Beklämd av bilder från SM

Sv: Beklämd av bilder från SM

Jag kan inte hålla med dig om att form borde komma före tempo det blir ett stort och konstigt ingrepp. Ska man visa upp ex.v kort tölt då är det viktigare att tölten är långsam än att formen är okej annars kan folk rida i medeltempo för att hästen går i bättre takt och form där så att man vinner på att göra medvetet fel.

I själva verket måste man nog gå in och analysera varför ordningen kommer som den gör innan man petar på den. Jag tycker att formen är viktig, men det finns viktigare saker.

Gångart - Rider man i fel gångart får man 0 poäng, ganska naturligt
Takt - Har man en gångartstävling måste det vara högsta prioritet att hästen går rent i den valda gångarten.
Tempo - Rider man i rätt gångart och hästen går rent då är det rimligen dags att bedöma tempot, ska man visa kort tölt så ska det vara just kort tölt. Då är detta rimligen viktigare än i vilken form hästen går om inte så kommer folk att välja att visa medeltempo tölt när det ska vara kort om formen är bättre i medel.
Aktion/form - här börjar tveksamheterna för mig, jag tycker aktion och form går hand i hand. Det är för mig viktigare med aktionen än formen om nivån ligger på en markbunden tölt med små rörelser medan jag föredrar en bra form före att hästen slår benen i hakan. Kanske form och aktion skulle prioriteras lika och rörelser bara ger utslag på poängen till en viss gräns, att slå knäna i hakan inte ger mer än att ha knäna 5 cm under hakan.

Men det är en gångartstävling, av naturliga skäl prioriteras takten först.

Självklart ska alltid takt och tempo komma först och jag menar inte att vi ska ha något formideal där hästen måste gå med krökt nacke i dressyrform, det jag menar är att formen ska ha mer betydelse än vad den har det vill säga att en häst som är svslappnad oavsett om den går i form eller ej men kan kanske inte har så höga lyft ska belönas högre än en som har höga lyft och underhals ofta hänger form och aktion ihop och en häst med en bra aktion hr ofta en avslappnad och trevlig form också men det finns de som är avslappnade men kanske inte har världens lyft och då tycker jag en avslappnad harmonisk häst ska belönas högre än en som går mot bettet och har höga lyft.

Förstår du vart jag vill komma?

Det är liksom inte hästens huvudplacering som är viktig, jag vill inte ha krökta nackar och liten gång utan bara att en avslappnad harmonisk häst ska mer belöning.

Jag tycker inte det är okej att vissa får bra poäng trots spända hästar.

Jag är inte särskilt kunnig om islandshästridning. Men jag ska börja rida lektioner på islandshäst snart :)
Det mitt otränade öga kan reagera på när jag har varit på tävlingar och tittat är att vad jag kan se finns många med "hjorthals" och sänkt rygg. Enligt mitt sätt att se kan det inte vara särskilt bra för hästens hållbarhet och hälsa att ridas så. Då undrar jag vad ni menar med formen i diskussionerna ovan, och om en lång överlinje inte borde ligga högt upp i bedömningen?

Vill lära mig mer...;)

Tempot är ju oerhört viktigt, det är ju avgörande för att se hur takten är i de olika tempona. Står det kort tempo så är det ju det man vill se som domare, och oftast så är ett högre tempo lättare att visa i rätt takt än te x kort eller ökat tempo. Sena är det också ett tecken på hur tränad och utbildad hästen faktiskt är, och här hänger det mycket på ryttaren och varför vill man inte visa det.;)

Att formen kommer först som nummer tre hänger mycket samman med att den ofta ligger långt fram i utbildningen, och jag har faktiskt bara sett en enda häst kunna genomföra en full visning i kort tempo tölt med full bärighet hela vägen och korrekt form och utan att sätta emot en enda gång, och det är Askur från Håkansgården. Det kan säkert ha hänt både före och efter det, men sällsynt är det. Men det är oerhört glädjande att se hästen gå med en slackande tygel och med en bärighet som får en att gråta för så vackert är det. Så bra kommer jag aldrig att bli som ryttare.

Sedan är det så att en felaktigt riden form går ut över aktionen, och för min del kvittar det faktiskt om man tycker att aktionen ska backa ett steg men föga troligt är att man får högre poäng för det.

jag har faktiskt bara sett en enda häst kunna genomföra en full visning i kort tempo tölt med full bärighet hela vägen och korrekt form och utan att sätta emot en enda gång, och det är Askur från Håkansgården. Det kan säkert ha hänt både före och efter det, men sällsynt är det. Men det är oerhört glädjande att se hästen gå med en slackande tygel och med en bärighet som får en att gråta för så vackert är det. Så bra kommer jag aldrig att bli som ryttare.QUOTE]

Askur :love: :bow::banana::bump:

Visst är det en förebild? Och man kan ju alltid sträva efter det -även om det är svårt att nå dit...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar