Beklämd av bilder från SM

Sv: Beklämd av bilder från SM

Det är möjligt. Och det är möjligt att det inte alls behövs någon förändring i "er" sport. Då får man gratulera till perfektion och inseatt jag nog ska hålla mig till att täva "vanliga" hästar, där TR ständigt uppdateras, dåliga regler ändras, nya kommer till och där massan tillåts att kritiskt granska sig själva och eliten!

Varför är alla de där exakta rörelserna så viktiga i dressyren?
Varför går omhoppningar på tid (det ser ju mycket trevligare ut med stilhoppning!)
Varför kan man inte slopa maraton-delen i körningen? ;)

Ovalbanegrenar och passgrenar är inte dressyr på en annan form av bana. Dressyren behövs, den är superviktig, den är grunden till precis allting. Dålig ridning skall inte premieras, men vi får inte glömma bort att vi trots allt inte rider dressyrprogram när vi tävlar, hade jag velat tävla dressyr, hade jag fortsatt med dressyr istället för att gå över till islandshäst.

Det som premieras på en tävling är allt det unika och vackra med våra islandshästar, och där ingår energin, kraften, aktionen, utstrålningen... att sedan inte alla når upp till det målet, eller ens kommer i närheten av det, gör ju inte målet sämre att sträva mot.
Och som Boj säger, så är inte energi och skentur samma sak ;)

Det finns rötägg till ryttare, halvblinda domare, rikemansungar på flotta hästar, ponnymammor och skit bakom kulisserna i alla grenar, tyvärr. tänk vad man önskar att det inte var så!

Så länge människan vill vinna kan man ta nästan vilken gren som helst och tvinga sig fram i den, så det är inte unikt för vår gren.

Vad jag tror jag försöker säga är: God ridning och ett fint samspel mellan häst och ryttare skall premieras, men inte på bekostnad av allt det andra unika- då har vi plötsligt skapat en dressyrgren. Kanske måste tränare och domare vara hårdare med att döma ner hård ridning, men att det skulle vara fel på våra tävlingsmål kan jag bara inte hålla med om.
Isåfall så är man väl helt enkelt inte någon islandshästtävlings-fantast, utan trivs bättre med andra grenar.

Precis som att jag inte alls förstår mig på fälttävlan, över huvud taget. Men det är ju jag det. :angel:

Det är möjligt. Och det är möjligt att det inte alls behövs någon förändring i "er" sport. Då får man gratulera till perfektion och inseatt jag nog ska hålla mig till att täva "vanliga" hästar, där TR ständigt uppdateras, dåliga regler ändras, nya kommer till och där massan tillåts att kritiskt granska sig själva och eliten!

Oj oj oj, här var vi syrliga minsann.

Vår sport är inte perfekt, lika lite som någon annan. Vårt regelverk uppdateras ständigt, det är hela tiden diskussioner om hur man kan utveckla grenarna. Utrustningslistan revideras löpande och som du kanske förstått på diskussionerna här råder det just nu en diskussion just angående hur man kan premiera god ridning ytterligare, och dra ner mer på får hård ridning. Om reglerna kanske måste ändras, och isåfall hur?
Flera av våra absoluta toppryttare har tagit upp frågan och granskar sporten kritiskt i senaste numret av Islandshästen.

Vad man vänder sig emot är när kritiken inte har någon klar förankring i det verkliga, då måste man först få lov att klargöra hur saker och ting verkligen går till innan man kan fortsätta diskussionen.
Det är ju svårt att diskutera något när den ena parten bara veta en del av ämnet. Det blir liksom ingen vidare utvecklande konversation då.

Ovalbanegrenar och passgrenar är inte dressyr på en annan form av bana. Dressyren behövs, den är superviktig, den är grunden till precis allting. Dålig ridning skall inte premieras, men vi får inte glömma bort att vi trots allt inte rider dressyrprogram när vi tävlar, hade jag velat tävla dressyr, hade jag fortsatt med dressyr istället för att gå över till islandshäst.

och det är väl kanske det som gör att jag aldrig kommer bli islandshästryttare- att god ridning premieras lägre än hästens grundgångarter. Om man läser den här tråden inser man att många verkar tycka att ridningen är för brysk. Läser man resultat så finns det någon på varje tävling med sår i munnen eller grov ridning. Tom en elitryttare har ju tydligen uttryckt sig negativt om sportens utveckling.

Så ja, jag fortsätter nog med dressyr och hoppning. På något sätt finner jag det mer utvecklande att kunan påverka resultatet med något annat än en bra häst. (nu har jag iofs förmånen att få rida en riktigt bra häst, men ändå ;))

Det var ett syrligt svar på ett syrligt svar. Ditt inlägg var ju konstruktivt. Och som du säger så tycks ju debatt pågå. Vilket alltid ör bra, vad man än sysslar med.

Jag tro det är väldigt många här inne som regelbunden rider för dressyrtränare.

Jag är fortfarande dressyrtant :p

Men jag tycker inte det är så stor skillnad att rida för min dressyrtränare än för min islandstränare. Grunden är densamma, det är det lilla extra som skiljer sig!

*kl*

F.ö vill jag också rida i en trevlig takt och ett lagom tempo. Hu, annars hade det ju varit som att köra Formel 1 varje ridpass :o
Men åh, på tävling vill jag kunna släppa lite på tyglarna, trycka på lite i tölten oc känna hur fronten på hästen reser sig som på en motorbåt och sen bara flyter man fram så ögonen tåras...
Eller att sätta en klockren galoppfattning på en hundradels sekund, för att sedan lägga i väg i en stor, rund, galopp med massor av aktion och energi. Så det bara rullar på, i en stadig och inte för djup form. Mumma! :love:

De stunderna gör att jag vet att jag inte tänker gå tillbaks till dressyrtävlandet. Jag gör ändå samma saker på hemmaplan som jag gjort hela livet, men det är i min mening tusen gånger roligare att rida en fyrgångsklass än ett FEI's mästerskapsprogram :D

och det är väl kanske det som gör att jag aldrig kommer bli islandshästryttare- att god ridning premieras lägre än hästens grundgångarter. Om man läser den här tråden inser man att många verkar tycka att ridningen är för brysk. Läser man resultat så finns det någon på varje tävling med sår i munnen eller grov ridning. Tom en elitryttare har ju tydligen uttryckt sig negativt om sportens utveckling.

Så ja, jag fortsätter nog med dressyr och hoppning. På något sätt finner jag det mer utvecklande att kunan påverka resultatet med något annat än en bra häst. (nu har jag iofs förmånen att få rida en riktigt bra häst, men ändå ;))

Japp, ridningen blir många gånger för brysk. Det tycker jag den blir i hoppningen också, och även i dressyren, fast på ett annat sätt. Det är tråkigt. :mad:

Jag har faktiskt haft den uppfattningen under hela mitt liv, även som ponnyryttare, att plånboken var viktigare än ridningen. Både i dressyr och hoppning.
MEN- jämför man resultat så ser man snabbt att en VM-häst inte är en VM-häst om den inte har en VM-ryttare på ryggen. Inte ens inom våra klasser :)

Det krävs ridning också, men man kommer allting långt mycket längre fram om man har en bra häst. Såklart. Även i dressyr, för inte hör det till vanligheterna att gamla Brunte springer runt i Grand Prix heller väl? :D
Men jag klarade mig till två SM på mitt gamla ök som köptes som oridbar (och ful, och utan tölt) för en spottstyver.... Så en hel del kan man göra med god ridning även här ;)

och det är väl kanske det som gör att jag aldrig kommer bli islandshästryttare- att god ridning premieras lägre än hästens grundgångarter.

Det är väl inget unikt för islandshästvärlden, det är bäst du håller dig borta från ridning över huvudtaget, det ingen gren som inte premiera bra hästar till den grad att det är meningslöst att hoppas på ett bra resultat på högre nivå med en medioker häst. Sedan är det för all del varierande vad som räknas som en bra häst, om den ska vara snabb, uthållig ha bra gångarter, bra hoppförmåga, smidighet, oräddhet...

Nu är ju flera här inne som både rider storhäst och Islandshästar och hållit på med båda sporterna på rätt högt nivå samt är mycket välbekant med TR för ponny och storhäst. Samt till och med från början utbildade på stora hästar.

För att du ska kunna uttala dig om våra regler tycker jag att du ska läsa på.
www.feif.org- vist de är på engelska/tyska- alla länder inom islandhästvärden har samma grundregler. Sök på FIZO; FIRO och FIPO så har du våra reglementen. Finns även en för Gaedingarkeppnir.

Sen kan du komma till baka och diskutera mer eller hål dig borta.

Tävling på Elitnivå inom alla raser behöver hästar med mycket vilja. De ska vilja prestera lite extra och har därför oftast mer temprament. Hur många gånger har inte Briar exploderat på tävlingar för han var så laddat.

Bara en kommentar.

Skillnaden för asb shows jämfört med islandshästar är att formen är en otroligt viktig bedömningspunkt.

Går hästen emot bettet så kan man lika gärna packa ihop och åka hem.

För att få bättre ridning behöver man ompriotitera form vs aktion.

precis, en avslappnad och lösgjord häst ska prioriteras före aktion :bow:

Jag är fortfarande dressyrtant :p

Men jag tycker inte det är så stor skillnad att rida för min dressyrtränare än för min islandstränare. Grunden är densamma, det är det lilla extra som skiljer sig!

*kl*

F.ö vill jag också rida i en trevlig takt och ett lagom tempo. Hu, annars hade det ju varit som att köra Formel 1 varje ridpass :o
Men åh, på tävling vill jag kunna släppa lite på tyglarna, trycka på lite i tölten oc känna hur fronten på hästen reser sig som på en motorbåt och sen bara flyter man fram så ögonen tåras...
Eller att sätta en klockren galoppfattning på en hundradels sekund, för att sedan lägga i väg i en stor, rund, galopp med massor av aktion och energi. Så det bara rullar på, i en stadig och inte för djup form. Mumma! :love:

De stunderna gör att jag vet att jag inte tänker gå tillbaks till dressyrtävlandet. Jag gör ändå samma saker på hemmaplan som jag gjort hela livet, men det är i min mening tusen gånger roligare att rida en fyrgångsklass än ett FEI's mästerskapsprogram :D

Jag är också dressyr och hoppmänniska i grunden och tränar fortfarande för min dressyrtränare och hoppar ibland också för skojs skull en islandshäst kan bli precis lika fin som en stor häst i dressyren :laugh:

Men dom har också det där extra som du beskriver, det finns inget häftigare än att rida ökad tölt eller en passträcka där man bara susar fram och mjuter sen tycker jag att isisarna är så fantastiska att rida ut på, de tar sig fram på ett helt annat sätt i skog och mark och man kan rida i full fart på ett helt annat sätt, de stora var man alltid tungen att rida så kontrollerat på annars hoppade de till för nåt de fick för sig var läskigt i en buske, man kunde aldrig bara släppa loss och ha kul.

intressant så här skrev JH på sin hemsida:

Det största frågetecknet jag känner efter den här tävlingen är att vi ser onödigt mycket osmidig töltridning, i synnerhet i fyrgångsgrenarna. Det känns som en liten trend att hästarna inte ska gå i en funktionell form. Vi har kanske sett hästar som gått med eftergift i halsen utan aktiverade bakben lite för ofta, men pendeln behöver inte slå hela vägen, utan det förnuftiga måste vara att balansera det hela... Tycker i varje fall jag... Vi som utbildar ungdomsryttarna måste ta ansvaret att försöka ge dem redskap för framtiden, inte bara ägna oss åt moment-träning.

Nu såg jag bara söndagens A finaler så jag har ju bara sett de bästa, men tydligen så har fler reagerat på formen på hästarna på SM i år, som sagt det gäller att hitta balansen och kunna rida i en bra form men ändå inte låsa hästen.

Tölt är svårt, riktigt svårt jag har fått kämpa hårt för att få fram bra tölt, skulle vara intressant att se dressyrmupparna hoppa upp och se vad de får till de som är så duktiga :P

alla tycker olika,
Ja så är det. :)
jag skulle aldrig rida en häst på kandar och tycker det är trist att det är obligatoriskt i högre klasser i dressyr, målet ska väl vara att rida på så lite som möjligt och det hästen trivs bäst på och inte tvinga ryttarna att rida på skarpa bett bara för att dom kommer upp till en viss nivå, men dressyr är ju jäkligt petigt med allt och ska vara på et visst sätt för syns skull.
kandaret används inte för att vara skarpare. Det är för att få en mera finstämd kontakt med hästen. Men stången länger man överlinjen och med bridongen ställer, böjer osv. Betten har olika funktion och man kan kommunicera med den tygel som behövs för stunden. Det krävs en god ryttare och en utbildad häst för att ett kandar ska kunna användas på rätt sätt.
Jag har inget emot stångbett på en välutbildad häst med en ryttare som kan hantera det rätt där hästen trivs på det, alla hästar trivs ju med olika bett och jag rider själv hingsten på kimblewick så det är inte det att jag inte gillar stång, men jag tycker inte det är sjyst att slänga in 2 bett i hästens mun, känns liksom inte som att det kan vara så bekvämt.
Jag har oftast spansk stång på min häst och rider med dubbla tyglar. Alla hästar har inte plats för två bett i munnen och då tycker jag heller inte det ska användas.
Sen tycker jag det är trist att den här tråden har urartat lite till att just islandshästarna skulle ha det så hemskt för det finns lika mycket skit inom alla andra grenar, för ett tag sen fick man se en känd dressyrponny som tagit placeringar på stora mästerskap som longerades innan uppvärmning helt ihopknycklad :crazy:
Håller med helt och hållet. Dålig och för hård ridning finns inom alla grenar och inriktningar och är lika illa var det än är. tycker inte islandsryttare ska få mer kritik än andra.
Visst det finns vissa ekipage som rider dåligt inom islandsvärlden men jag tycker det är trist att hela islandsvärlden ska få en stämpel på sig att dom skulle vara dåliga ryttare bara för att några är dåliga för det förekommer dåliga och hårda ryttare i alla grenar.
Håller med där också. Det är så tråkigt när de dåliga ryttarna får representera en hel gren/inriktning. Det är de goda exemplen man borde lyfta fram istället. :laugh:

Men jag tycker det är löjligt att ni går in och drar alla islandsryttare över en kam och säger att hela islandssporten är förfärlig bara för att vissa rider grovt, det finns liksom lika mkt dåliga ryttare och hård ridning inom alla sporter.
Ja tyvärr är det så.l
inte går vi in på dressyr och säger att alla dressyrryttare är värdelösa bara för att vissa snörar ihop sina hästar i rollkur, använder gramantyglar och sporrar och bara tragglar på ridbanan mm.
Fast det är vidrigt att det förekommer. Det är INTE dressyr för mig.
Eller talar om för hoppryttarna hur värdelösa de är bara för att vissa barrerar sina hästar.
Också vidrigt. (och förbjudet)

Känns som om man alltid får försvara sig mot formfixerade storhästfolk bara för att man rider islandshäst, jag känner ingen som rider islandshäst som varit stroppig eller otrevlig på något sätt eller klankat ner på de som rider storhäst däremot är det ofta ett jäkla kacklande på storhästfolket, varför ha sånt jäkla bekräftelsebehov jämt och ifrågasätta andra ridstilar och tro att ni är bäst bara för att ni rider vanlig häst? rid ha kul och var glada hästarna dör inte om de inte går i form jämt och är lite lurviga.
Jag rider stor häst. (varmblodstravare/Dölehäst/Paint) Lurvig som en grizzlybjörn vintertid. Jag är dressyrnörd och tränar aktivt. Tävlingsbiten tröttnade jag på för länge sedan. Nu tränar jag för att få en starkare, smidigare självbärig häst med hög ridbarhet. Det går jättebra och är jättekul.
Alla ryttare på stora hästar är inte skitstövlar. Jag skulle gärna rida dressyr på en islandshäst också. (inte för liten bara)
Varför är det så mycket barriärer mellan olika inriktningar i hästvärlden? Det fattar inte jag. Min förra granne hade islänning. Nuvarande grannar har två dressyrponnyer. Jag har en inackorderad häst som westerntränas. Tidigare inackorderingar har varit hopphästar, promenadhästar och en som tävlades i western och tornerspel, samt en dresshyrhäst. Jag gillar när olika delar från hästvärlden samlas. Vi kan lära varandra mycket. :banana:

Ja så är det. :)

kandaret används inte för att vara skarpare. Det är för att få en mera finstämd kontakt med hästen. Men stången länger man överlinjen och med bridongen ställer, böjer osv. Betten har olika funktion och man kan kommunicera med den tygel som behövs för stunden. Det krävs en god ryttare och en utbildad häst för att ett kandar ska kunna användas på rätt sätt.

Jag har oftast spansk stång på min häst och rider med dubbla tyglar. Alla hästar har inte plats för två bett i munnen och då tycker jag heller inte det ska användas.

Håller med helt och hållet. Dålig och för hård ridning finns inom alla grenar och inriktningar och är lika illa var det än är. tycker inte islandsryttare ska få mer kritik än andra.

Håller med där också. Det är så tråkigt när de dåliga ryttarna får representera en hel gren/inriktning. Det är de goda exemplen man borde lyfta fram istället. :laugh:

Men blir det inte samma effekt med ett bett som har en ring uppe vid mundelen och en nere på stången som tex pelhamstång med två tyglar?

Tycker bara det verkar så obekvämt med två bett i lilla munnen och klämmer dom inte tungan mellan betten? känns som om man stoppar in så himla mkt.

Jag förstår att vissa på högre nivå vill rida på stång, men borde det inte vara valfri betsling så de som vill får rida på vanligt bett eller till och med bettlöst om de vill, det tycker jag är skönt på islands att man får betsla nästan som man vill när man kommer upp i öppen klass så då kan man välja det som känns bäst.

sporterna borde ta efter varandra, de "vanliga" grenarna borde börja med utrustningskontroller och hårdare veterinärbesiktning alla tävlingsdagar och isisarna borde ändra prioritetsordningen på aktion och form och form och mjukhet borde belönas mer än vad det gör idag.

saraandersson:

"Vill för det första påpeka att vid första filmen så lägger ryttaren pass! Då man INTE ska försöka få ner hästen i någon form.. "

Det var inte formen jag ville åt utan hur h*n rycker hästen i munnen och rider "hårt". Ska det se ut så där tycker jag att man kan ifrågasätta om man verkligen ska rida i pass.. :crazy:

Sen används INTE nosgrimman för att "snöra ihop" munnen på hästen på något sätt. Nosgrimman är till för att hjälpa hästen att hålla bettet på sin plats,..

Därom tvista de lärde!! Varför behöver hästen ha "hjälp" att hålla bettet på sin plats? Jo, därför att ryttaren drar i det. :grin:
Titta på bilder/Filmer eller LIVE på en tävling. Om hästarna inte hade nosgrimma skulle de gapa så här: :eek: på grund av att ryttarna behöver rycka och slita så mycket i de för att kontrollera dem.

Det där med att hästen får sår i munnen beror inte alltid på en hård hand.

Med tanke på vad mycket "hård hand" man ser på LIVE på Islandshästtävlingar (och avbildat på film/foto tilljängligt på internet, överallt) så tror jag nog att det finns ett samband.
Och nej, det behöver inte alltid bero på handen. Det är bettet+nosgrimman+ridningen som gör det.

Kan säga att ja: "eliten" vet oftast bäst.. hur ska dem annars kunna ha kommit så långt? och ofta med flera olika hästar! för att få hästen att gå så pass bra så måste hästen vara välmående, ha vilja, fungera med ryttaren osv

Men för vem är det "långt"?
sporten och reglerna är skapade av desamma som rider och tränar. Man skapar regler som passar ens egna behov. :idea:

Det där med "ofta med flera olika hästar" tycker jag är så underbart att du skriver. :bow:

Det är en av mina "käpphästar" i kritik mot Islandshästtävling.
Det är FÅ hästar som rids av samma ryttare år efter år. Det finns, men de är få. Min tolkning: Man rider på hästens talang och skördar framgångar. Sen byter man häst och rider vidare på hästens talang.
På så sätt kan man rida lite sämre och ändå lyckas bra. :o

Anledningen till att man byter häst har inte att göra med att hästen blir sämre. Snarare tvärt om!! man har kommit så pass långt med hästen att man känner att man inte kan komma längre, -man har inget mål kvar med hästen.. Man börjar känna sig "klar" helt enkelt och många har äger flera olika hästar och har troligtvis någon ny, ung häst på G som man vill sätta igång med. Finns väldigt få som "rider på hästens talang". Ex. Johan Häggberg , välmeriterad och en ryttare som varit med mer än länge, han tävlade länge på Askur , Askur han vann VM, var mer fler gånger om jag inte minns fel. Dem kan helt enkelt inte komma längre! I år red Johan på ett ungsto, Siguros som han ville börja med.
Kan även ge ett ex. på Toti Arnarsson som tävlade Spira i pass. Han har länge tävlat på Bangsi,.. och dem var sedan "klara" med varandra i tävlingssammanhang. "Bamse" blev sedan tävlad av bland annat hans sambo en sesong, även jag själv har tävlat Bamse och "använt" honom som en läromästare. Även hans sambo, Frida Lindström har tävlat länge på bland annat Funi och Sedill. Funi tävlas nu utav en young rider och funkar som läromästare då Frida känner sig "klar" med honom och har nu en ny häst, Herbert som hon vill börja med snart.

Nu såg jag bara söndagens A finaler så jag har ju bara sett de bästa, men tydligen så har fler reagerat på formen på hästarna på SM i år, som sagt det gäller att hitta balansen och kunna rida i en bra form men ändå inte låsa hästen.

Tölt är svårt, riktigt svårt jag har fått kämpa hårt för att få fram bra tölt, skulle vara intressant att se dressyrmupparna hoppa upp och se vad de får till de som är så duktiga :P

Många fick heller inte bra poäng,.. domarna var ganska hårda i år,.
Formen är som sagt super svår att få fram i tölt, speciellt om man har en häst som har svårt för tölt.
Ex. hästen jag tränar/tävlar just nu. Han har ju knappt någon tölt!! Han rollar nästan hela tiden (galoppinslag för er som inte vet).. hur ska jag då kunna fokusera på formen om inte tölten ens är ren? Visst, tölten blir renare om hästen arbetar rätt .. men det betyder inte alltid att hästen ska ha rakt lodplan och "titta ner".. på hästen jag tränar måste jag försöka få en lite högre form för att tölten ens ska bli ren överhuvudtaget. Skulle en "vanlig" dressyr ryttare hoppa upp på honom så skulle dem nog inte ens få ett ända töltsteg.

Våra regler ändras till som tätt .. klart att det behövs förändringar ibland. Men man ska fortfarande inte förändra själva "grejen" med sporten. -Vi ska visa upp hästen i sina gångarter, så bra vi bara kan. Enkelt, kort och gott..

Varför är alla de där exakta rörelserna så viktiga i dressyren?
Varför går omhoppningar på tid (det ser ju mycket trevligare ut med stilhoppning!)
Varför kan man inte slopa maraton-delen i körningen? ;)

Det som premieras på en tävling är allt det unika och vackra med våra islandshästar, och där ingår energin, kraften, aktionen, utstrålningen... att sedan inte alla når upp till det målet, eller ens kommer i närheten av det, gör ju inte målet sämre att sträva mot.
Och som Boj säger, så är inte energi och skentur samma sak ;)

Det finns rötägg till ryttare, halvblinda domare, rikemansungar på flotta hästar, ponnymammor och skit bakom kulisserna i alla grenar, tyvärr. tänk vad man önskar att det inte var så!

Så länge människan vill vinna kan man ta nästan vilken gren som helst och tvinga sig fram i den, så det är inte unikt för vår gren.

Vad jag tror jag försöker säga är: God ridning och ett fint samspel mellan häst och ryttare skall premieras, men inte på bekostnad av allt det andra unika- då har vi plötsligt skapat en dressyrgren. Kanske måste tränare och domare vara hårdare med att döma ner hård ridning, men att det skulle vara fel på våra tävlingsmål kan jag bara inte hålla med om.
Isåfall så är man väl helt enkelt inte någon islandshästtävlings-fantast, utan trivs bättre med andra grenar.

Precis som att jag inte alls förstår mig på fälttävlan, över huvud taget. Men det är ju jag det. :angel:

Bra skrivet!:bow:

Anledningen till att man byter häst har inte att göra med att hästen blir sämre. Snarare tvärt om!! man har kommit så pass långt med hästen att man känner att man inte kan komma längre, -man har inget mål kvar med hästen...

Det är bra konstigt att det här drabbar Islandshästryttare väldigt ofta ....

Du rabblar upp fyra exempel. Jag vill lägga till ett femte och det är Sigfus och Hrafnfaxi, men har de tävlat så himla mycket på slutet? och ett sjätte- Ylva Hagander och Mökkur...

Om man börjar rota runt i dressyr/hoppning så finns det otaliga exempel på ryttare som rider sina hästar år efter år. Hur kommer det sig att de inte blir "färdiga" lika fort som Islandshästryttarna ...?

Mina teorier kring detta:

1.) Man äger inte hästen man tävlar och därför byter man häst. (Tex. Jamila Berg som i år red Sorti som inte var hennes häst).
2.) Man har inte råd att ha kvar sin duktiga häst när man ska lära upp en ny yngre talang och måste därför sälja den.
3.) Man rider på andras talang/Träning och när ens egna förmågor tar slut (man blir "färdig") så byter man häst.
4.) Tävlingsformen är så begränsad att man tappar inspirationen att visa upp sin häst när man uppnått det man "ska".

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar