Beklämd av bilder från SM

Sv: Beklämd av bilder från SM

Suck ytterligare en människa som skall dra upp detta.!

Läs FÖRST sedan klaga!

Du har gjort 11 inlägg här och jag tror att du inte är något annat än ett troll som vill få igång folk!

Verkar ju som att H*N lyckas ganska bra. :angel:

Nog för att min egna häst har vilja, speciellt på en tävlingsbana med hästar som far om i 180, och det har hänt att jag fått ta tag i honom för att stanna (skulle jag säga något annat skulle det vara lögn),
.

Ja, du är ju knappast ensam om detta. :crazy:
Jag tänker lite så här också, vad är det för tävlingsform vi idkar när hästarna blir så här stressade?

Ja, jag har också suttit på "villiga och glada" hästar som inte lyssnar på småprat. ;) Men det verkar ju höra till på islandshästtävlingar (i högre klasser) att det "ska" se ut så.
Jag tycker att många av hästarna snarare verkar stressade än villiga.

saraandersson:

"Vill för det första påpeka att vid första filmen så lägger ryttaren pass! Då man INTE ska försöka få ner hästen i någon form.. "

Det var inte formen jag ville åt utan hur h*n rycker hästen i munnen och rider "hårt". Ska det se ut så där tycker jag att man kan ifrågasätta om man verkligen ska rida i pass.. :crazy:

Sen används INTE nosgrimman för att "snöra ihop" munnen på hästen på något sätt. Nosgrimman är till för att hjälpa hästen att hålla bettet på sin plats,..

Därom tvista de lärde!! Varför behöver hästen ha "hjälp" att hålla bettet på sin plats? Jo, därför att ryttaren drar i det. :grin:
Titta på bilder/Filmer eller LIVE på en tävling. Om hästarna inte hade nosgrimma skulle de gapa så här: :eek: på grund av att ryttarna behöver rycka och slita så mycket i de för att kontrollera dem.

Det där med att hästen får sår i munnen beror inte alltid på en hård hand.

Med tanke på vad mycket "hård hand" man ser på LIVE på Islandshästtävlingar (och avbildat på film/foto tilljängligt på internet, överallt) så tror jag nog att det finns ett samband.
Och nej, det behöver inte alltid bero på handen. Det är bettet+nosgrimman+ridningen som gör det.

Kan säga att ja: "eliten" vet oftast bäst.. hur ska dem annars kunna ha kommit så långt? och ofta med flera olika hästar! för att få hästen att gå så pass bra så måste hästen vara välmående, ha vilja, fungera med ryttaren osv

Men för vem är det "långt"?
sporten och reglerna är skapade av desamma som rider och tränar. Man skapar regler som passar ens egna behov. :idea:

Det där med "ofta med flera olika hästar" tycker jag är så underbart att du skriver. :bow:

Det är en av mina "käpphästar" i kritik mot Islandshästtävling.
Det är FÅ hästar som rids av samma ryttare år efter år. Det finns, men de är få. Min tolkning: Man rider på hästens talang och skördar framgångar. Sen byter man häst och rider vidare på hästens talang.
På så sätt kan man rida lite sämre och ändå lyckas bra. :o

Om kontrollen görs hemma i stallet eller hos en veterinär istället för på tävlingsplatsen spelar ingen roll tycker jag. Huvudsaken att munnen kontrolleras.

Vet inte om du missförstår lite här kanske?
På islandshästtävlingar kontrolleras alltid munnen på alla hästarna i finalen, och några i varje uttagning. Man tittar efter sår, kollar så att inte nosgrimmorna sitter för hårt etc. Helt enkelt en liten hälsokontroll av munnen så den är okej efter ridning.
Det gör man inte i hoppning, dressyr osv.
Så att det på de flesta islandshästtävlingar finns varningar för sår i munnen, det betyder inte att islandshästryttare rider grövre än andra tävlingsryttare. Utan bara att eftersom man inte har samma kontroller på andra tävlingar, så vet man inte hur hopp- eller dressyrhästarna ser ut i munnen efter avslutad ritt. Det kanske skulle bli lika många eller till och med fler varningar där.

Att kollas hemma i stallet är något annat. Det hoppas jag (men vet att så inte är fallet) att alla gör på sina hästar. Kikar av munstatusen med jämna mellanrum och tar ut en veterinär för ordentligare kontroll. Men det är inte det vi har på våra tävlingar.

Nu var jag inte på SM och har inte sett så många bilder därifrån, så jag kan inte uttala mig om just SM.
Däremot tycker jag att hela tävlingsmomentet på islandshästar börjar likna en ond cirkel. Eller kanske har det alltid liknat en ond cirkel, men jag upptäcker det mer och mer.
Min häst är mjuk, välriden, smidig, rörlig, har fina naturliga rörelser, välmusklad, balanserad och bär sig bra. Jag brukar få höra att jag rider mjukt och fint och att vi som ekipage ser harmoniskt ut.
Men vinner gör vi inte så ofta. Det gör någon som rider grovt, eller har extremskoning på sin häst, eller har sadeln jättelångt bak och händerna uppe vid öronen, eller eller eller... Ofta en kombination av flera punkter.
Och det är här den onda cirkeln är.
"Ful" ridning = "Flashigare" häst
"Flashig häst" = Ofta mer publikfavorit och högre poäng, helt enkelt "bättre"
Om en domare skulle ha två hästar framför sig, en med bra lyft, mjuk och bärig och fin ridning, och en med lite grövre ridning, lite styvare häst men riktigt flashig gång, då får ofta den andra hästen högre poäng. Om den skulle få lägre skulle folk reagera på det istället, "Varför får h*n så låga poäng när hästen är så häftig? Vad dömer domaren på egentligen?"

Det är jättebra att diskussionen börjar komma upp, bra att stora namn som Skulason uttalar sig och är kritiska mot det här. Diskussionen BEHÖVS! Hur långt är vi beredda att gå? Vad vill vi uppnå? Vill vi ha ett SM om 10 år med hästar som sparkar sig själva i hakan, eller vill vi ha ett SM om 10 år där hästarna inte är lika "flashiga" som nu men ridningen mjukare och alltihop mer harmoniskt?
Vad ska egentligen ge en 10:a? En 8:a? När är det för grov ridning?

Super att domarna får göra avdrag för grov ridning, bra att skonings- och boots-regler har ändrats. Det är på rätt väg. Jag personligen hoppas att utvecklingen fortsätter åt det hållet!

Sedan kan jag bara tillägga att jag tror alla discipliner inom hästsporten behöver dessa diskussioner, det är inte bara vi. Grov ridning och att människans vinnarskalle går ut över hästen finns överallt, hela tiden, och det måste vi göra något åt.

Bra och intressant diskussion. Tycker också att intervjuerna med Gummi, Skulason och de övriga var riktigt bra och skönt att läsa att det finns de i eliten som faktiskt försöker dra igång en debatt kring det här. De hade många bra och tänkvärda åsikter om vart sporten är på väg. Vi måste inse att hästarna har begränsningar, de kan inte lytfa på benen hur mycket som helst eller springa hur fort som helst, någonstans måste man börja titta efter vem det är som rider mest harmoniskt, det måste i alla fall ses på mer än det görs idag tycker jag.

Jag vara bara på SM i söndags. Det jag tycker var super (om vi pratar om det som tråden handlar om) var bla i a-finalen i femgång, där två av finalisterna fick en misslyckad pass-sträcka, hästarna slog upp i galopp efter läggning. Istället då för att (vilket man ser ganska ofta tycker jag) rycka i hästens mun och mer eller mindre "jaga" fram att hästen ska lägga sig i pass innan nästa kurva, så lugnade de ner hästen gav den en klapp och tog sig till kurvan i trav/galopp istället.

Det sämsta var ungdomarna i a-finalen i fyrgång. När man sitter nära banan ser man ganska mycket. Sågande händer, snärt med pisken mm....inte alls kul. Sen kan jag bara inte förstå varför en häst som går med underhals/teleskophals nästan hela tiden i tölten och där ryttaren måste ha en stenhård hand för att övht kunna hålla honom, ideligen placerar sig i toppen. Ja hästen är skitfin men jag tycker inte ryttaren klarar av att visa upp den på ett bra sätt.

Det bästa återigen: Gummi och Sproti samt Linda Antonsson och Isak. Vilka förebilder!!

Hästar är flockdjur, i synnerhet Islandshästen. Vi rider många på banan samtidigt, någon har inte kontroll riktigt och kommer om - hästen man rider känner på sig att den andre är stressad och stressar upp sig lite. En bra ryttare (som har bra tillit från sin häst) lyckas för det mesta lugna ner sin häst igen. För att just komma upp i toppen behövs för det mesta hästar med mycket vilja, som tar ut sina rörelser. Med det inte sagt att att hästen ska ha sänkt rygg och hjorthals - tvärtom! Man vill ha ett harmoniskt, vackert, pampigt ekipage.
Det är bara läsa FIPO och judges guidinglines, där står motivationen till varje poäng. Man kan få upp till 7.5(!) bara på att (i princip) hästen jobbar i en bärig form, är ren i takt och tempo och har bra energi - utan speciella benlyft. Jag förstår inte varför utomstående låst sig på hjorthals och höga lyft :) (Nu har du inte skrivit det här, men jag har för mig att jag läste det längre bak - bara en fundering som dök upp)

Nej, nu måste jag rota fram FIPO.

Det bästa återigen: Gummi och Sproti samt Linda Antonsson och Isak. Vilka förebilder!!

Och icke att förglömma, Josefin Birkebro! Vilka underbara visningar hon gjorde med Kjarni på SM. Så mjuk i handen och Kjarni såg väldigt nöjd ut, såg honom inte gå mot bettet en enda gång!

På tävlingar, att man gör det hemma är väll en sak men jag skulle vilja se samma veterinär kontroller i munnen innan och efter ritterna på alla nivåer på storhäst och ponny. visa klasser har man ju inte ens vet på tävlingar på stora hästar.

Och icke att förglömma, Josefin Birkebro! Vilka underbara visningar hon gjorde med Kjarni på SM. Så mjuk i handen och Kjarni såg väldigt nöjd ut, såg honom inte gå mot bettet en enda gång!

Japp, håller med, det var bla hon som jag pratade om ang. finalen, hennes första pass-sträcka misslyckades men hon tog det lugnt ändå. Och vann välförtjänt guldet, Kjarni är verkligen så fin! Mjuk som en katt och välriden.

På tävlingar, att man gör det hemma är väll en sak men jag skulle vilja se samma veterinär kontroller i munnen innan och efter ritterna på alla nivåer på storhäst och ponny. visa klasser har man ju inte ens vet på tävlingar på stora hästar.

Ja min syrra tävlar arab, på lokal nivå, aldrig att det finns en veterinär på plats, inga besiktningar, ingen som kollar....

Förresten grattis till tredjeplatsen, hon är väldigt fin och jag tycker faktiskt ni var bättre än Anne/Putti.

Tack. tyvärr trampade hon sig i det sista momentet, men är väldigt glad för henne.

Hon är en sådan häst att när det är många på bannan då ska hon tävla.
Är mjuk och fin när det är 2-3 men när det hela tiden är någon framför då ska hon vara först. Hon är aldrig stressat och hon har blivet bättre med träning, men i bland är det bra för roligt att springa fort.

Jag förstå inte att man hela tiden kommer tillbaka på detta med dålig ridning på Islandshästar, varför är det inte samma trådar för dressyr, hopp, trav, körning.

Vi har av alla grenar de hårdaste veterinär och dommar regler vad gäller hård/grov ridning och mundhälsa. Och ja då syns det i listorna och det är väll bra att det syns för vi kan jobba med det och har även gjord, varningarna för sår i munnen och grov ridning har minskat med mer än 50% och av alla startande på SM var det 2 som fick anmärkning för så i munnen på denna ni många anser mycket grova ridningen.

När ger man varning för grov ridning inom hoppning och varför anmärker man inte på den allt oftast för djupa formen i dressyren med häster som hänger på stången? Men så fort en Islandshäst rids på stång med nosgrimma oj oj då är det illa. Hur många ponnyryttare rider inte illa på pesoabett- som för den delen nästan är borta på islandstävlingar på grund av våra duktiga domare som informera ryttarna vid kontrollen om bettet och des inverkan.

Hur många hästar går i bra form på storhäst /ponny förutom de som tävla på lite högre nivå. Jag har hållit på med halvblod dressyr och körning på medelsvår nivå (tävling) och jag ser ingen skillnad på island- storhäst förutom att Islandsryttare hela tiden måste försvara sig för allt de gör.

vilka klasser och grenar som kräver veterinärnärvaro bestäms i första hand av jordbruksverket. Tävlingar som bedömts som låg djurskyddsrisk behöver inte veterinär och dit räknas tex lokalklubbstävling med islandshäst, hoppning under 120 cm, dressyr- och precisionskörning oavsett klass mm. Alla de reglerna kan man läsa här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000663/2010-045.pdf

Sen har ju varje gren egna TR också där man kan hitta på strängare krav på besiktning. I körningens TR så står det faktiskt att funktionär ska kontrollera betten på varje ekipage efter deltävlingarna precision och maraton.

håller med, blev väldigt imponerad av det ekipaget såg så mjukt och smidigt allting :)

Här är ett utdrag från Svenska Islandshästlandslagets hemsida:

Bedömning
Bedömningen görs av tre-fem domare som sitter utspridda innanför ovalbanan eller utefter passbanan/ dressyrbanan. Efter varje ekipage visar de var för sig poäng från 0-10. Där fem betyder godkänt. Häst och ryttare bedöms enligt följande kriterier, takt, tempo, aktion, form, sits och inverkningar. Det som premieras i ovalbanegrenarna är lätt och harmonisk ridning med taktrena, lösgjorda och schvungfulla gångarter. De hästar som deltar i tävlingar är antingen fyr eller femgångare. Femgångare kallas de hästar som har gångarten Flygande pass.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt?
Vet inte om det krävs via Jordbruksverket men vi har iaf alltid kontroller på alla tävlingar. Det är inget "hittepå" utan så är det.

Håller med de som varit där, jag tycker det över lag var mycket fin ridning på SM! Jag var där lördag och söndag och som sagt hatten av för Gummi, Linda Antonsson och Josefin! Vill även lägga till Caspar Hegart som jag tyckte gjorde fina ritter (och visst tävlade han i princip i varje gren?) Han tävlade både pass, tölt, fyrgång och femgång med olika hästar och enligt mitt tycke gör han mkt mjuka och fina visningar.
Och lägger även till Linda Tommelstad! Flotti är en häst som bara ÄLSKAR det han gör och jag tycker hon är så mån om honom, och det ser också så lätt ut när de rider pass och framförallt KUL! :)

Och på detta sm så var det ju just dessa som belönades!
Gummi vann nästan allt, Josefin vann både sin gren och fick pris av domarna för fin mjuk ridning. Linda Antonsson och Isak fick en 10:a (:banana:) för lösa tyglar momentet och fick samma pris som Josefin plus ett från Dille gård.

Sen är det klart att det finns rötägg, det gör det i alla sporter/dicipliner.
Man vet ju en hel del som man inte ser upp till och då är det ju bara att inte lyssna på deras "råd" och köra på det man själv tycker är rätt.

Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt?
Vet inte om det krävs via Jordbruksverket men vi har iaf alltid kontroller på alla tävlingar. Det är inget "hittepå" utan så är det

Har bara tävlat insladshäst 1gång och måste då haft oturen att hammna på en utan vet på tävlingen?

Kram

Jag har under våren/sommaren varit på några mindre islandshästtävlingar (officella dock) och där delades det ut lite varningar (inte extremt många dock) för grov ridning.
Jag tyckte då att domarna kanske var lite väl hårda (varningarna gällde inte mig personligen) men domarna såg väl ngt som jag inte såg från läktaren och en del ryttare som varnades såg jag inte alls.

Hur som helst ställde jag upp som funktionär på en blåbärshoppning hos min lokala ridklubb (ej islandshästförening) och jag var rejält deppig när jag åkte därifrån). Barnen hade (väldigt många av dem) pelahamstänger och pessoabett och rev och slet och en hästkrake var så ihopdragen med all utrustning att han inte tog sig framåt överhuvudtaget utan stampade på stället med rullande ögon.
Det som var nästan mest deprimerande är att detta var en blåbärshoppning, dvs "nybörjartävling" och ingen sa något utan de fick sina rosetter och åkte glada hem. Om man inte i början på sin hästbana kan få riktlinjer om hur det ska vara kan det ju knappast bli bättre.

Efter detta var jag plötsligen mycket mera possitivt inställd med alla kontroller och regler (bla bettregler i lätta klasser) som vi har på "våra" tävlingar. Innan detta har jag mest tyckt att det varit slöseri med tid och byråkrati:o. Men uppenbarligen behövs det och det är bra att man redan på ett tidigt stadium i sitt tävlande får lära sig vad som är OK och inte.

Nu vill jag inte med detta säga att "vi" är bättre bara för att andra också är däliga utan snarare poängtera att det i alla fall på gräsrotsnivå finns en vilja att förbättra!

Senast ändrad:

vilka klasser och grenar som kräver veterinärnärvaro bestäms i första hand av jordbruksverket. Tävlingar som bedömts som låg djurskyddsrisk behöver inte veterinär och dit räknas tex lokalklubbstävling med islandshäst, hoppning under 120 cm, dressyr- och precisionskörning oavsett klass mm. Alla de reglerna kan man läsa här:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c8000663/2010-045.pdf

Sen har ju varje gren egna TR också där man kan hitta på strängare krav på besiktning. I körningens TR så står det faktiskt att funktionär ska kontrollera betten på varje ekipage efter deltävlingarna precision och maraton.

Tack jag har själv tävlat körning, en funktionär är ingen domare och ingen vet och inte en ända har under mina år som tävlande och hästskötare öppnat hästen mund och titat efter blåmärken/sår.

Det regeln du skriver är ny från och med i sommar så kom inte med den vad har den gälld 2 veckor, innan det var det veterinärkrav på alla islandshästtävlingar som var officiella. Och då vi oftast har pass på våra tävlingar måste vi ändå har veterinär vid officiella tävlingar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar