"Ni" syftar just på "ni" = alla som inte är jag och läser här i tråden. Varför skulle jag mena någon speciell?
Om man generaliserar verkar det ju finnas två "grupper" här. En som ser ett förhållande ur ett "mer egoistiskt perspektiv" och en som ser det mer som ett "vi" eller ett team eller hur man nu kan kalla det. (Även om jag tvivlar på att de båda "grupperna" skiljer sig så mycket från varandra egentligen, utan mer ser på saken från olika håll.) Min frågeställning är, som sagt, inte särskilt väl genomtänkt, men jag blir ändå nyfiken på hur folk tänker om sånt här i allmänhet och om det är olika beroende på hur man ser på förhållanden i stort. Inget vetenskapligt alls, utan totalt oprofessionellt och enbart för mitt höga nöjes skull. (Jag tänkte mig också "lite värre" scenarion än depression eller något funktionshinder. Mer tillspetsat alltså, som tex att partnern skulle bli helkroppsförlamad och vara klar i huvudet men inte kunna prata/göra någonting själv eller något liknande som helt förändrar livet för både partnern och en själv.)
/ har själv depressionsproblem och tycker tidvis lite synd om min man som får stå ut med mig (som tur är ser han det inte på samma sätt)