Bend Or-fläckar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Centaur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 11 066
Sv: Bend Or-fläckar

här syns flite av fläckarna iaf.
PICT0062.jpg

sen så är andra sidan fläckfri..
Bilden

Kom en ny ridskolehäst till oss idag, och när jag såg att den var fux började jag såklart leta efter svarta fläckar, och jajamensan, där var en på baken. Jag vågade mig på en vild gissning att det fanns Bend Or i stamtavlan utan att ha sett stammen :D Och självklart fanns han där, flera gånger, stammen är f.ö. Partisan - Pontus.

Här kommer ett par bilder...

Holländska stoet e. Amethist - Onyx

DSC00279.jpg

Irländska ponnyn med okänd härstamning

DSC00282.jpg

Jag har ett snart 1 årigt ardennersto med mörkbruna/svarta fläckar på baken och även ner på låret på en sida!! Hon e fux

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag hade ett sto på foder för några år sedan. Hon var fux och hade oxå dessa mörka fläckar, dock inte så många. Hon var e. Blue Grenadier xx

Japp det har hon. Hon har även några mindre svarta fläckar på sidan, samt tendens till svart lite överallt.

Det var ju lite intressant som motvikt till alla varmblodiga hästar som kanske mer sannolikt har Bend Or i stammen. Kan det finnas fullblod längre bak i hennes stam? Jag är totalt okunnig om vad som ligger bakom i rasens gener.

Min fuxiga ponny som är någon korsning men har troligtvis mest welsh cob i sig har en svart fläck på bogen , fast den kanske sitter mer i skinnet ? :confused: Vad är det för något ?
Men har vita fläckar/hår på rumpan .
Han är förresten också IMP. ENGLAND. Vet inte om det har nåt samband ?

Min fux är flaxfux, har svarta fläckar på rumpan och även vita, mindre fläckar lite varstans! Väldigt färggrann fux!:) Hon har fullblod i sig, men jag vet inte om hon har just Bend Or. Sista fullbloden jag har namnen på i hennes stam är Alibi, Nelly, Sky Gipsy och Avon Breeze. Nån som vet?:confused:

Hon har visst lite fullblod på pappans sida oxå! Hittade två namn till. Koridon och Hanassi.

Båda Avon Breeze, Sky Gipsy och Hanassi har The Tetrarch i 5. led och Bend Or i 8.! :)

ii-ssa skrev:
Min sköthäst har svarta fläckar på rumpan har tyvärr ingen bra bild.
Han är e orchis morio x och ue: Streak xx.
Jag vet inte om han har bend or i sin stam.
DSC00277.jpg

DSC00272.jpg

DSC00270.jpg

ska fixa en bra bild på dem sen.

har sett många hästar efter orchis morio x som har svarta fläckar :bump:

Centaur skrev:
Min fux har svarta/mörkbruna fläckar flera ställe på kroppen, främst på korset och under magen. Jag har googlat och tagit reda på att dom här fläckarna kallas Bend Or spots efter fullblodet Bend Or som hade dessa fläckar, och att dom förekommar på en del av hans släktningar.

Min häst har Bend Or och hans avkommor i flera led i sin stamtavla. :)

Så nu undrar jag, ni som har hästar (fuxar är det vanligast på) med svarta fläckar, har dom Bend Or i sin stam??

Vill inte göra er forskare besvikna men:
Bend or är en av de större som ligger bakom bla hingsten Phalaris, en linje som finns i större delen av fullbloden idag, så i och med det skulle många/alla? fullblodsfuxar och korsningar med fullblod ha dessa:D

Bend or föddes 1877 och i och med det finns ju ytterligare ett mycket stort antal hästar i stammen, förutom honom. Hundratals!

Många har flera gånger Phalaris bla o även andra efter Bend or och Bona Vista tex och alltså även MÅNGA gånger Bend or så då ökar väl chansen att fläckarna har hängt med genom generationerna och kanske förstärkts vid varje kors:p

Jag minns särskilt en som hade tydlga svarta fläckar men han hade bara Bend or ett par gånger:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Syrran! skrev:
Min fux är flaxfux, har svarta fläckar på rumpan och även vita, mindre fläckar lite varstans! Väldigt färggrann fux!:) Hon har fullblod i sig, men jag vet inte om hon har just Bend Or. Sista fullbloden jag har namnen på i hennes stam är Alibi, Nelly, Sky Gipsy och Avon Breeze. Nån som vet?:confused:

Mycket stor sannolikhet med flera olika fullbod i stammen. Cirka 99,9 procents chans ungefär.:D (Jag kollade på en av dom du nämner sky gipsy och jodå flera gånger)

Spännande!

Vi pratade för bara ett tag sedan om att min häst har börjat få fler och fler mörka fläckar. Hon har dessutom någon vit fläck sedan tidigt.

Damen har Warsteiner-Marino-Vagabond bakom sig så jag antar att det är från Marinos håll dessa fläckar då ev. skulle nedärvts?

Liknande trådar

Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·
Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka