Bemöta hund

Sv: Bemöta hund

Om hunden inte törs finns det andra sätt som är bättre än att sätta sig på huk. Tid och tålamod är den bästa metoden. Hunden ska våga sig fram i egen takt. Med andra så kan man tvångskela. En hund måste inte hälsa ens om den vill. Vågra den sig inte fram när man står upp är det bättre att låta bli att hälsa än att börja krypa på backen.

Att sätta sig på huk är egentligen en av de sämsta metoderna. Lock och pock ger ingen bestående förbättring hos hunden. Ignorans har visat sig vara överlägset när jag jobbat med fegisar som behövt tid för att ta sig fram.

Kommer hunden fram så blir det en liten klapp, är inte heller särskilt intresserad av främmande hundar...

Vår trevliga lilla schäfertik (tyvärr borttagen nu), lyckades dock göra hur många "icke-hundmänniskor" som helt upprörda.
Hon var en riktigt snorkfröken och fann sig visserligen i att bli klappad, men lyckades med konststycket att se ut som om det var ren och skär misshandel...:D

Helst struntade hon i folk om de inte var av nytta, dvs hade godis:angel: , och jisses vad sura folk blev! Hon tittade helt enkelt åt andra hållet.
Ngn frågade t om om det var något fel på hunden...:rofl:

Hemma, och med familj och nära vänner, var detta en urkelen hund och du kunde tillbringa timmar i sträck med att klia henne på magen.

sätter mig på huk och låter den undersöka mig och så läser jag av den under tiden.

brukar oftast vänta på en signal att det är okej från ägaren...jag vet ju själv hur det är med min vovve och främlingar...

:rofl: Min hund är precis likadan! Människor blir så snopna när hon bara ignorerar dom, hon kan gå fram och ta sig en sniff sen är det klart:smirk:
Min brors förra hund var precis tvärtom, han blev helt blockerad när det kom folk:crazy: Där fick man gå in med ryggen före och säga: Hej, Herkules! sen var det bara att strunta i honom:D

Att sätta sig på huk är ingen bra metod alls för en hund som inte vill ta kontakt.
Om du istället ignorerar hunden så kan ja lova att den tillslut kommer fram till dig ändå och tar kontakt på sina villkor, det dummaste du kan göra är att tvinga dig på hunden, den ser dig som hotfull om du sätter dig ned o lockar. Och blir bara ännu osäkrare nästa gång.
När jag var på kurs me min vovve nyss så sa de till mig att jag ABSOLUT inte fick låta någon försöka locka på honom o sätta sig ner, för det kan förstöra honom helt när han redan är osäker. Han ska inte behöva känna att han måste hälsa på alla han möter, då blir han stressad av det.

Jag har inte en tanke på att tvinga mig på en okänd hund.
Att jag sätter mig ner eller hukar gör jag för att bli mindre inte tränga mig på jag vänder mig inte till hunden utan fortsätter att prata med föraren.
En rättuppstående mimmipigg är bra mycket mer respektingivande än en hopkrupen/sittande mimmipigg.
Vill en hund sen inte hälsa/lukta på mig dör jag inte av det.
Jag har själv haft en hund som totalt sket i alla utom mig, sambon hade funnits i flera år innan den jycken överhuvudtaget såg honom.

Senast ändrad:

Fast när du sitter ned så kommer t.ex. dina ögon närmare hunden. Det är många hundar som tycker att det är otroligt jobbigt och hellre vill att du står upp och alltså kommer längre bort med ditt hot.

De flesta människor befinner sig inte ihopkrupna på marken normalt, så för hunden blir det ett rätt konstigt beteende du uppvisar. Förvisso blir du mindre rent storlekmässigt, men du avviker också från hur hunden är van att se människor. Avvikande beteenden är mycket konstiga och skrämmande för fega hundar.

Beror på hur du sitter på stolen. Hur långt kommer ansiktet ned. Kommer du att böja ned ditt ansikte mot hunden när du sitter på stolen eller kommer du att sitta rak i ryggen?

Nej, inte om du bara sätter dig och agerar som vanligt. Att sätta sig eller huka sig och vända sig bort från den man talar med är dock inget beteende som en människa normalt uppvisar.

Och att sätta sig ned gör att avståndet minskar mellan dig och hunden på ditt initiativ. Hunden upplever dig som närmare och att närma sig är något som den fega hunden ska få göra. Möjligen kan detta undvikas genom att man backar bort och sätter sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Nordthor
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama