Varför är alla de där exakta rörelserna så viktiga i dressyren?
Varför går omhoppningar på tid (det ser ju mycket trevligare ut med stilhoppning!)
Varför kan man inte slopa maraton-delen i körningen?
Ovalbanegrenar och passgrenar är inte dressyr på en annan form av bana. Dressyren behövs, den är superviktig, den är grunden till precis allting. Dålig ridning skall inte premieras, men vi får inte glömma bort att vi trots allt inte rider dressyrprogram när vi tävlar, hade jag velat tävla dressyr, hade jag fortsatt med dressyr istället för att gå över till islandshäst.
Det som premieras på en tävling är allt det unika och vackra med våra islandshästar, och där ingår energin, kraften, aktionen, utstrålningen... att sedan inte alla når upp till det målet, eller ens kommer i närheten av det, gör ju inte målet sämre att sträva mot.
Och som Boj säger, så är inte energi och skentur samma sak
Det finns rötägg till ryttare, halvblinda domare, rikemansungar på flotta hästar, ponnymammor och skit bakom kulisserna i alla grenar, tyvärr. tänk vad man önskar att det inte var så!
Så länge människan vill vinna kan man ta nästan vilken gren som helst och tvinga sig fram i den, så det är inte unikt för vår gren.
Vad jag tror jag försöker säga är: God ridning och ett fint samspel mellan häst och ryttare skall premieras, men inte på bekostnad av allt det andra unika- då har vi plötsligt skapat en dressyrgren. Kanske måste tränare och domare vara hårdare med att döma ner hård ridning, men att det skulle vara fel på våra tävlingsmål kan jag bara inte hålla med om.
Isåfall så är man väl helt enkelt inte någon islandshästtävlings-fantast, utan trivs bättre med andra grenar.
Precis som att jag inte alls förstår mig på fälttävlan, över huvud taget. Men det är ju jag det.