helt med på att det nya ska följas, jag har inte använt jodopax på... Jag vet inte om jag någonsin använt de?
MEN! Jag tror väldigt få är medvetna om hur "starkt" det faktiskt är, står i ett stort stall och jag tror nog över hälften fortf använder sig av jodopax. För folk vet helt enkelt inte!
Och jag hade iallafall haft väldigt väldigt svårt för att bli ARG för att någn försöker göra något snällt och rätt!

Sen undrar jag hurvida TS + hästägaren verkligen ska linda såret, jag hade inte velat göra det. Svårt att säga eftersom vi inte har sett det men jag hade nog spolat det med vatten, antingen haft på tjärplåster eller satt sån där polsterlinda RUNT för att sedan försöka sätta över ex. fixomull som inte är direkt på såret (= får andas) om man är rädd för att få in smuts.

På de få sår mina hästar haft, har jag sköljt rent med koksaltlösning morgon och kväll, och sen sprayat plåsterspray.
Ena satt ganska dumt till, men läkte inom 1-2 veckor.

Jag hade uppskattat om det hade varit min häst att såret blivit tvättat med ett medel som håller såret rent. Det är mycket bakterier i stall och häst miljöer.
Utspädd i rätt mängd Jodopax har jag inte märkt av att såren är mer svårläkta eller att det tar längre tid för såren att läka. Där i mot är det vikigt att hålla såret rent. Koksalt, tvål ioch är inte alltid tillräkligt. Men fungerar många gånger.
I mitt stall använder vi Jodopax till sår och koskalt i små engångs engångs flaskor till ögon och för att tvätta rena sår utan jord ,strö.

Men är antagligen från stenåldern då jag tycker att Jodopax är bra och såren blir sällan infekterade.

Jag är också från stenåldern. Tills jag hittar ett medel eller metod som funkar bättre än jodopax så kommer jag att fortsätta med det. Jag provar allt nytt eftersom jag är nyfiken av naturen och allt beror ju på hur såret ser ut, ibland ska det lämnas ifred, ibland smörjas, ibland tvättas med tvål och vatten , ibland behövs jodopax- sånt lär man sig med åren.

Ja det gör jag.
Jag tycker det inte svider så mkt och hästarna bryr sig öth inte heller, så kan inte göra så ont. ;)

Sluta tjöta om Jodopax nu(!!!) gjort är gjort och nu vet jag tills nästa gång! Som även andra har sagt men kanske bör påpekas igen, jag hällde ju inte på för att vara dum! Tur så brukar jag alltid spä ut det rätt så mkt men ska sluta med jodopax helt nu.

Men jag undrar vad ni tycker om jodopax gelen och hur den ska användas? Den är ju utspädd o klar.

Någon som använder aloevera eller andra natur produkter till sår?

Ang lindning på natten: Jag är lite skeptisk till att ha ett öppet sår i boxen över natten när de ligger o rullar sig bland (i detta fall) torv.
Kan man ha på sådan där "plåster sprej"??

Igentligen är det ingen här som kan svara för hur du ska göra med såret eftersom ingen har sett såret och beroende på hur stort/djupt och var det sitter så behandlar man ju olika .

Det borde vara upp till hästägaren att ta beslut om vilket sätt man ska behandla såret på och inte dig som stallägare ?

Är såret glipikt,stort, och sitter på ett dumt ställe där skiten kommer åt det så bandagera .

Att sår behöver luft är skitsnack ,ett väl rengjort sår så byter man bandage ca var 3 dag i bandaget bildas läkningsbakterier och varje gång man öppnar detta så avstannar läkningen och skit kommer in . (beroende på hur stort det är .)

Har jag ett väl rengjort sår och hästen inte har feber eller är överdrivet svullen låtar jag faktiskt det vara beroende på årstid var det sitter och hur stort/djupt det är .

Dock finns det massor av åsikter på Buke och det man kan göra är att ta del av kunskapen och sen göra som man själv anser kan vara bäst just i den situationen;)

Lycka till Mia

Jag har använt Aloevera och är ett stort Fan av detta men ,man sätter det inte på en annans häst ...

Jag började använda det på ett sår som aldrig läkte , eller rättare sag väldigt väldigt långsamt .

Till ett färskt sår så är jag numer tveksam pga av ev svallköttbildning .

Mia

Du skrev här finns fakta och länkar till en tråd här på forumet som vem som helst kan skriva i.

Du borde isåfall skrivit här finns en tråd om jodopax med länkar till fakta i. ?

Jag har för jösse namn länkat till tråden ifråga, vad är det som är fel med inlägg 10? Går det inte att läsa, på min skärm ser det väldigt lättläst ut.

I den tråden finns flera länkar till Säkerhetsdatablad, men det kanske inte räcker? Veterinärerna som uttalat sig i den tråden, deras veterinärlegitimation är heller inte duglig?

Det är internet, jag har lärt mig att på internet kan alla utge sig för att vara vem som helst.

Visst om man har hängt här länge kanske man vet vilka vissa användare är på riktigt, men alla har inte hängt här i åratal.

Jag tycker det är fel att påstå att en tråd är fakta - även om det finns länkar i tråden som man kan trycka på för att komma till fakta. Själva tråden i sig är inte fakta.

Det som PRESENTERAS är fakta. Ingen annan kan göra källkontroll åt dig, förutom du. Är du inte intresserad, kan ju ingen göra något.

Sluta tjöta om Jodopax nu(!!!) gjort är gjort och nu vet jag tills nästa gång! Som även andra har sagt men kanske bör påpekas igen, jag hällde ju inte på för att vara dum! Tur så brukar jag alltid spä ut det rätt så mkt men ska sluta med jodopax helt nu.

Men jag undrar vad ni tycker om jodopax gelen och hur den ska användas? Den är ju utspädd o klar.

men du..... efter all fakta runt jodopaxets olämplighet på sår, tycker du inte att gele jodopaxen borde falla inom samma kategori som den flytande?

Hade du kontaktat ägaren innan och vad sa hon?

Hade du hällt jodopax eller något på min hästs ben utan att först ha ringt mig (och sagt att x har ett fult sår jag skulle vilja tvätta, när kan du komma eller ska jag tvätta det?) så hade jag blivit riktigt j-la förbannad. :mad:

Jag förstår din text som att du har tagit eget initiativ och dessutom låter? ganska ung och kanske inte är så erfaren? Dessutom låter det som att du 1) inte kunnat titta på såret ordentligt pga hysterisk/ovillig häst eller brist på egen kunskap. 2) trots att du inte sett såret ordentligt tagit beslut om hur det ska behandlas utan att kontakta ägaren?

Hade det varit min häst så hade du stått utan mig som hyresgäst efter det.

Jag förväntar mig att min stallägare informerar mig först (om hästen står med uppsliten magen och det rinner blod -ring ut vet först, försök stoppa blodflödet och sen ring mig) om denne hittar småsår på ben eller dylikt så jag kan åka dit och titta och antingen behandla själv alt ringa vet. Skulle jag av ngn orsak inte kunna komma bums och hon anser att det inte bör väntas så säger hon det och vi diskuterar vad/hur hon ska göra.

Det finns alltid olika åsikter om allting! Det finns många bra sätt!

Och speciellt här på buke, folk har en tendens att låta väldigt nedvärderande i sina åsikter.

Ja håller med. Visst att det inte är det första man ska ta men förr när man använde jodopax jämt så inte läkte såren sämre alls då så jag tar allt med en nypa salt eftersom mina erfarenheter också säger mej en del.

Att skrika som om jorden går under av att nån skvätt på lite utspädd jodopax är verkligen typiskt buke:rofl:

Nu vet ts till nästa gång att man kan välja annat för att göra rent ett färskt sår, men jag tror nog ponnyns sår läker trots jodopaxen, som sagt läkte såren förr väldigt bra trots att man använde jodopax som rengöring av sår på alla djur då.

Ja håller med. Visst att det inte är det första man ska ta men förr när man använde jodopax jämt så inte läkte såren sämre alls då så jag tar allt med en nypa salt eftersom mina erfarenheter också säger mej en del.

Att skrika som om jorden går under av att nån skvätt på lite utspädd jodopax är verkligen typiskt buke:rofl:

Nu vet ts till nästa gång att man kan välja annat för att göra rent ett färskt sår, men jag tror nog ponnyns sår läker trots jodopaxen, som sagt läkte såren förr väldigt bra trots att man använde jodopax som rengöring av sår på alla djur då.

Ja det var väl just det jag ville ha fram, att även om jodopax kanske inte är det bästa.. så är det inte världens undergång för att ts använde det. Här låter det som att flera st hade flått henne levande om hon gjort så på deras häst(inte bokstavligt, men nästintill)..

Det är verkligen typiskt buke ja.. ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka