självklart ska hästen inte gå i samma "dressyrform" i tölten som i skritt trav och galopp, utan en friare form som är bättre anpassad till tölten, men det jag tycker är trist är alla de hästar som går med underhals och är spända och ändå får hyffsade poäng på tävling för att de har bra takt och aktion, överlinjen skall också vara hälsosam för hästen för att ge bra poäng för hur bra för hästen är det att rida på det sättet? det ser inte trevligt ut alls.
Jag vet en ryttare som jag tittat på på flera tävlingar i år som red i A finalen på SM (tänker inte nämna vilken gren) och jag förvånas lika mycket varje gång hur den här ryttaren kan få höga poäng för det ser inte trevligt ut, hästen är jätte het, spänner sig och drar upp huvudet och springer med hjorthals och det får ändå A klass poäng och över
Självklart ska islandshästridningen inte bli som dressyr där hästen måste gå med huvudet i en viss position, men jag tycker att en avslappnad mjuk häst som INTE spänner sin underhals ska vara ett krav för godkända poäng och ha högre prioritet i bedömningen likaså mjuk fin ridning.
Om Till och med Ylva och Skulason säger att den fina ridningen inte belönas så kanske man ska ta tag i saken och börja göra förändringar, förändringar måste alltid ske för att sporten ska utvecklas, hur skulle sporten sett ut om vi var kvar där när vi började med islandshästar i sverige
Sporten har ju utvecklats enormt och det tycker jag den ska fortsätta med