Sv: Beklämd av bilder från SM
saraandersson:
"Vill för det första påpeka att vid första filmen så lägger ryttaren pass! Då man INTE ska försöka få ner hästen i någon form.. "
Det var inte formen jag ville åt utan hur h*n rycker hästen i munnen och rider "hårt". Ska det se ut så där tycker jag att man kan ifrågasätta om man verkligen ska rida i pass..
Sen används INTE nosgrimman för att "snöra ihop" munnen på hästen på något sätt. Nosgrimman är till för att hjälpa hästen att hålla bettet på sin plats,..
Därom tvista de lärde!! Varför behöver hästen ha "hjälp" att hålla bettet på sin plats? Jo, därför att ryttaren drar i det.
Titta på bilder/Filmer eller LIVE på en tävling. Om hästarna inte hade nosgrimma skulle de gapa så här:
på grund av att ryttarna behöver rycka och slita så mycket i de för att kontrollera dem.
Det där med att hästen får sår i munnen beror inte alltid på en hård hand.
Med tanke på vad mycket "hård hand" man ser på LIVE på Islandshästtävlingar (och avbildat på film/foto tilljängligt på internet, överallt) så tror jag nog att det finns ett samband.
Och nej, det behöver inte alltid bero på handen. Det är bettet+nosgrimman+ridningen som gör det.
Kan säga att ja: "eliten" vet oftast bäst.. hur ska dem annars kunna ha kommit så långt? och ofta med flera olika hästar! för att få hästen att gå så pass bra så måste hästen vara välmående, ha vilja, fungera med ryttaren osv
Men för vem är det "långt"?
sporten och reglerna är skapade av desamma som rider och tränar. Man skapar regler som passar ens egna behov.
Det där med "ofta med flera olika hästar" tycker jag är så underbart att du skriver.
Det är en av mina "käpphästar" i kritik mot Islandshästtävling.
Det är FÅ hästar som rids av samma ryttare år efter år. Det finns, men de är få. Min tolkning: Man rider på hästens talang och skördar framgångar. Sen byter man häst och rider vidare på hästens talang.
På så sätt kan man rida lite sämre och ändå lyckas bra.