Benbitar - köpa?

F

Fjäril

Skulle ni våga köpa en fyraåring för att sattsa på dressyr som har opererat bort en benbit för ca 1 år sedan?
Målet är att hästen ska kunna gå åtminstonde intermediare.

Åsikter :bow:

Sv: Benbitar - köpa?

Om den är borta och det inte har varit några problem, så varför inte?
Skulle dock satsat på en röntgen innan köp för att se så att det inte finns fler och på att få se journalerna från operationstillfället.

Absolut.

Då är ju problemet så att säga bortopererat. Ä ju större risk att en annan fyraåring kan ha en lös benbit (om den inte är friröntgad förstås).

Finns för övrigt hästar som har tävlat hela sin karriär med lös benbit. Går bra så länge den inte rör på sig eller...

Helt klart!
Har själv opererat en 4-åring för lösa benbitar (båda bakhaserna) och den hästen har inte haft några som helst problem efter det (tävlad LA-dressyr o MSV hoppning, kan skolorna), är idag 15 år gammal. Är biten borta så kan den ju inte ställa till med några problem. Men som någon nämnde, be att få se journalerna, gärna få kopia på dem, och för att verkligen vara på den säkra sidan, röntga (även om dessa lösa bitar efter att hästen blivit 2 år anses enbart uppkomma genom yttre våld av något slag)

Skulle ni våga köpa en fyraåring för att sattsa på dressyr som har opererat bort en benbit för ca 1 år sedan?
Målet är att hästen ska kunna gå åtminstonde intermediare.

Åsikter :bow:

Lätt!
är hästen friröntgad efter OP, färdigrehabiliterad och besiktad ua är den som vilken annan som helst (eller bättre- den är ju verkligen genomgången!)

Jag skulle försöka undvika att köpa en häst som gjort något sånt ingrepp, jag är alltid lite skeptisk för skador m.m. Men jag verkar vara den enda här som är det, så gå på det dom andra säger ;)

Kolla upp hur dom hittade benbiten. Var det vid en exportröntgen och den opererades bort utan att hästen haft besvär, fine. Däremot om hästen hade problem (hälta på det benet eller avlastningshälta på annat ben) med biten innan operation så skulle jag åtminstone kolla upp den noga och ev vilja ha den på prov för att se att den klarar belastningen. Det behöver ju inte hänga med, men jag har tex en häst som var halt av sin benbit som unghäst och fortfarande har lite problem med det benet. Ingen hälta men svårare för sig, vet inte om det är något slags smärtminne el liknande. Eller så är han helt enkelt svagare i den sidan för att han gick och sparade det benet när biten satt där.

ja det skulle jag, min halvblodsvallack har haft lösa benbitar som är bortplockade. och i dag så kan man inte se eller märka att han har haft dem, men jag skulle ju förstås röntga så att det var rent och fint :)

Jag skulle inte köpa!! Eller skulle vara noga med att få med i kontraktet att om i det fall hästen skulle få problem av detta så har du rätt att lämna tillbaka hästen!!!

Skulle hästen senare få problem eller bli halt pga det
så står du där... går inte att lämna tillbaka, häva köp mm.

Kolla också så att det inte finns en reservation!!! Skulle hästen bli halt pga det så får du ingen ersättning av försäkringsbolaget...

Men som flera säger så finns det säkert många bra exempel på
där det har gått alldeles utmärkt.

vadå lämna tillbaka?? Om man köpt en häst med lösa benbitar 2000 så kan man ju inte lämna tillbaka den 2008!!
dessutom så får de lösa benbitar när de är unghästar och inte 4-5 år efter! har man en gång plockat bort så är de borta! därimot om de inte är bortplockade kan de flytta sig, men det är inte så vanligt..

vadå lämna tillbaka?? Om man köpt en häst med lösa benbitar 2000 så kan man ju inte lämna tillbaka den 2008!!
dessutom så får de lösa benbitar när de är unghästar och inte 4-5 år efter! har man en gång plockat bort så är de borta! därimot om de inte är bortplockade kan de flytta sig, men det är inte så vanligt..

Jag menar inte direkt efter 8 år utan kanske upp till två år (reklamationstid)
Vad gör man annars då om hästen senare får problem av någon anledning pga det där?
Men om det inte blir problem efter att man tagit bort lösa benbitar så varför skulle man tveka då? Då är det väl bara att köpa.

Är hästen igång och inte visar någon rörelsestörning och den är helt friskförklarad tycker jag det är all vits att ta in den på en klinikbesiktning inför ett eventuellt köp.

Andelen hästar som går omkring med benbitar som INTE är åtgärdade är så stor, att det nog är större risk att köpa en häst ogenomgången (röntgen) än en friskförklarad som är opererad.

Inom travet är det ju mer regel än undantag att hästarna är opererade för detta, och de utför i många fall flerdubbelt hårdare arbete än ridhästar.

Jag skulle inte köpa!! Eller skulle vara noga med att få med i kontraktet att om i det fall hästen skulle få problem av detta så har du rätt att lämna tillbaka hästen!!!

:eek:

Skulle aldrig i hela mitt liv sälja en häst på de premisserna!!

Kolla också så att det inte finns en reservation!!! Skulle hästen bli halt pga det så får du ingen ersättning av försäkringsbolaget...

Det blir aldrig reservation på lösa benbitar! Då är det något annat fel och skulle hästen bli halt efter op så är det något annat fel som INTE har med benbiten att göra

Som säljare säljer man väl alltid på de premisserna? Om något uppstår som kan spåras till en skada som kan bevisas förelåg vid köptillfället har man väl rätt att lämna tillbaka hästen, det är väl 2 år man har på sig? Händer detta så har man lagt ner tid och pengar i onödan. Antagligen har man även fått känslor för hästen, det är inte så lätt att lämna tillbaka även om det nu skulle vara OK juridiskt.

Det finns många hästar som är ua både på klinikbesiktning och röntgen och som inte har haft lösa benbitar, så jag hade personligen köpt en sådan.

Som säljare säljer man väl alltid på de premisserna? Om något uppstår som kan spåras till en skada som kan bevisas förelåg vid köptillfället har man väl rätt att lämna tillbaka hästen, det är väl 2 år man har på sig? Händer detta så har man lagt ner tid och pengar i onödan. Antagligen har man även fått känslor för hästen, det är inte så lätt att lämna tillbaka även om det nu skulle vara OK juridiskt.

Det finns många hästar som är ua både på klinikbesiktning och röntgen och som inte har haft lösa benbitar, så jag hade personligen köpt en sådan.

Nej det har du INTE! Köper du en häst där man upplyser om fel så kan man inte reklamera för det felet.

De flesta hästar han någon typ av förändring, det beror helt på hur många fynd du vill leta efter :crazy:

:eek:

Skulle aldrig i hela mitt liv sälja en häst på de premisserna!!

Nej det skulle inte jag heller!! har man upplyst om att den har haft lösa benbitar som är bortplockade så skulle jag inte ta tillbaka hästen, vet köparen om det så är det pungt slut med det! då kan man inte kommer 2 år senare och lämna tillbaka hästen! då vet man ju inte vad man får hem :crazy:

Så man kan alltså skriva in en klausul i köpeavtalet angående att om hästen får komplikationer av något man vetat förelåg vid köpet som ev. kan ge komplikationer ej ger rätt till att köpet återgår, dvs en klausul som är juridiskt hållbar?
Intressant att veta.
Ännu större anleding att inte köpa en sådan häst tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30