Beklämd av bilder från SM

Sv: Beklämd av bilder från SM

Det är bra konstigt att det här drabbar Islandshästryttare väldigt ofta ....

Du rabblar upp fyra exempel. Jag vill lägga till ett femte och det är Sigfus och Hrafnfaxi, men har de tävlat så himla mycket på slutet? och ett sjätte- Ylva Hagander och Mökkur...

Om man börjar rota runt i dressyr/hoppning så finns det otaliga exempel på ryttare som rider sina hästar år efter år. Hur kommer det sig att de inte blir "färdiga" lika fort som Islandshästryttarna ...?

Mina teorier kring detta:

1.) Man äger inte hästen man tävlar och därför byter man häst. (Tex. Jamila Berg som i år red Sorti som inte var hennes häst).
2.) Man har inte råd att ha kvar sin duktiga häst när man ska lära upp en ny yngre talang och måste därför sälja den.
3.) Man rider på andras talang/Träning och när ens egna förmågor tar slut (man blir "färdig") så byter man häst.
4.) Tävlingsformen är så begränsad att man tappar inspirationen att visa upp sin häst när man uppnått det man "ska".

Nu fatta jag inte har du de två som ett exempel för ryttare som oftast bytta hästar?
Hrafnfaxi fick en skada och har därefter varit så omtyckt som avelshingst att han bara betäcker och sigfus rider hans söner i stället. Och Mökkur har väll vinnit och varit med på allt och Ylva har tävlat honom i många år, han är ju 25 år.
Vad gäller Jamila så bruka hon äger sina hästar det är bara Sorti hon inte äger. Alla andra blev köpta tävlade en kanske två år och sedan sålda. Det är väll en av de familjer som byter hästar mest av tävlingsryttarna.

Jag har en fråga till dig, vad vill du med dessa videos?

I den första har vi en häst med uppenbara munproblem, antingen genom någon form av tandproblem och/eller en felaktig ryttarhand i den andra en ryttare på häst i mycket snabb pass. Vad vill du ha ut av detta? Det är ju inte ens jämförbart.

Mina teorier kring detta:

1.) Man äger inte hästen man tävlar och därför byter man häst. (Tex. Jamila Berg som i år red Sorti som inte var hennes häst).
2.) Man har inte råd att ha kvar sin duktiga häst när man ska lära upp en ny yngre talang och måste därför sälja den.
3.) Man rider på andras talang/Träning och när ens egna förmågor tar slut (man blir "färdig") så byter man häst.
4.) Tävlingsformen är så begränsad att man tappar inspirationen att visa upp sin häst när man uppnått det man "ska".

Forsätter listan:

5.) Tävlingarna är krävande så man kan inte var på topp med en häst för evigt. Det är både psykiskt och fysiskt påfrestande att tävla så hästarna är inte på topp år efter år, även om de fortfarande är friska och har mycket och ge så mår de bättre av att göra det på lite lägre nivå.
6.) Man vill ge efterföljaren en chans, att tävla sin nya lovande häst så den kan få visa vad den går för för att höja avelsvärdet. Många som tävlar avlar också.
7.) Det är en illusion, dressyrhästar är på topp länge men det gäller inte hoppning och fälttävlan, även där byts hästar ut då och då, kanske i samma omfattning.
8.) Det finns inte utrymme att ha många hästar på topp som i t.ex hoppning och tävla dem, man måste välja någon/några.

Dessutom så är Sorti kanske inte jämförbar i dessa sammanhang, att han tävlades nu finns det mycket goda orsaker till speciellt om man tittar på hans ålder.

Nu fatta jag inte har du de två som ett exempel för ryttare som oftast bytta hästar?
/.../ .

Arsh! Syftningsfel! Jag menar givetvis att Ylva har ridit Mökkur länge, och likaså håller Sigfus hårt i sin Faxi. Jag menar att det var positivt.

Jag har en fråga till dig, vad vill du med dessa videos?

I den första har vi en häst med uppenbara munproblem, antingen genom någon form av tandproblem och/eller en felaktig ryttarhand i den andra en ryttare på häst i mycket snabb pass. Vad vill du ha ut av detta? Det är ju inte ens jämförbart.

Hur avgör du att hästen i video nr 1 har uppenbara munproblem/felaktig ryttarhand?

Den andra hästen är en häst i mycket snabb pass, men ser du munnen?

Vad jag vill peka på är skillnaden i vad man kan uppnå.
Rödskäcken i första videon kan inte kontrolleras på tävlingen. Efter ett år har ryttaren nått så långt att hon kan rida lugnt, harmoniskt (vackert) utan träns.

Svartskäcken i den andra videon gapar så man kan se vad den åt till frukost.
Det är inte ok tycker jag.
Jag skulle önska att det fanns fler ryttare som den i första videon, och färre som den i andra videon..

Det är många inom toppen av islandshästvärden som rider sina hästar med halsring hemma för att träna bärighet, men det är alltid skilnad att komma till en tävlingsbana. Visa mig en film med ryttare som rider på detta sättet med flera andra hästar brevidd samtidigt, då kan vi börja prata.
Det var för den delen Isläningar på Holar som uppfan tygelsensorn.

Min underbara Atgeir 1:a klas hingst med SM placering, bilden är tagen hemma och vi träna utan träns som vi gör rätt ofta.
ny_sid78.jpg

Forsätter listan:

7.) Det är en illusion, dressyrhästar är på topp länge men det gäller inte hoppning och fälttävlan, även där byts hästar ut då och då, kanske i samma omfattning.
.

Jag håller inte med om att det är en illusion, tyvärr.
Men egentligen, hur länge är länge?

jaja.

Det är många inom toppen av islandshästvärden som rider sina hästar med halsring hemma för att träna bärighet, men det är alltid skilnad att komma till en tävlingsbana. Visa mig en film med ryttare som rider på detta sättet med flera andra hästar brevidd samtidigt, då kan vi börja prata.
Det var för den delen Isläningar på Holar som uppfan tygelsensorn.

Min underbara Atgeir 1:a klas hingst med SM placering, bilden är tagen hemma och vi träna utan träns som vi gör rätt ofta.

Vackert! :love:

Men då kanske det är tävlingsformne det är fel på och inte ridningen..? :idea:

Hur avgör du att hästen i video nr 1 har uppenbara munproblem/felaktig ryttarhand?

Den andra hästen är en häst i mycket snabb pass, men ser du munnen?

Vad jag vill peka på är skillnaden i vad man kan uppnå.
Rödskäcken i första videon kan inte kontrolleras på tävlingen. Efter ett år har ryttaren nått så långt att hon kan rida lugnt, harmoniskt (vackert) utan träns.

Svartskäcken i den andra videon gapar så man kan se vad den åt till frukost.
Det är inte ok tycker jag.
Jag skulle önska att det fanns fler ryttare som den i första videon, och färre som den i andra videon..

Konstigt sätt att visa skillnaden och vilken skillnad? Det kanske varit en poäng och om det varit samma häst i samma moment men nu säger det ingenting. Svartskäcken klarar kanske av att bli riden med halsring hemmavid och fuxskäcken kanske gapat lika mycket lagd i passpå en tävlingsbana. Bilderna visar i stor sett inget.

KL
Efter att ha läst hela tråden undrar jag varför pratet om andra grenar överhuvudtaget kommer upp. Kritik som möts med kritik istället för förklaring eller diskussion med öppenhet tyder mest på att det är viktigare att ha rätt än att titta i de egna leden och förbättra villkoren för hästarna. Det är väl ändå det som är det viktigaste av allt. Kritik till en gren innebär ju inte att automatiskt att den som kritiserar tycker att all annan ridning är bra. Spända, stressade hästar är aldrig ok. Vare sig hemma eller på tävlingsbanan.
Tycker jag...

Men blir det inte samma effekt med ett bett som har en ring uppe vid mundelen och en nere på stången som tex pelhamstång med två tyglar?
precis samma effekt får du inte eftersom det med två bett går att använda enbart det ena. Med ett pelham eller annat stångbett med dubbla tyglar får du nästan samma effekt men inte riktigt. (så jag gör med min spanska stång) Med kandaret kan du vara ännu mera exakt.
Tycker bara det verkar så obekvämt med två bett i lilla munnen och klämmer dom inte tungan mellan betten? känns som om man stoppar in så himla mkt.
Det är mycket även om bridongen är tunn. Alla hästar har inte plats för ett kandar i munnen.

Forsätter listan:

5.) Tävlingarna är krävande så man kan inte var på topp med en häst för evigt. Det är både psykiskt och fysiskt påfrestande att tävla så hästarna är inte på topp år efter år, även om de fortfarande är friska och har mycket och ge så mår de bättre av att göra det på lite lägre nivå.
6.) Man vill ge efterföljaren en chans, att tävla sin nya lovande häst så den kan få visa vad den går för för att höja avelsvärdet. Många som tävlar avlar också.
8.) Det finns inte utrymme att ha många hästar på topp som i t.ex hoppning och tävla dem, man måste välja någon/några.

lägger till lite jag med, många tävlar avelshingstar för att de ska komma fram och synas och få stoägare intresserade, när de väl är kända och på topp lägger man av att tävla och hingsten och även ston får ägna sig åt endast avel.

Många äger inte hästarna och ägarna betalar väldigt mycket för att få hästen tävlad, målet är att få ston och när hingsten är känd behöver den inte tävlas längre.

Förstår inte riktigt problemet det är väl bra att hästarna få pensioneras tidigt jag tror inte de lider av det precis.

Jag blev ju tillsagd att hålla mig borta från tråden då jag inte hade ngt att komma med- men fälttävlanshästar "byts" sällan ut. Det är samma hästar med samma ryttare år efter år. Tittar du på ryttarna i landslaget just nu så har samtliga hästar de ridit i många år, och de håller länge.
Angående "dressyrmuppar" så jo- jag har fått en svårtöltad häst att faktiskt tölta riktigt trevligt. Och det tror jag ALLA elitryttarna i dressyr skulle klara utan att blinka. Precis som jag tror att många elitislandsryttare skulle kunna rida minst MSV dressyr på en häst med utbildning och förutsättningar. Ridningen skiljer sig inte speciellt mycket åt mellan grenarna. Och jag tror att man har mer än vad många tror att lära av varandra. Själv har jag fått jobba mycket med balans, mittpunkt,TAKT och säte på islandshästen. Det har jag nytta av på halvbloden också. Och vice versa.

Tillägg: råkade visst svara fel person..

självklart ska hästen inte gå i samma "dressyrform" i tölten som i skritt trav och galopp, utan en friare form som är bättre anpassad till tölten, men det jag tycker är trist är alla de hästar som går med underhals och är spända och ändå får hyffsade poäng på tävling för att de har bra takt och aktion, överlinjen skall också vara hälsosam för hästen för att ge bra poäng för hur bra för hästen är det att rida på det sättet? det ser inte trevligt ut alls.

Jag vet en ryttare som jag tittat på på flera tävlingar i år som red i A finalen på SM (tänker inte nämna vilken gren) och jag förvånas lika mycket varje gång hur den här ryttaren kan få höga poäng för det ser inte trevligt ut, hästen är jätte het, spänner sig och drar upp huvudet och springer med hjorthals och det får ändå A klass poäng och över :crazy:

Självklart ska islandshästridningen inte bli som dressyr där hästen måste gå med huvudet i en viss position, men jag tycker att en avslappnad mjuk häst som INTE spänner sin underhals ska vara ett krav för godkända poäng och ha högre prioritet i bedömningen likaså mjuk fin ridning.

Om Till och med Ylva och Skulason säger att den fina ridningen inte belönas så kanske man ska ta tag i saken och börja göra förändringar, förändringar måste alltid ske för att sporten ska utvecklas, hur skulle sporten sett ut om vi var kvar där när vi började med islandshästar i sverige :p

Sporten har ju utvecklats enormt och det tycker jag den ska fortsätta med :laugh:

:bow::bow::bow: Och det är jättebra att det uppmärksammas, för det har ju blivit bättre! Det finns många bra hästar och ryttare, men det är trist att god ridning inte prioriteras bättre. Sen är det tråkigt att en spänd häst, med underhals, fast med bra gångarter får bättre påäng än hästen med bra gångarter och bra form pga att den inte var lika fläshig som den andra.
Edit: (Nu syftar jag mest till 4-gång och töltklasserna.) Passen är ju en annan femma...

Senast ändrad:

Det tycker jag är rätt uppenbart och elementärt att man ska kunna se, hästen vrider bort huvudet från ryttarens hand vid minsta tygeltag. Den lägger dessutom till en och annan skakning på huvudet även dessa i sidled, vilket visar tydligt att hästen upplever ett obehag och protesterar. Har själv en häst som är otroligt mjuk i munnen, blir ryttaren för hård i handen så beter han sig precis på detta sätt. I vårat fall vet vi att han inte har munproblem annars, hästen på videon vet vi inget om. Men protester är det helt klart.

För att visa på skillnader eller likheter, krävs nog att ekipagen utför samma moment i annat fall blir liknelsen helt missvisande.

intressant så här skrev JH på sin hemsida:

Det största frågetecknet jag känner efter den här tävlingen är att vi ser onödigt mycket osmidig töltridning, i synnerhet i fyrgångsgrenarna. Det känns som en liten trend att hästarna inte ska gå i en funktionell form. Vi har kanske sett hästar som gått med eftergift i halsen utan aktiverade bakben lite för ofta, men pendeln behöver inte slå hela vägen, utan det förnuftiga måste vara att balansera det hela... Tycker i varje fall jag... Vi som utbildar ungdomsryttarna måste ta ansvaret att försöka ge dem redskap för framtiden, inte bara ägna oss åt moment-träning.

JAAA! Precis detta var jag ute efter!!! Inte att göra en jämförelse med andra discipliner. Jag struntar fullständigt i dressyrryttare i grand prix som tror att de rider piaff fast det egentligen är en balansé.:devil:

Jag är intresserad av att utveckla vår sport. Jag vill inte att fler tränare säger till min 13-åriga dotter att "Du kan strunta i formen -det ger ändå inga poäng -håll emot och driv så ska Du få se hur han (hennes häst) lyfter på benen..." Jag vill rida min häst så att den håller LÄNGE.

/"Trollet som startade tråden":angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar