Bend Or-fläckar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 11 066
Sv: Bend Or-fläckar

Jag har ett halvblod som har svarta fläckar. Har alltid funderat över dem, de syns bara när hon är korthårig så de sitter i huden inte i pälsen... Nu vet jag vad de kallas oxå! :)
Vet inte om hon har Bend or i sin stam, hon är e Bellini-Ceylon-Favorit, jag vet att Bellini har fullblod bakom (Sweet Marhu eller hur det nu stavas)

Kollade lite närmare på min hästs stam, och han har faktisk Bend Or-blodet i minst fyra olika led. Hans morfar Marino har fullblodet Marcio i stammen, och Marcio har på fadernet Bend Or och på mödernet The Tetrarch.

Vi har ett sånt sto på ridskolan e. Amethist - Onyx, holländsk import, med en fläck på baken. Ska se om jag kan knäppa någon bild i eftermiddag och lägga in senare ikväll.

Har även för mig att en av de irländska ponnyerna har en sån fläck, rasen är okänd, men det kan ju mycket väl finnas fullblod nånstans i stamtavlan.

Jag glömd skriva att mitt sto inte är fux utan är brun, åt det mörkbruna hållet (ljusare på sommaren då fläckarna syns)...

Jag har ett fuxsto, halvblod, med massor av Ben Or fläckar! Jag har skummat igenom hennes stam och hittade Ben Or 10-talet gånger i underfär 12:e led. Om jag kollar igenom hela stammen lär jag nog hitta Bend Or 20-30 gånger. Vad jag kan se så finns han bakom många av våra gamla hingstar, t ex Gaspari, Corso, Drabant, Chagall, Castello och Portos som samtliga finns med i min hästs stam.

Min sköthäst har svarta fläckar på rumpan har tyvärr ingen bra bild.
Han är e orchis morio x och ue: Streak xx.
Jag vet inte om han har bend or i sin stam.
DSC00277.jpg

DSC00272.jpg

DSC00270.jpg

ska fixa en bra bild på dem sen.

Tiitade närmare på det fuxfärgade halvblodsstoet vi har i stallet som är stickelhårig fux med belly spots bl a. Och visst hade hon Bend Or fläckar också! :)

Och i stammen fanns han visst också på flera håll! Via både Corrado WL och Blue Grenadier xx

*kl*
Har nu hittat Bend Or flertalet gånger i stammen hos det holländska stoet jag pratade om ovan, detta via mödernet hos pappan Onyx.
De utlovade bilderna kommer, både på nämnda sto samt på irländska ponnyn som också har Bend Or-fläckar.

Vad intressant att alla med fläckar har den stammen. :) Man vet ju inte riktigt vad fläckarna beror på, annat än att det är något som är genetisk, vilket ju syns tydligt i den här tråden!

Har också ett fullblod fux med svarta fläckar o mkt svart i manen , har Bend Or i stammen.

Jag har ett brunt engelskt ridponnysto med svart fläck på rumpan - och Bend Or i stammen!

Detta är roligt. :D

Någon som har hästar med båda vita och svarta fläckar? Min har mest svarta, 6-7 stk på korset och rumpan, och en hel massa under magen, men han har även fått en vit fläck på den ena skinkan.

Halvblodsstoet e: Corrado WL ue: Blue Grenadier xx jag nämnde ovan har även vita fläckar men så finns ju även The Tetrarch i stamtavlan :idea:

många av våra carneol x avkommor har både vita och svarta och bruna fläckar...både stora och små.vi har GANSKA många efter honom nu...:crazy: :crazy: :crazy:

Jag har en märr som din. Hon har både BO och TT i sin stam.... Flera gånger :)
Flera svarta prickar och en vit som en 10 krona på skinkan. I övrigt är hon mörkbrun, med några stackars vita strån i på huvudet.
Brun och brun... Vackert apelkastad i blåtoner är den nu, samt börjar bli bra stickelhårig. :crazy:
mvh

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V