Behöver snabbt svar ang foderavtal

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Fast 525 kr är ju inget emot alla kostnader när man får när man skaffar häst. Kommer inte ihåg vad jag betala när jag bytte ägare på shettisen vi hade ett tag men några hundra var det i alla fall

Helt sant, men så verkar inte de som skaffar gamla travare tycka, har stött på rätt många hästar som inte har rätt ägare i papperen. Vad värre är har jag stött på en hel del hästar där även säljaren vägrar skriva på ägarskiftet också... Senast en stor tränare där tränaren sålt sin egen häst (kapabel unghäst) då den inte höll för travet... Fattar inte varför man inte bara ger hästen ett permanent startförbud då...

Kan det vara så att de som står som ägare på ston och hingstar får ev procent av avkommos insprugna pengar? Uppfödarna får det har jag för mig.

Fast 525 kr är ju inget emot alla kostnader när man får när man skaffar häst. Kommer inte ihåg vad jag betala när jag bytte ägare på shettisen vi hade ett tag men några hundra var det i alla fall

Håller absolut med dig. Dock är min egen erfarenhet av att göra ägarbyte på travare att det är svårt. Du måste ha alla ägarnas underskrift och ibland är det inte lätt att få ihop dom (personlig erfarenhet).

Sen är frågan, vilka fördelar ger det att betala dessa pengar, för någon som skall ha hästen som ridhäst?

KL
Om nu TS skulle titta in i tråden igen så kan det finnas en fullständigt naturlig förklaring till att hästen inte finns i STC:s register även om den är renrasig.
Det är när uppfödaren av hästen inte har betalat hingstägaren i tid och missat tiden för fölregistreringen. Det hanlar ju ibland om ganska stora belopp när det gäller travhästar och alla stoägare reder inte ut det. Så det som först bör kollas är om avgifterna blivit betalda för hästen. För det kan annars vara den stora utgiften för hästen om hingstägaren kommer och vill ha betalt. Vilket också kan vara en anledning till att den varit "gårdshäst" och att ingen vill kännas vid den längre.

TS har bekräftat att hästen är registrerad, men vägrar genom att bla lämna tråden, lämna uppgifter som vi som har tid och inblick i STC kan jobba vidare med för att hitta rätta ägaren. Därför mina spekulationer på förra sidan (30 inlägg sida)

Håller absolut med dig. Dock är min egen erfarenhet av att göra ägarbyte på travare att det är svårt. Du måste ha alla ägarnas underskrift och ibland är det inte lätt att få ihop dom (personlig erfarenhet).

Sen är frågan, vilka fördelar ger det att betala dessa pengar, för någon som skall ha hästen som ridhäst?

Varför är det svårt att göra ett ägarbyte hos STC? Det är det ju inte. Du ska bara ha en underskrift ifrån en av ägarna på hästen för att göra ett ägarbyte. Jag köpte ett varmblod som var reggad i STC och den hade två ägare. En av dom skrev under att jag skulle stå som ägare och efter det stod jag som ensam ägare.

Kan var aannorlunda på vbl isåfall för så enkelt var det inte när jag skulle köpa ett kbl. Då iallafall (börjar bli 10 år sen) var jag tvungen att ha Alla hästens registrerade ägare, för att visa att alla var ok med försäljningen. Annars kan ju någon av ägarna sälja de andras andelar av hästen och behålla pengarna själv...

Kan aldrig tänka mig att du skulle behöva alla ägares underskrift. Det är pga bland annat detta man alltid har en företrädare om man är fler ägare än 1. Företrädaren han fullmakten att sköta allt utan inblandning av de andra ägarna, såsom ägarbyten.

Så var det inte för min del för 10 år sedan när jag köpte det kallblöodet. Jag behövde Allas underskrift. Det kanske har ändrats eller fanns någon annan anledning.

Kan var aannorlunda på vbl isåfall för så enkelt var det inte när jag skulle köpa ett kbl. Då iallafall (börjar bli 10 år sen) var jag tvungen att ha Alla hästens registrerade ägare, för att visa att alla var ok med försäljningen. Annars kan ju någon av ägarna sälja de andras andelar av hästen och behålla pengarna själv...

Men det är ju företrädaren som skriver under och ger mig tillåtelse att köpa hästen o bli den nya ägaren.
Företrädaren är väl den person som är mest ägare antar jag?
Tror att om företrädaren säljer en häst utan dom andra ägarnas tillåtelse så kan företrädaren råka illa ut, det är väl därför folk inte gör så antar jag?

Så var det inte för min del för 10 år sedan när jag köpte det kallblöodet. Jag behövde Allas underskrift. Det kanske har ändrats eller fanns någon annan anledning.

Skillnad på kallblod o varmblod antar jag...... Men jag behövde bara underskrift ifrån företrädaren.

Fast folk har sålt andras hästar på mycket skummare grunder än att de varit delägare i den så jag tvivlar på att "råka illa ut" är ett hot för sådana människor som säljer sådant de inte äger. Företrädare behöver per automatik inte vara vettiga bara för att de är just företrädare. :)

Det enda jag vet var att när jag köpte kbl travare för 10 år sedan ung, så behövde jag alla ägares, och alla ägde lika mycket av hästen. Nu var ju alla med på att sälja deras ekonomiska svarta hål (ingen vinnarhäst direkt) så det var inga problem egentligen på den punkten, det vara bara att få tag på alla... speciellt som jag inte ens bodde i samma stad som dom. Det var tjorvigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka