Belysning till ridbanan - hur?

Sv: Belysning till ridbanan - hur?

Fast helt ärligt så behöver man väl inte särskilt mycket ljus på ridbanan ifall det inte är frågan om lektionsverksamhet eller att man har publik.
Rider man själv så tycker jag att det räcker med ett ganska dåligt ljus.

Det ser nästan lite löjligt ut med dessa utomhusridbanor med en ensam ryttare och 8 jättestarka strålkastare som gör att ljuset säkert syns till månen.

Ska man hoppträna på kvällen vill man ju gärna ha ordentlig belysning.

Ska man hoppträna på kvällen vill man ju gärna ha ordentlig belysning.

Självklart. Men jag antar att det en väldigt gråmulen dag är mer än tillräckligt ljust för att hoppa. Vissa strålkastarförsedda ridbanor har ju ett så kraftigt ljus att det känns ljusare än när solen lyser direkt. Lägg sen till att ljuset kommer från alla håll.

Så det är ett ganska stort spann när det gäller det ljus som räcker för att duga.

Självklart. Men jag antar att det en väldigt gråmulen dag är mer än tillräckligt ljust för att hoppa. Vissa strålkastarförsedda ridbanor har ju ett så kraftigt ljus att det känns ljusare än när solen lyser direkt. Lägg sen till att ljuset kommer från alla håll.

Om man (som jag) tvingas rida i mörker halva året och dessutom vill hoppa så behövs det ordentlig belysning. Alla har inte förmånen att alltid kunna rida när det är ljust ute.

Så det är ett ganska stort spann när det gäller det ljus som räcker för att duga.
En typisk tråkig gråmulen höstdag är solens belysningsstyrka på marken i storleksordningen 10 000 lux (lumen/m2), att jämföra med en typisk ridbanearmatur med urladdningslampa som (utlyst över exempelvis 300 m2) ger i storleksordningen 40-80 lux. På en typisk fotbollsarena godkänd för allsvenskt seriespel är belysningsstyrkan i storleksordningen 500-1000 lux. Att ljuset på ridbanor kan kännas starkt beror snarare på den stora kontrasten till omgivningen - det är ju inte sällan helt kolsvart runt om - än på att ljusstyrkan i sig själv är väldigt hög.

Jag har funderat på det men har ingen riktig erfarenhet. Har du? Jag funderar på att gräva ner en kabel, tror inte det blir så vansinnigt mycket dyrare. 150 m gäller det i mitt fall. Jag inbillar mig att det blir jobbigt att dra igång när det blir kallt o j-vligt, men jag har som sagt var ingen erfarenhet.

Jag hade också försökt lösa det med kabel om det finns någon som helst chans. Elverk är en bra reservlösning, men jag hade inte gått den vägen i första hand - pga ljud, driftsäkerhet, driftekonomi mm.
Tänk på att använda kabel med så stor area som du har råd med, 150 m ger ett märkbart spänningsfall oavsett kabelarea men det är skillnad på kabel och kabel. Använder du exempelvis enfas 2000 W till belysningen så sjunker spänningen från 230 till strax under 200 V efter 150 meter 1,5 mm2 kabel - vilket kan göra att urladdningslampor protesterar och inte vill tända. Med 2,5 mm2 kabel behåller du istället 210-212 V vilket kan spela roll. Allra helst vill man kanske använda ännu grövre kabel, beroende på vad man får tag i till vilket pris. :)

Senast ändrad:

Bra förklarat.
Som jag har räknat till min paddock så krävs ca 150m kabel, kanske till ock med 200m..
Elkillen jag snackade med sade "välj armatur/typ av lampa först, så dimensionerar vi kabeln efter det"..

Men vi snackar ändå kabel för en 60´000 kr ca :crazy:...
Har du förslag på armaturer som klarar vardagsridning utan hoppning?
Mina krav är väl som alla andras, det skall vara billigt men bra. Mao Prisvärt!
Padddocken är 25*50m, hade tänkt 4 armaturer. Det skall ju som sagt bara lysa upp banan för ridning kvällstid, inte agera undersökningsrum hos CIA typ..

:eek::eek:

Menar du att bara kabeln kostar 60 000 kr? Jag hoppas grävning och installation ingår med.

Med den prisbilden kanske förslaget med ett bensindrivet elverk kanske inte är så dumt. Det borde ju kunna gå att bygga ett litet ljudisolerat hus (typ hundkoja, med luftinsläpp) till det för en ganska billig peng.

Menar du att bara kabeln kostar 60 000 kr? Jag hoppas grävning och installation ingår med.
Jeeez... hade missat det, ja det hoppas jag också. :eek:
En lagom kabel (EKKJ 3x6 mm2, funkar att gräva/plöja ner utan rör om man vill) kostar inte mer än 40 kr/m plus moms brutto listpris (för >100 m) hos vad som förmodligen är landets dyraste leverantör (ELFA)... en lokal elektriker kan säkert sälja samma kabel åtminstone 20-30% billigare.

Bra förklarat.
Som jag har räknat till min paddock så krävs ca 150m kabel, kanske till ock med 200m..
Elkillen jag snackade med sade "välj armatur/typ av lampa först, så dimensionerar vi kabeln efter det"..

Har du förslag på armaturer som klarar vardagsridning utan hoppning?
Mina krav är väl som alla andras, det skall vara billigt men bra. Mao Prisvärt!
Padddocken är 25*50m, hade tänkt 4 armaturer. Det skall ju som sagt bara lysa upp banan för ridning kvällstid, inte agera undersökningsrum hos CIA typ..
Jag fick en prisuppgift på ca 20 000 inklusive begagnad armatur för samma avstånd (ca 150 m). 60 000 låter väldigt mycket.

Snubbelfot: Kan man ha halogenstrålkastare? Kvicksilver är väl på väg bort och LED väldigt dyra.

Jeeez... hade missat det, ja det hoppas jag också. :eek:
En lagom kabel (EKKJ 3x6 mm2, funkar att gräva/plöja ner utan rör om man vill) kostar inte mer än 40 kr/m plus moms brutto listpris (för >100 m) hos vad som förmodligen är landets dyraste leverantör (ELFA)... en lokal elektriker kan säkert sälja samma kabel åtminstone 20-30% billigare.

Ja., jag vette katten. Det var min elkille som sade det. Jag sade bara "glöm det" ;) Hehe. Det finns inga pengar till det. Alls. Någonsin!

Men, för att börja från början..
Säg att man behöver 200m kabel (jag skall försöka få det uppmätt snart). Kan man gräva ner den i en lerjord hur som helst? (dvs kortaste sträckan). Och, behöver man inte rör säger du? Hur är det med livslängden? Kan man lägga kabeln i ett dike i stället? Då slipper man gräva, men det är ju vatten där alltid. Hur är det med att hänga den på stolpar bort till paddocken?

Å sen, det där med armaturer.. Å lampor... Tips??

Förtydligande: 20000 var inklusive nedgrävning kabeln har jag för mig skulle kosta ca 7000 vilket verkar stämma med Snubbelfots prisuppgift.

Bensindrivet elverk för några tusen som står vid banan och puttrar?
Vi hyrde ett sånt en gång (var iof för 15 år sedan) men det lät som om det stod en lastbil och gasade precis utanför dörren:crazy: Men det kanske finns mer tystgående sådana nu för tiden...

Vårat står i en gammal avdankad trailer bredvid ridbanan och det puttrar lite men låter inte som en lastbil...

Vi har en allmän väg mellan stall och ridbana och från början drog vi 380v kabel de 180m (dike och rörgenomgång under vägen) men efter att den blivit stulen 2 ggr gav vi upp och kör sedan ett par år på elverket. Dessutom är ju elverket bra att ha om det blir längre strömavbrott så man kan få lite ´vatten och lyse på gården.

Låter faktiskt som ett riktigt vettigt alternativ! Vilken typ av elverk har du? Är det aldrig svårt att starta?

Bensindrivet 4-takts som ger några kW, kommer inte ihåg hur många. Har inte haft några startproblem. Inköpskostnad ca 4000kr.

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 647
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka