Behöver snabbt svar ang foderavtal

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Om hästen har tävlat eller ej är inte väsentligt. Den finns i databasen i alla fall. Är hästen frysmärkt?

Hela ärendet känns lite väl "hemligt". Tala om vad det är för häst så är jag övertygad om att folk här på Buke inom 24 timmar kommer att ha grävt fram all information.

Håller med om detta hade TS velat ha hjälp så hade hon fått hjälp .

Känns mer som man inte ska mata Trollet .....
Mia

Kan det inte vara så att den personen som äger hästen inte har registrerat sig som ägare hos STC??? På det sättet går det ju inte att spåra genom STC.
När jag köpte min travare så sa den förra ägaren att jag inte behövde registrera mig hos STC men det gjorde jag givetvis.

Jag har svårt att det kan bli straff för din kompis eller annat. Den enda som skulle bli drabbad är väl hos som sagt att hon varit hästens ägare fast hon inte är det. Skriver hon i köpekontraktet dessutom att hon ska sälja hästen till dig(din kompis) så är det ju hon som säljer någon annans häst mot den riktiga ägarens vilja.

Eller är jag helt ute o cycklar nu?

Exakt så är det .... finns ingen ägare på hästen på STC. Jag har både kollat på sidan och ringt dit

Hon som lämnade ut hästen är även säljare, hästen ska betalas efter fodertiden är slut

Därför vill min kompis ha tag i ägaren så hon inte betalar för en häst efter fodertidens slut och sen hämtar ägaren tillbaka den

Hon som skrivit kontraktet, står hon som under säljare?
hmm...... man borde ju få sälja åt någon annan... antar jag?
Har ni annonsen o mailen kvar ifrån hon som sa att hon var ägare`??

Hon står som säljare också eftersom det står i foderavtalet att hästen ska betalas med den och den summan efter fodertidens slut

Pengarna ska tydligen in på hennes konto

Var ser du påhopp?

Svårt att hjälpa någon som inte skriver ut ordentligt vad det handlar om.

Om du nu är så gammal o erfaren som du påstod i din andra tråd så borde du väl ha lite bättre koll?
Om tjejen inte ens har råd att försäkra hästen, vilka pengar skulle hon då köpa den för?

Föräldrarna måste väl ändå vara medvetna om det?

Jag har inte varit med då hon hämtade hästen, har egentligen inget med detta att göra överhuvudtaget så vad ska jag ha koll på ?

Försöker hjälpa henne reda ut det här

Hon har råd försäkra hästen men får inte det då hon inte är 18 år !
Hennes föräldrar skiter i det hela, dom hade ingen aning hon hämtade hästen ens

Exakt så är det .... finns ingen ägare på hästen på STC. Jag har både kollat på sidan och ringt dit

Hon som lämnade ut hästen är även säljare, hästen ska betalas efter fodertiden är slut

Därför vill min kompis ha tag i ägaren så hon inte betalar för en häst efter fodertidens slut och sen hämtar ägaren tillbaka den

Tror inte du ska oroa dig....... eller hon. Iallafall inte om det kommer till polisanmälan osv. Dock att ägaren kanske tar tillbaka hästen.
Men om hon är säljare hon som lämnade ut hästen så är hon ägare. Du kanske menar att hon skrivit att hon är säljaren? Uppgav sig att vara säljaren?
Well, säljer hon en häst som hon inte fått lov att sälja så kommer hon ju råka illa ut. Betalar din kompis sedan för hästen och någon annan som uppger sig för att vara den riktiga ägaren kommer och hämtar hästen så kommer ju hon som "sålt" hästen råka illa ut då sverige tydligen bryr sig mycket om ekonomiska brott..........
För isåfall har hon ju lurat din kompis på pengar.

När ska hästen betalas? Varför köpte hon inte hästen på en gång om hon nu MÅSTE köpa den efter att foderavtalet gått ut?

Varför skrev hon inte bara ett foderavtal för ev senare köp? Istället för MÅSTE betalas o köpas efter fodertiden?
När ska hästen betalas??

När ska hästen betalas?
Och varför tar man en häst på foder som man senare MÅSTE köpa? Jag trode man tog hästen på foder för ev senare köp så att kan kunde ändra sig ifall man ville?

Jag har inte varit med då hon hämtade hästen, har egentligen inget med detta att göra överhuvudtaget så vad ska jag ha koll på ?

Vart står hästen någonstans? Hur gammal är din kompis? Har familjen eget stall? Pluggar hon eller arbetar? På vilken sida hittade ni hästen? Vad kostade hästen?

När ska hästen betalas?
Och varför tar man en häst på foder som man senare MÅSTE köpa? Jag trode man tog hästen på foder för ev senare köp så att kan kunde ändra sig ifall man ville?

Hon måste inte köpa den ... hon tänkte göra det efter fodertiden, hon har den som på prov nu ett tag

Antingen köpa eller lämna igen till den sk "ägaren/säljaren" men den personen går inte få tag i så blir svårt lämna igen en häst efter fodertiden och betala ska hon då inte göra

Berätta i tråden hästen namn som tidigare fodervärd uppget, vart du hämtande den (så utförligt beskrivet du kan), sätt in en bild på hästen och allt information du kan. Chansen att någon känner tjejen, vet vem hästen är eller känner tidigare ägare är ju rätt stor på ett sånt här forum!

Förstår jag det rätt nu: Hästen har ett pass i STC och frysmärkning? Har den ett pass i STC så finns den ju i registret, dock kanske inte ägaruppgifterna stämmer....

Besiktigades hästen innan din kompis tog hem den till sig? Vem bekostade hästens resa?

Tyvärr tror jag att din kompis blivit grundlurad, någon har dumpat hästen hos henne. Säg upp kontraktet med omedelbar verkan, skicka rekommenderat brev till "säljaren".

Vart står hästen någonstans? Hur gammal är din kompis? Har familjen eget stall? Pluggar hon eller arbetar? På vilken sida hittade ni hästen? Vad kostade hästen?

I sundsvalls trakten, nops hon hyr stallplats, hon är 17 år och hon pluggar

Var väl meningen hennes föräldrar skulle betala hästen men dom verkar ha lessnat på allt svammel och vill bara hon ska lämna igen den och köpa en annan häst men går ju inte då hon inte får tag i den som lämnade ut hästen

Tror det var blocket hon hittade den på

Jag bor i en annan stad men känner hennes familj så har försökt hjälpa dom nu men verkar hopplöst hitta någon ägare

Förstår jag det rätt nu: Hästen har ett pass i STC och frysmärkning? Har den ett pass i STC så finns den ju i registret, dock kanske inte ägaruppgifterna stämmer....

Besiktigades hästen innan din kompis tog hem den till sig? Vem bekostade hästens resa?

Tyvärr tror jag att din kompis blivit grundlurad, någon har dumpat hästen hos henne. Säg upp kontraktet med omedelbar verkan, skicka rekommenderat brev till "säljaren".

Precis, börjar tro det jag med.

Hur säger man upp kontraktet ? Ska man bara skicka tillbaka kontraktet ? Ska man inte ta kontakt med en jurist innan, eller kan man bara skicka det till henne ?

Min kompis betalade resan och har sagt hon betalar och tar ner hästen om nu personen som lämnade ut den tar emot den

Tror inte den var besiktad tyvärr

Hur gör hon för att lämna igen hästen då ? ska hon ha den kvar fast hon skickat tillbaka kontraket ?

Ta en kopia av kontaktet, skriv ett medföljande brev där kontraktet sägs upp. Sedan är ju frågan vad som står i själva kontraktet ang uppsägningstid och sådant. Skicka brevet rekommenderat.

Visst kan man ta kontakt med jurist, men det är dyrt!

Min kompis betalade resan och har sagt hon betalar och tar ner hästen om nu personen som lämnade ut den tar emot den

Tror inte den var besiktad tyvärr

Ursäkta lite här nu.. Din vän är sjutton år och pluggar antagligen på gymnasiet. Detta innebär att hon antagligen får ut 1050:- ifrån csn i studiehjälp.
Hon själv bekostade resan för att få hem hästen - hon lär ha sparat i flera år för detta..

Tar man hem ett obesiktigat 'varmblod' på foder som bor 100 mil ifrån en själv så tycker jag minsann att man får skylla sig själv en smula eller inse från början att detta inte kommer funka.

Var väl meningen hennes föräldrar skulle betala hästen men dom verkar ha lessnat på allt svammel och vill bara hon ska lämna igen den och köpa en annan häst men går ju inte då hon inte får tag i den som lämnade ut hästen

Jag bor i en annan stad men känner hennes familj så har försökt hjälpa dom nu men verkar hopplöst hitta någon ägare

Ursäkta?
Var väl meningen? Verkar ha ledsnat?

Uppriktigt så hoppas jag att föräldrarna drar öronen åt sig o lär deras dotter ta ansvar.
Ju mer du skriver desto Märkligare blir hela historien.
beskriv vad du/ni vet om hästen, bifoga bild, så kanske bukisarna kan hjälpa till.

Åter igen:

Vad heter hästen och va har den för frysnr?

om hästen är 13 år bör det börja med en 8 plus fyra sifror till. Det borde vara ganska enkelt att skriva ut antigen i tråden eller PM.

Hästen kan ju ha fått ett annat namn men kan ändå spåra uppfödare och ägare via frysmärkningen.

Detta skulle jag nog inte rekomendera i vanliga fall men allt verka liteskumt här... låt bli att betala hästen så kommer nog snart "ägaren" höra av sig och då får ni väl ta beslut över hur ni/tjejen ska göra...

Är det en travare finns väl tyvärr risken att den inte har någon vidare ägare heller om den nu inte varit så framgångsrik??

tråkigt men sant kanske.

Något konstigt är det med den här historien, har aldrig varit med om att någon som är så "angelegen" om att hitta rätta ägaren till en häst är så totalt ovillig att ge detaljer om hästen.

Antigen är det TS själv som har problemen, med tanke på den andra tråden hon startade någon vecka efter hon hade fått hem en ny häst, och inte vill avslöja för mycket om sig själv, eller så kan det vara så att hon är uthyraren och vill få synpunkter på vilka åtgärder hästägaren och fodervärden kan tänkas vidta när hon är avslöjad som bedrägare.

Måste tillägga att detta är rena spekulasjoner, men det ser onäkligen skumt ut att inte vilja svara på frågor från folk som har tid och möjlighet att spåra rätta ägaren åt henne.

Vem körde 100 mil för att hämta hästen?
Tjejen kan ju inte ha körkort om hon är under 18 år, o föräldrarna hade inte en aning om att hästen skulle komma.
Varifrån var tanken att hon skulle få pengar för att betala hästen?

Hela historien stinker, o du är inte hjälpsam för 5 öre.
Börjar tro att det ligger nåt i det som Pegasus skriver.

Okej, så förälldrarna betalar uppehället för hästen just nu???

Jag tycker nog också att hon borde köpt en annan häst faktiskt...... ;/

Bra att du vill hjälpa henne. men det hela borde kanske polisanmälas? Ni borde nog göra det för att kunna hitta ägaren o lämna tillbaka hästen.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka