Sv: Beklämd av bilder från SM
Jag försöker inte på något sätt försvara såriga munnar, bara förklara lite hur tankegången går här.
I en final är man 5-6 ryttare på banan samtidigt. Hästarna är taggade till tusen och tävlar med varandra. Man ska visa mycket gång, och mycket energi.
I en galopp där ett ekipage går om ett annat, eller i en ökad tölt där hästen går på sitt yttersta och pressar utan att få slå över i galopp, kan det blir väldigt hetsigt ibland.
Jag red final en gång då ett ekipage pep förbi oss på insidan i galoppen, min redan heta häst gjorde sig hård som en planka och stack- det var inte mycket att göra förutom att hålla honom på banan och försöka få honom att sakta ner utan att krocka med någon annan....
Varför jag tror att det är större risk att vi får sår i mungipan under än final, än hemma beror på att ridningen ser helt olika ut. För vissa går det kanske helt över styr? (Vilket ju inte är accepterat- därav munkontroller
).
På hemmaplan är det mycket dressyr, mycket lösgörande, mycket lydnad, mycket mjukhet. Ibland testar man på att öka lite för att se så allt "sitter där det ska".
Precis som att hoppryttarna inte hoppar 1.60-banor dagarna i ända.
Min tränare sade såhär:
"Det är inte säkert att man kommer hem från ett meeting med en häst som är mjuk och lösgjord, därför är det extra viktigt med jobbet vi gör på hemmaplan. På tävling måste vi få fram det allra yttersta, ibland på bekostnad av dressyren. På träningen sätter vi IN på kontot, på tävling tar vi UT från kontot."
Så långt är jag med- hade jag inte velat ha det så hade jag bytt sport.
Men att gå därifrån till att utnyttja hästen för sin egna vinnings skull och kanske t.o.m skada den i strävan mot prispallen är INTE OK. Någonsin. Självklart.
Jag vill också se mjukare ridning och trevligare uppvisningar, men inte på bekostnad av energin, farten och aktionen. Vi måste lära oss att kombinera det bästa från båda världar, även på tävling.