Bensår, när tillkalla vett??

Sv: Bensår, när tillkalla vett??

Var sitter såret? Och är det så öppet och inte torkat tills hon ska gå in för natten så ja, då kanske det behövs nån form av förband..

Bra tänkt! Tar en sådan till natten o lindar om (om ägaren vill det förståss)

Ja, eftersom hästvärlden börjar bli så upplyst att vi inte använder deras ursprungliga produkt, var de tvingade att komma upp med något nytt för att få till någon försäljning och inte tappa en hel marknadsgrupp :D

Ja, eftersom hästvärlden börjar bli så upplyst att vi inte använder deras ursprungliga produkt, var de tvingade att komma upp med något nytt för att få till någon försäljning och inte tappa en hel marknadsgrupp :D

Vad tycker du om att ha på ren aloevera gel då?

Är det inget allvarligt sår så förstår jag inte varför man ska låta bli att rida?

Dum fråga men allvarligt sår då pratar vi djupt eller stort som behövs sys? Och att hästen inte är halt förstås

Ja precis, ett sår som behöver vara så stilla som möjligt för att inte gå upp hela tiden. Men sitter det inte på en led eller är så allvarligt så är det bra för hästen att röra på sig också. Blodcirkulationen gör ju att det kommer friskt blod till såret.

Du hällde på jodopax av goda skäl, för hästens skull. Det stämmer att man inte bör göra det, men du tänkte väl och jag ser ingen anledning att bli grinig av det. Däremot hade jag som fd hästägare inte velat att någon annan behandlar min häst om det inte är akut och jag är på väg. Om såret är såpass att du tycker det bör läggas om tycker jag ägaren bör tillkalla veterinär. Då är det nog bättre att veterinären tar det beslutet och även avgör vad för slags omläggning som kan behövas. Av min erfarenhet och kunskap ska man inte lägga om sår om man inte behöver. Men det beror också lite på vad det är för sår.

//Atalantha, otroligt sjukvårdsintresserad!

Jag hade uppskattat om det hade varit min häst att såret blivit tvättat med ett medel som håller såret rent. Det är mycket bakterier i stall och häst miljöer.
Utspädd i rätt mängd Jodopax har jag inte märkt av att såren är mer svårläkta eller att det tar längre tid för såren att läka. Där i mot är det vikigt att hålla såret rent. Koksalt, tvål ioch är inte alltid tillräkligt. Men fungerar många gånger.
I mitt stall använder vi Jodopax till sår och koskalt i små engångs engångs flaskor till ögon och för att tvätta rena sår utan jord ,strö.

Men är antagligen från stenåldern då jag tycker att Jodopax är bra och såren blir sällan infekterade.

Jag hade uppskattat om det hade varit min häst att såret blivit tvättat med ett medel som håller såret rent. Det är mycket bakterier i stall och häst miljöer.
Utspädd i rätt mängd Jodopax har jag inte märkt av att såren är mer svårläkta eller att det tar längre tid för såren att läka. Där i mot är det vikigt att hålla såret rent. Koksalt, tvål ioch är inte alltid tillräkligt. Men fungerar många gånger.
I mitt stall använder vi Jodopax till sår och koskalt i små engångs engångs flaskor till ögon och för att tvätta rena sår utan jord ,strö.

Men är antagligen från stenåldern då jag tycker att Jodopax är bra och såren blir sällan infekterade.

Jag är nog också från stenåldern då ;)

Jag klipper och lägger in ett inlägg från tidigare länkade tråden.

Ja jodopax i en koncentration som dödar bakterier påverkar även celltillväxt i såret vilken innebär att man måste balansera läkning mot att döda bakterier.
PL

Peter är som många vet veterinär och jag måste fråga mig (och andra) VARFÖR fortsätter man behandla hästsår med detta, uppenbarligen mot bättre vetande? "För att man alltid har gjort det utan att någon dött" tycker jag är en rätt usel anledning.

För att det har funkat och alla säger inte att det är dåligt..

Det finns som sagt olika åsikter om allting och det finns inte alltid bara ett rätt svar..

Jag tycker förövrigt att många på den här sidan är väldigt inskränkta och så fort man inte håller med majoriteten så blir folk nedvärderande.

Men du, vi presenterar ju bara fakta! Och av denna fakta finns det helt enkelt inte 2 sidor!

Ett medel som är bakteriedödande är i regel alltid vävnadsretande! (ska det ha död på det ena så har det liksom död på det andra med!)

Varför ska man döda cellerna som håller på o läker såret om man inte måste? Är det ett sår som är grovt infekterat och varar och är allmänt äckligt, så ja givetvis måste man ta död på bakterierna, men varför ta död på bakterier som inte finns? (När man dessutom tar död på hästens egna celler!!!)

Du tycker att det är åsikter. Det är FAKTA. Det är inte en åsikt. Det är kalla, hårda, belagda fakta. STOR skillnad. GIGANTISK skillnad.

Du skadar vävnaden med jodopax. Varför väljer du att använda det på något så känsligt som sår?

Men tagga ner, det är inte bensin hon har hällt på hästen...

Det har varit väldigt vanligt att göra rent sår med jodopax de senaste 30 åren, och att det har kommit "nya" rön kanske inte precis alla har uppfattat ännu.
Det är för övrigt inte alls en nyhet att jod irriterar känslig vävnad men man får väga det mot att kunna desinficera ibland.

Med det menas att ett färskt sår kan man skölja med vatten eftersom det blöder och vätskar bort bakterier själv. Se bara till att sårvätska kan ta sig ifrån såret (tex genom att smörja vaselin under) så att det inte samlas till en skorpig bakteriehärd.
Ett lite äldre halväckligt sår kan man göra ordentligt rent en gång med jod och sen försöka hålla rent och torrt, kanske med hjälp av omslag om det inte blir för tätt.
Och ett välartat sår kan man hålla efter vid behov med vatten eller koksaltlösning.

Hur ofta man blir tvungen att decinficera ett sår beror ju också på vart det sitter, hur det är format och om tex omslaget har försvunnit. Man får bedöma det från dag till dag, hur såret ser ut.

Inga konstigheter.

Du kan ändå inte mena att du kallar en tråd på buke för fakta?
Allt på wikipedia är också sant?

ts
Var såret väldigt smutsigt så gillar jag också att hälla jodopax i för att ta död på eventuella baketerier. Men om såret sen ser fint följande dag så får man göra en bedömining om man verkligen behöver decinficera såret totalt igen, ofta räcker det med koksalt eller att tvätta med lactacyd då.

KL
Färskt sår:

Jodopax-nej!
Tvål-nej!
Sprit eller annan desinf.-nej!
Salvor och krämer och spray-nej

Om smutsigt sår-skölj med Natriumklorid, gnugga ej, håll fuktigt med Hydrogel. Ring veterinär för vidare behandling av såret.

Nyss hemkommer från internationell sårvårdskurs för veterinärer, så är up to date. Allt som man gjort i 30 år behöver inte vara det bästa.

Hydrogel är väldigt bra att ha i förstahjälpen-lådan, kan säkert köpas på större veterinärkliniker.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 576
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: lil-sis
·
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka