Bend Or-fläckar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 11 066
Sv: Bend Or-fläckar

jag har en fux som har några svarta fläckar men jag kan inte hitta bend or i hans stam någonstans..:smirk:
han har även en ljus fläck "guldfux färg" som han har på ena låret... e det nån som vet var det kommer ifrån?? det ser ungefär ut som när man har klipt en fux och missat en fläck:rofl:

rebeckasff skrev:
jag har en fux som har några svarta fläckar men jag kan inte hitta bend or i hans stam någonstans..:smirk:
han har även en ljus fläck "guldfux färg" som han har på ena låret... e det nån som vet var det kommer ifrån?? det ser ungefär ut som när man har klipt en fux och missat en fläck:rofl:

han har romeo **-marabou**-black sky**-bleep** i stammen men jag hittar inte längre bak än så...
e det någon som vet något om dessa??

Kollade mina 2 fuxar (båda har svarta fläckar) stoet har Bend Or 7 ggr i stammen inom 4 led, föl till stoet har honom 12 ggr inom 5 led.
Var fler namn som dök upp väldigt många gånger. Fölet har fler svarta fläckar än stoet å kanske kan det bero på antalet ggr Bend Or förekommer...??

Min foderponny är en fux efter orchis morio och har alltså bend or i sin stam. hon har inga bruna men en liten vit fläck :P

De av våra welsh cobbar som hade dessa "fläckar" var av mestadels Trefaes-blod så det kanske finns där? Det var mer på svettfuxarna intressant nog

Ett partbredsto vi hade som hade mkt Bend Or-fläckar var hälften "British Warmblood" e: P. J. The Watchmaker.

Jag har försökt hitta hans stam för att se om det ev. skulle finnas ngt Bend Or-blod där men hittar inte stammen nånstans tyvärr. Jag har haft de papprena nånstans och minns att det var mkt fullblod och hannoveranskt i honom... Men det kan ju ha kommit från hennes welsh cob mamma Menai Corwen också.

Om inte jag minns fel så var det hannoveraner i Pj the watchmaker. Min gamla dam är av honom :D Som heter Menai och är en welsh part breed

jag har en valack som är fux och har väldigt många svarta fläckar men vad jag vet så har han inte bend or i stammen. han är e jazz - pinkus. han har även en ål men min tränare har sagt nån gång att både fläckarna och ålen kan vara tecken på att hästen är väldigt renrasig eller nåt sånt. min kompis häst Scarlet elancet-balzflug har inte heller bend or i stammen. hon e ocksåfux med svarta fläckar. skumt. dom e i alla fall fina dom där fläckarna

vad jag har hört så har alla äkta fuxar svarrta fläckar... vad en oäkta fux är för nåt vet jag dock inte

mitt arabsto har väl 4-5 fläckar dock inte jätte tydliga

kl

en fux jag rider har en svart fläck på rumpan.
han är fredriksborgare och visst finns de fullblod inkorsat i dom.
men har inte stammen här så kan inte kolla om bend or finns med.

*KL*
Min underbara fuxa hade en mörk fläck runt ena ögat när fölpälsen byttes ut, men sen försvann fläcken:p

Jag lyckas av någon anledning bara köpa fuxar och de flesta har haft svarta fläckar någonstans på kroppen.

Jag har hört att förr i tiden letade "hästkarlarna" efter hästar med dessa för de hästarna var oftast bättre, dvs de hoppade bättre, hade bättre steg osv.
Dette skulle kunnat leda till att fläckarna blivit vanligare nuförtiden.
Fast de kallade det för Allahs hand.

Min nuvarande häst e. Marino-Lansiär har fläckar på rumpan.

Senast ändrad:

Min fux har svarta/mörkbruna fläckar flera ställe på kroppen, främst på korset och under magen. Jag har googlat och tagit reda på att dom här fläckarna kallas Bend Or spots efter fullblodet Bend Or som hade dessa fläckar, och att dom förekommar på en del av hans släktningar.

Min häst har Bend Or och hans avkommor i flera led i sin stamtavla. :)

Så nu undrar jag, ni som har hästar (fuxar är det vanligast på) med svarta fläckar, har dom Bend Or i sin stam??

Jag har haft flera fuxar med svarta/mörkbruna fläckar på dig och ingen av dom har Bend Or i stammen..

min har ju också marino i stammen... så han har bend or på båda mammans och pappans sida..

ni som inte har bend or, vad är det för ras och stam på era hästar??

min har ju också marino i stammen... så han har bend or på båda mammans och pappans sida..

ni som inte har bend or, vad är det för ras och stam på era hästar??

En var efter Judex 796. ue Eminent 585
En var efter Shiva Du Loup 772 ue Eminent 585

Jag kan i vart fall inte hitta Bend Or i någon av stammarna...
Har ändå sökt väldigt långt bak på bägge två men ni får gärna rätta mig om jag har fel...

Samtliga hästar du räknade upp där, Judex, Eminent och Shiva du Loup har Bend Or i stammen!

Jag tror att jag skrivit det tidigare i tråden, i och med att mer eller mindre samtliga nu levande halvblod/fullblod tycks ha Bend Or någonstans långt bak så borde i så fall samtliga fuxar ha fläckarna, om det nu skulle nedärvs så starkt...

Alltså, jag är lite skeptisk till att just Bend Or är upphovet till fläckarna. Jag tror mer på att de uppkommer spontant eller av någon annan orsak.

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka