Bemöta hund

Sv: Bemöta hund

Hon fick inte plast där, redan upptaget av en stor grå. Då tar man den plast som blir över. Tror hon att hon är en dvärghund eller :rofl:

Förlåt, ska inte sabba den här tråden med annat :)

Ja liiiiten... Är man liten så får man plats överallt.

Nehej, då ska jag inte sabba heller. Nu ska jag stänga av och ha lite påsk!

okej, förlåt, missade det :)
Det var inte enbart riktak till dig inlägget utan överhuvudtaget i tråden, ville berätta om min situation :)

Eftersom jag är galen i hundar hälsar jag gärna på dom genom att klappa och kanske sätta mig på huk och prata och kanske pussas lite, men det är efter att ha fått klartecken från ägaren och att ha läst av hunden hur den är i sättet. En hund som inte är gåpåig och vill hälsa klappar jag bara om han kommer fram självmant. Jag läser hellre av en hund än blir av med nästippen eller ett finger:D för att dom är osäker och inte vill bli trängd.

Sidospår;

då jag skulle gå ut med tvätten en kväll så stod det en ganska stor hund (typ amstaff eller vad dom nu heter eller nån liknande ras) vid tvättstugan, lös utan matte/husse. Han skällde en gån gmot mig sen stog han bara å stirrade. Vad ska man göra i en sån situation?

Det var ganska obehagligt eftersom jag vet att sånna raser kan vara aggressiva och han verkade ju inte precis vilja bli hälsad och klappad på :confused:

Jag gjorde så att jag fortsatte först gå, men sen börja han morra eller nått (kommer inte ihåg, var ett tag sen) men nånting gjorde iaf att jag ställde ner tvättkorgen och bara försökte ignorera den. Som tur var så var det nån som ropade på hunden då och den sprang iväg.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att just sätta sig är "överreklamerat". Om en hund är osäker eller inte vill hälsa, så ignorerar jag den. Många hundar tycker bara det blir värre när man sätter sig ner. Och är den inte van att nån gör det, då lär den tycka du är ännu konstigare.
Spelar ingen roll för mig hur mycket det står i böcker mm att man ska sätta sig ner, jag vill hellre att folk ska strunta i min hund om den inte vill hälsa eller visar osäkerhet.
Sen finns det ju hundar som blir så himla glada om nån sätter sig ner, så matte/husse kanske knappt orkar hålla tillbaka hunden. En sån hund vill jag också folk ska ignorera, de får helt enkelt vänta med att hälsa tills de lugnat ner sig.

Grana skrev:
Jag tycker att just sätta sig är "överreklamerat". Om en hund är osäker eller inte vill hälsa, så ignorerar jag den. Många hundar tycker bara det blir värre när man sätter sig ner. Och är den inte van att nån gör det, då lär den tycka du är ännu konstigare.
Spelar ingen roll för mig hur mycket det står i böcker mm att man ska sätta sig ner, jag vill hellre att folk ska strunta i min hund om den inte vill hälsa eller visar osäkerhet.
Sen finns det ju hundar som blir så himla glada om nån sätter sig ner, så matte/husse kanske knappt orkar hålla tillbaka hunden. En sån hund vill jag också folk ska ignorera, de får helt enkelt vänta med att hälsa tills de lugnat ner sig.

Instämmer helt och fullt! :bow:

Jag förstår inte heller vitsen med detta hälsande. Vi låter ju inte hundarna hälsa på varenda hund de möter. Detsamma borde väl gälla människor?

Senast ändrad:

Är det mig ni hakar upp er på?:confused:
Det med att sätta sig ner?
Det gör jag om hunden är lugn och sansad och har fått klartecken från ägaren, dessutom är det väl rätt korkat att sätta sig ner om man ser att hunden är hoppig och tossig.
Jag brukar oftast inte klappa hundar som jag inte känner utan det handlar om folk man pratat med förr, jag går inte fram till en helt okänd person med hund och frågar om jag får klappa den, sånt gör fjortisar.

:bow: :bow: :bow:

Kom bort från första inlägget, då blir ju svaret helt annorlunda. Då klappar jag hunden försiktigt om den kommer fram och hälsar, men jag läser oftast av hundar jag möter innan jag sticker ner handen och klappar.

Sorry om jag blev putt.:o)

Senast ändrad av en moderator:

Pratar jag först med ägaren torde jag väl få reda på läget med jycken.
Om inte annat ser jag väl själv vad hunden tål/vill ifråga om att hälsa.
Att göra sig mindre och ge hunden möjlighet att ta kontakt om den själv vill kan aldrig vara fel i mina ögon.

Om ägaren säger att det är okej ja. Men det framgick inte i ditt inlägg.

Det tar jag som en självklarhet!
Man gosar inte med en jycke uatn att veta att det är okej, precis som man inte kör in skallen i en barnvagn utan att det är sanktionerat.

Jag är totalt urtråkig för hundar eftersom jag sällan hälsar. Hunden får väl klampa fram till mig om den vill och nosa, men klappar och liknande får den vänta länge på. De får ett "hej hund" som hälsning och sedan är det bra. Jag hälsar i princip bara på vänners hundar och det är mest för att jag träffar dem så ofta och faktiskt har ett intresse i att lära känna dem.

Jag tycker inte att det är så kul att klappa och gulla med andras hundar och låter därför bli. Jag vill också ha tid att kolla av den okända hunden för alltför ofta visar det sig att den "bombsäkra" hunden nyper till när man minst anar det.

Den hund som vill ta kontakt ger sig själv möjligheten. Det är inget vi behöver bry oss om.

Det finns hundar som VILL ha kontakt men inte törs ta kontakt, det kan jag med ett vettigt beteende hjälpa jycken att lyckas med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama