Beklämd av bilder från SM

Sv: Beklämd av bilder från SM

Det visar god, föredömlig ridning vs. riktigt usel ridning, tycker jag.

Nej det visar skillnaden mellan passridning på tävlingsbanan och vardagsridning på ridbanan med halsring. Vill du visa skillnaden mellan god och dålig ridning så funkar det väldigt mycket bättre om bilderna jämför samma eller likartade moment moment.

Nej det visar skillnaden mellan passridning på tävlingsbanan och vardagsridning på ridbanan med halsring. Vill du visa skillnaden mellan god och dålig ridning så funkar det väldigt mycket bättre om bilderna jämför samma eller likartade moment moment.

Sant...
Nåja, man kanske snarare ska jämföra bilden på svartskäcken i pass med en film på Gummi och Sproti... :love:

Vilka tävlingsformer använder sig utav halsring? då är det fel på hoppning, dressyren, fälttävlan, körningen, galoppen osv osv också

Jag säger inte att det är halsring är det enda rätta.
Och ja, det är fel i de flesta hästsporter men nu råkar jag vara Islandsryttare. Av vad hjärtat är fullt talar munnen brukar det heta.

Det blir inte mindre dåligt det som sker på Islandshästtävlingar bara för att det pågår inom andra sporter.

Ofta blir det ett väldigt petande med formen, och när man börjar överarbeta så blir det sällan bra.

Rider man däremot sin häst relativt korrekt med utgångsläge från att bakbenen är hela motorn, så ger hästen en egen eftergift eftersom det får den möjligheten genom att ryggen kommer upp och bäckenet vinklas.

Jag håller helt med!
Sen så tror också väldigt många människor att en form på en häst ska se ut på ett visst sätt - t.e.x. att den ska gå med med nerböjd hals.
Alla hästar ser olika ut när det går i form, alla har inte extriören för att gå i sådan form som många vill och då blir det bara fel! Utan när en häst går i form det är när den har väl bakbensaktion och vinklar hasen bra, höjer ryggen och bät sig själv och inget i handen. Och viktigast av allt ingen tyngd på framdelen sen hur halsen ser ut det är från häst till häst.
Jag skulle gärna vilja se en islandshäst kunna gå i extremt ökad tölt i nerböjd form (jag kallar det så just nu), det går inte!

Jag är intresserad av att utveckla vår sport. Jag vill inte att fler tränare säger till min 13-åriga dotter att "Du kan strunta i formen -det ger ändå inga poäng -håll emot och driv så ska Du få se hur han (hennes häst) lyfter på benen..." Jag vill rida min häst så att den håller LÄNGE.

Håller helt med dig!
Jag skulle byta tränare! men de är svårt att hitta och de är ju tyvärr som tränaren säger, fin form ger inte bättre poäng om hästen har bättre lyft i underhals...
Jag tycker det är så tråkigt att fin ridning inte primeras, att man tom tagit bort det från bedömningen vid tävling, förut fanns det ryttarens sits och inverkan, iallafall i lättklass. Det var bra tycker jag.

Att vi tagit bort detta och låter "flaxande" ben ge högre poäng ger oss bara grovare ridning och vi kommer ALDRIG få respekt bland andra disipliner! iallafall enl. min mening...

Jag tycker att det är spännande att debatten börjat komma, tom våra elite ryttare tar upp att det är fel och de är bra. något måste hända.
Gummi är en av få ryttare (det finns fler) som verkligen kan rida en så svår gren som pass utan att de ser Hemskt ut! Tänk om alla kunde lära sig av honom. Och han har ju tagit sig till toppen utan att rycka sin häst i munnen...

Men då ska man också veta att Gummi har sagt följande, svenska ryttare har en förmåga att vilja rida baklänges. De petar mycket i just formen vilket sker till priset av hästen framåtanda, man har glömt det allra viktigaste. För att få en häst med en bra form, krävs det av ryttaren att den rider sin häst framåt.

Oerhört sant, när jag skrev petande så var det just det jag menade. Många gånger så ser vi att ryttaren petar mycket med hästens form, och viktigt är då just huvudets position. Hade vi istället vänt på steken och ridit denna häst framåt med mycket energi i sina bakben, så får vi nu en frivillig eftergift som hästen själv bjuder på och som kan tas tillvara på och genom det kan ryttaren forma sin häst utan motstånd. Om bakbenen inte hänger med det övriga, innebär det att hästen är stel i dessa, denna stelhet fortplantar sig genom hela hästen även fram i hals och bog och sedan kommer petandet.

Jag var nog lite otydlig, jag tycker inte hästen bara ska kröka på nacken när jag menar form (falskform enl mig) jag menar att hästen ska gå med bärighet och med vikt på bakbenen. och precis som du och gummi säger kommer detta från bakbenen och ett driv frammåt. man jag tror många missat detta och tror att om hästen kröker på nacken så går den i form...

Jag var nog lite otydlig, jag tycker inte hästen bara ska kröka på nacken när jag menar form (falskform enl mig) jag menar att hästen ska gå med bärighet och med vikt på bakbenen. och precis som du och gummi säger kommer detta från bakbenen och ett driv frammåt. man jag tror många missat detta och tror att om hästen kröker på nacken så går den i form...

Precis, det är tyvärr oerhört vanligt och ger i många inlägg upphov till besvikelse från ryttarens sida eftersom de ofta tror sig ha ridit sin häst in i en bra form när det i själva verket bara har handlat om en krök på nacken.

Jag tror också att man ska ta uttalanden i stil med att det inte lönar sig att rida hästen i form, med en nypa salt.

Jo det lönar sig verkligen, OM hästen har en bra takt, OM själva formen kommer från just bakbenen och att hästen rids in i en bärighet. Men om inte detta görs, så får man ej heller betalt för någon form, vilket är helt korrekt eftersom det inte finns någon.

Jag tror också att man ska ta uttalanden i stil med att det inte lönar sig att rida hästen i form, med en nypa salt.

Jo det lönar sig verkligen, OM hästen har en bra takt, OM själva formen kommer från just bakbenen och att hästen rids in i en bärighet. Men om inte detta görs, så får man ej heller betalt för någon form, vilket är helt korrekt eftersom det inte finns någon.[/QUOTE
]

Men ärligt... det är väl ingen som är intresserad nog att göra inlägg om hästens form som tror att avknäckt nacke är något att sträva efter? Lite mer tro på människors kunskap får man väl ha???

Form kommer från att bakbenen trampar in under tyngdpunkten. Den lodräta nosen blir då ett ofrånkomligt symptom på att hästen rids rätt. Dock kan man hålla hästens huvud så utan form. Frågan är bara varför.:cool:

Men vägen dit är lång, och långt ifrån alla har den kunskapen men många tror att de har den. Häri ligger skillnaden.

Jag har stått på många tävlingar och hört detta, det går också bra att läsa i den här tråden. Varför en instruktör säger så som jag skrev har nog en betydligt djupare förankring än att det är onödigt. Det måste också vara så att ekipaget och då främst ryttaren vet hur man kommer dit, och så är det ju tyvärr inte. Däremot så har hästens huvudposition en väldigt stor betydelse hos många ryttare, men dessvärre i bakvänd form.

Jo det lönar sig verkligen, OM hästen har en bra takt, OM själva formen kommer från just bakbenen och att hästen rids in i en bärighet. Men om inte detta görs, så får man ej heller betalt för någon form, vilket är helt korrekt eftersom det inte finns någon.[/QUOTE
]

Men ärligt... det är väl ingen som är intresserad nog att göra inlägg om hästens form som tror att avknäckt nacke är något att sträva efter? Lite mer tro på människors kunskap får man väl ha???
Form kommer från att bakbenen trampar in under tyngdpunkten. Den lodräta nosen blir då ett ofrånkomligt symptom på att hästen rids rätt. Dock kan man hålla hästens huvud så utan form. Frågan är bara varför.:cool:

Det är ganska många som verkligen tror att form är när man börjar passet med att dra in nosen innan man ens har börjat i skritt. Sen håller man nosen där hela träningspasset. Bakdelen har man glömt men "han böjer så fint på nacken"!

Precis, det är tyvärr oerhört vanligt och ger i många inlägg upphov till besvikelse från ryttarens sida eftersom de ofta tror sig ha ridit sin häst in i en bra form när det i själva verket bara har handlat om en krök på nacken.

Jo det lönar sig verkligen, OM hästen har en bra takt, OM själva formen kommer från just bakbenen och att hästen rids in i en bärighet. Men om inte detta görs, så får man ej heller betalt för någon form, vilket är helt korrekt eftersom det inte finns någon.

Jo precis det lönar sig med form så länge man har en bra takt och aktion också. Men tyvärr får en del hyffsade poäng trots dålig form, dålig form för mig är inte fri form, hellre ingen form alls än bara nackkrök eller underhals därför tycker jag form borde prioriteras före aktion och med form menar jag inte att hästen ska gå i någon dressyrform utan att hästen ska vara avslappnad och harmonisk.

Tävlade för ett tag sen två hästar, den ena 6 år och helt oerfaren, väldigt pigg häst med bra takt och aktion, men inte så stark i kroppen och rids inte i någon form ännu, vi börjar alltid i andra ändan när vi utbildar våra och rider bara i skog och mark tills de har balans, kondition och styrka och sen när de byggts upp i skogen börjar vi med dressyrarbete.

Men iaf, fri form och lite friskare tempo, poängen blev 5.0 och 5.5 i lätt fyrgång för alla gångarter, min andra häst 7 år som kommit mkt längre och går i form i alla gångarter får 5.5-6,5 för tölt och 6.0-7.0 för grundgångarterna så visst spelar formen roll, jag hade aldrig fått de poängen på honom om jag bara struntat i formen och fräst runt.

Men iaf, fri form och lite friskare tempo, poängen blev 5.0 och 5.5 i lätt fyrgång för alla gångarter, min andra häst 7 år som kommit mkt längre och går i form i alla gångarter får 5.5-6,5 för tölt och 6.0-7.0 för grundgångarterna så visst spelar formen roll, jag hade aldrig fått de poängen på honom om jag bara struntat i formen och fräst runt.

Nu är det väl ändå lite svårt att jämföra 2 olika hästar, de är 2 individer och det är mycket troligt att annat skiljer sig också.

Men det är en gångartstävling, av naturliga skäl prioriteras takten först.

Men det är en gångartstävling, av naturliga skäl prioriteras takten först.

Gärna takten först. Men inte aktion och tempo före form... Jag inser att mina åsikter -om någon valde att bry sig om dem;) skulle innebära en ganska stor förändring av vår sport. Men jag är av uppfattningen att det vore bra. Hästarnas väl måste komma före det spektakulära -racertempo och hästar som knockar sig själva med frambenen...

Jag förstår att det tar längre tid att lära sig rida en häst i korrekt form och jag förstår att det inte kan se perfekt ut på en lättklasstävling för ungdomar. Men våra SM-ryttare KAN naturligtvis rida sina hästar korrekt. Men väljer att döna fram med underhals (på bilder jag sett på facebook). Och det gör de förstås för att det ger bättre poäng... SÅLEDES: ÄNDRA FIPO!:devil:

Gärna takten först. Men inte aktion och tempo före form... Jag inser att mina åsikter -om någon valde att bry sig om dem;) skulle innebära en ganska stor förändring av vår sport. Men jag är av uppfattningen att det vore bra. Hästarnas väl måste komma före det spektakulära -racertempo och hästar som knockar sig själva med frambenen...

Jag förstår att det tar längre tid att lära sig rida en häst i korrekt form och jag förstår att det inte kan se perfekt ut på en lättklasstävling för ungdomar. Men våra SM-ryttare KAN naturligtvis rida sina hästar korrekt. Men väljer att döna fram med underhals (på bilder jag sett på facebook). Och det gör de förstås för att det ger bättre poäng... SÅLEDES: ÄNDRA FIPO!:devil:

Skulle vi ha formen som prio 2 (eller 1) på tävlingar tror jag faktiskt inte att det skulle leda till att folk började rida sina hästar i någon korrekt form. Snarare så att många skulle fokusera ännu mer på att få sina hästar att kröka lite snyggt på nacken.

Jag tycker också att de olika bedömningspunkterna går i varanda bra. Bra takt, tempo och aktion bäddar för en bra form också. För att gå i en bra takt måste hästen vara lösgjord och avslappnad utan spänningar. För att gå i ett bra tempo måste ryttaren ha hästen mellan hand och skänkel och den måste lyssna på hjälperna. En bra aktion får man genom en avslappnad och lösgjord häst som vågar ta ut rörelserna. För en bra form krävs allt detta, en bra form är liksom vad man får om hästen kan de andra punkterna bra.

Förlåt om det blev luddigt :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar