Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så länge det är lokalt behöver det inte påverka utan det kommer när det sprider sig...
Min foderhäst fick under somras flera revor, bara en 2-3mm djupa men 1 till 2 dm långa. Måste ha varit ngt i hagen som hon rullade på.
Men jag tvättade med klorhexidyn lösning morgon och kväll samt kletade i tjockt med aleovera gel när hon stod inne och sårkanten var för torr, och helosan salva när hon var ute. Ville inte låta det vara öppet ute i hagen pga flugorna.
Men är det svullet och vätskande så hade jag inte tagit tvål, hellre koksaltlösning eller klorhexydin.
Tvätta med koksalt eller alsolsprit om det ser geggigt ut. Lägg på Sorbact-kompress. Färdigt!en cm sår är ju litet.
Kl
Jag gör alltid bedömningen:
Hur stort är det?
Glipar det mycket?
Går såret inåt eller är det bara ytligt? (bedöma om det är skärsår eller sticksår)
Hur djupt/hur brett?
Sitter det illa till? (ögon, buk och ben är riskområden)
Risker för infektion, skada på leder osv?
Smutsigt?
Blöder det mycket?
Är hästen påverkad?
Är det typ nej/lite/minimal risk på samtliga så ringer jag inte veterinär utan avvaktar ett par dagar för oftast läker det fint av sig själv. I de allra flesta fallen tvättar jag inte ens heller, det behövs inte om det inte är uppenbart smutsigt utan det ska kroppen i första hand få fixa själv. Sommartid sätter jag kompress för att hålla flugor borta.
Jag har haft sårskador där man kunnat stoppa in hela fingertoppen i, som inte alls varit farliga utan läkt snabbt av sig själv. Det beror mest på vars såret sitter tycker att det skiljer sig enormt på hur man bedömer om skadan är ful eller inte.
Jag personligen hade gjort som du förutom använt Lactasyd. Jag har oerhört dåliga erfarenheter av Lactasyd personligen.
För sårtvätt använder jag enbart Klorhexidin, spolar generöst och torkar. Sedan en antibakteriell salva för att hålla rent i hagen. Om hagen i sig är ren, ingen salva.
Min häst fick an nasty spark förra vintern på skanken. Vår fantastiska veterinär kom dit på plats och röntgade, som tur var enbart en köttskada.
Då det var -10 då syddes inte såret. Vi rakade runt, spolade med klorhexidin varje dag, vissa dagar lite Dexem salva. På slutet körde jag även protein salva på.
Såret läkte på en vecka och idag syns INGET.
Men då vart det kallt och snö, de bästa förutsättningarna.
Sök på svallkött så får du bla upp bilder så kan du själv jämföra
Tvätta med koksalt eller alsolsprit om det ser geggigt ut. Lägg på Sorbact-kompress. Färdigt!en cm sår är ju litet.