Behöver snabbt svar ang foderavtal

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Ta en kopia av kontaktet, skriv ett medföljande brev där kontraktet sägs upp. Sedan är ju frågan vad som står i själva kontraktet ang uppsägningstid och sådant. Skicka brevet rekommenderat.

Visst kan man ta kontakt med jurist, men det är dyrt!

jag var i behov av juris förrut ang min häst och det skulle kosta 1500kr i timman och det var ju en del timmar som behövdes ;/

Detta skulle jag nog inte rekomendera i vanliga fall men allt verka liteskumt här... låt bli att betala hästen så kommer nog snart "ägaren" höra av sig och då får ni väl ta beslut över hur ni/tjejen ska göra...

Är det en travare finns väl tyvärr risken att den inte har någon vidare ägare heller om den nu inte varit så framgångsrik??

tråkigt men sant kanske.

Eftersom hästen antagligen inte verkar värd någonting direkt så kommer nog inte det fram någon ägare(?)
Verkar ju mest bara som "ägaren" ville bli av med hästen illa kvikt (ville kanske inte slakta den??) Bara bli av med den hos någon så den fick leva.

Det som kanske är mest jobbigt i detta läget är att man inte får lov att fatta några egna beslut om denna hästen då den har en ägare någonstans. Fattar den här 17åriga tjejen några beslut om hästen så kanske det komma fram en riktigt ägare sen som stämmer skiten ur dom (eller har jag fel?)

Den var tydligen tänkt som travare men blev aldrig nåt så därför finns den inte med, har aldrig tävlat

Vet att den varit gårdshäst många år och sedan omskolats till ridhäst så lite svårt spåra ägarna, varken vaccination eller nåt finns i passet och hästen är 13 år nu så har säkert haft några ägare under åren men ingen som meddelat ägarbyte

Fast då borde den ändå finnas med på STC´s register över travhästar?
Vet många hästar som bara tränats, inte blivit något och aldrig gått provlöp, de finns med.
Som många redan sagt är det bästa sättet att hitta information om hästen att gå på frysmärkningen. Nu har jag skummat igenom tråden så det kanske finsn en anledning till att du inte sökt på det?

Kontakta STC och fråga dom vad de har för svar på varför hästen inte finns i registret?

I sundsvalls trakten, nops hon hyr stallplats, hon är 17 år och hon pluggar

Om hon själv skrivit under avtalet så är det inte ens giltigt eftersom hon är under 18. :idea:
Jag skulle kontakta djurskyddet och säga att här finns en dumpad häst, sen skicka faktura för uppstallning etc till ägaren eller vem som nu utgett sig för att vara ägare.

Sen kunde man ju sätta ut en efterlysning på annonsforumet här och på andra annonssajter och se om den riktiga ägaren hör av sig.

Förutsätter dock tat de har hästens riktiga namn, och att hästens egentliga ägare vet om att dess häst saknas och inte står hos den person som TS kompis fått hem hästen från.

Dock är jag lite förvånad över en enda sak i tråden, varför åker man 100 mil enkel väg (var det väll?) för en travare?
Eller är det en kallblods travare? (de är generellt dyrare än vbl). Dock är hästen gammal om jag förstod det rätt, så fortfarande, varför åker 100 mil för en sådan häst när det inte direkt är hästbrist i sverige?

Förutsätter dock tat de har hästens riktiga namn, och att hästens egentliga ägare vet om att dess häst saknas och inte står hos den person som TS kompis fått hem hästen från.

Dock är jag lite förvånad över en enda sak i tråden, varför åker man 100 mil enkel väg (var det väll?) för en travare?
Eller är det en kallblods travare? (de är generellt dyrare än vbl). Dock är hästen gammal om jag förstod det rätt, så fortfarande, varför åker 100 mil för en sådan häst när det inte direkt är hästbrist i sverige?

Fast 100 mil från Sundsvall (tror jag det var hästen stod nu om jag fattat rätt) så måste man nästan ta sig söder ut och i södra sverige finns det inte så jättemycket kallblodstravare. Dessutom tror jag hon skrev varmblod.

Men för att få hästen riktiga namn och kunna söka ägaren är det bara att raka den på halsen så man ser frysmärkningen ordentligt.

Vill bara tillägga helt allmänt att jag tycker det är konstigt att ingen bild kommit upp på hästen och ingen frysmärkningsnummer osv. Blir som någon skrev lättare att hjälpa då.

Fast 100 mil från Sundsvall (tror jag det var hästen stod nu om jag fattat rätt) så måste man nästan ta sig söder ut och i södra sverige finns det inte så jättemycket kallblodstravare. Dessutom tror jag hon skrev varmblod.

Men för att få hästen riktiga namn och kunna söka ägaren är det bara att raka den på halsen så man ser frysmärkningen ordentligt.

Vill bara tillägga helt allmänt att jag tycker det är konstigt att ingen bild kommit upp på hästen och ingen frysmärkningsnummer osv. Blir som någon skrev lättare att hjälpa då.

Men det är ju antagligen som någon skrev här innan att det är hon som är "kompisen" själv eller antagligen säljaren.
Annars hade hon ju länkat hästen på STC på en gång.
Jag hade ju ett varmblod som försvann o jag länkade den in hit ifrån STC på en gång. Jag hade inget o dölja.

Men det är ju antagligen som någon skrev här innan att det är hon som är "kompisen" själv eller antagligen säljaren.
Annars hade hon ju länkat hästen på STC på en gång.
Jag hade ju ett varmblod som försvann o jag länkade den in hit ifrån STC på en gång. Jag hade inget o dölja.

Aha lite trött så jag har helt enkelt missat just det inlägget.

Det var väll lite min tanke, varför åka 100 mil för en ridtravare som inte är superutbildad vilket jag gissar att hästen inte är? Hade hästen varit välutbildad så hade det troligast (men aboslut inte säkert) funnits en mer intresserad ägare. (fast å andra sidan, det finns konstigare hästägare i världen).

Jag säger inte att TS ljuger, jag säger att det är väldigt långt för en travare som man inte har någon tidigare "länk" till (dvs inte tidigare ägt/haft på foder).
Sverige är fullt av hästar, norrland är fullt av hästar. Varför åka till tja... nedanför stockholm för en häst? Tror de hamnar ända neråt småland (kanske?) om du åker söderut från sundsvall? (är ca 100 mil från Luleå till stockholm).

Men... om du åker norrut så är det 864,4 km (enligt hitta.se) till Kiruna från Sundsvall... Så kanske hon avrundade lite uppåt, och då är det fullt möjligt med en kallblodig travare (de är värda mer än ett varmblod på marknaden idag).

Fortfarande, varför åka 100 mil (eller 80 för den delen) för en gammal häst? Nog måste det finnas hästar på närmare håll om man vill ha på foder? SÅ ont om hästar är det inte i norrland. :P

Senast ändrad:

Förstår inte vad rasen har med saken att göra... men om det nu är så viktigt veta så är det ett varmblod

... och då är det fullt möjligt med en kallblodig travare (de är värda mer än ett varmblod på marknaden idag).

TS har tidigare skrivit att hästen är en 13-årig varmblodstravare.

Eftersom TS verkar ha tappat intresset för tråden och ämnet så kanske vi ska sluta spekulera om lögner och TS roll i det hela och konstatera att genom en enkel slagning på STC hade det snabbt kunnat konstateras att den som lämnade ut hästen inte var ägaren och då hade nog hela situationen kunnat undvikas.

Jag har inte lusläst hela tråden, och jag underströk att jag inte påstod att TS ljög utan undrade varför man åker 100 mil för ett varmblod?

Ang ägaren så nej, det stämmer inte alls att man med 100% säkerhet kan söka på STC´s sida för att se vem som äger ett vabl. Nuvarande ägaren kanske aldrig registrerat sig hos STC iom att hästen varit en ridhäst de senaste åren av vad jag förstod.

.... finns ingen ägare på hästen på STC. Jag har både kollat på sidan och ringt dit

Ang ägaren så nej, det stämmer inte alls att man med 100% säkerhet kan söka på STC´s sida för att se vem som äger ett vabl. Nuvarande ägaren kanske aldrig registrerat sig hos STC iom att hästen varit en ridhäst de senaste åren av vad jag förstod.

TS har svarat på den delen också.

Jag föreslår återigen att alla tar det lugnt spekulationer och gissningar, det verkar ju inte som det tillkommer med information i tråden då TS väljer att inte komplettera med svar på de frågor som ställts.

TS har svarat på den delen också.

Jag föreslår återigen att alla tar det lugnt spekulationer och gissningar, det verkar ju inte som det tillkommer med information i tråden då TS väljer att inte komplettera med svar på de frågor som ställts.

Det var ett svar på vad du själv skrev:

"...konstatera att genom en enkel slagning på STC hade det snabbt kunnat konstateras att den som lämnade ut hästen inte var ägaren och då hade nog hela situationen kunnat undvikas. "

Varpå jag svarade att nej, så funkar det inte. Hela situationen hade inte per självklarhet kunnat undvikas genom att kolla upp hästen på STC innan, eftersom det per automatik inte är så att den som står på STC är den egentliga ägaren, såvida inte hästen är aktivt tävlande travhäst som tävlar trav.

Ingenstans har jag skrivit att TS varken ljuger eller att denna har något hämtningen att göra, eller ens gått på teorin att TS egentligen är en av de andra parterna.

Det enda jag skrivit är frågan, varför åka 100 mil för ett varmblod som inte ens är tävlande eller tränande travare, eller för den delen, varför åka 100 mil för en äldre häst?
Det säger inget om TS, utan möjligen om TS vän.

Sen undrar jag off topic till er travkunniga bukefalister, finns det någon laglig orsak till att en ny köpare som inte ska tävla eller träna en travare som travhäst ska registrera ägarbyte hos STC?
Dvs så länge kvitto på köpet finns med datering.
Hur funkar det med hästens pass tex?

Senast ändrad:

STC kräver ägarbyte, det står på deras sida att ägarbyte SKA skickas in.

Hade TS gjort en koll på STC hade det ju varit fullständigt uppenbart att den som lämnade ut hästen inte var registrerad ägare till hästen. Oavsett om det är tomt (ingen ägare registrera) eller ett annat namn. Och då borde väl frågan rimligen ha uppkommit - hur göra vid ev. ägarbyte och varför är registret tom/stämmer inte?

Själv hade jag inte tagit emot en häst (ännu mindre köpt en) om inte pappren och registrering varit i ordning. Har själv sålt STC-reggad häst och det är väl självklart att registren ska stämma? Det ligger ju i allas intresse att korrekt ägare finns listad.

Beror ju på vad man ska ha hästen till. Ska den vara ridhäst och bara lulla runt så nej? Då är det inte en självklarhet för alla.

Ska och ska? Det betyder ju inte att folk gör det? Finns massor av ridtravare som inte är reggade på sina nya ägare utan på gamla, ibland flera ägare bakåt.

Ne, det är ju i så fall "frivilligt" inom alla föreningar. Det är ju bara att strunta i det, oavsett ras.

Icke desto mindre är det ett krav från föreningarna att man gör ett ägarbyte när hästen byter ägare.

Det där är lite märkligt, det står på ST´s hemsida, ja. Men de som jobbar på ST själva säger att det inte alls behövs, har en häst jag gav bort som ridhäst till exempel där den som har hand om ägarregistreringen sa "den ska ju inte starta längre så det är onödigt" och senaste exemplet var i travronden, då Göran Walmann (Svensk travsports jurist) gick ut i samband med den här affären då en kvinna i örebro trakten tog emot hästar som hon slaktade och sa att ST inte brydde sig om ifall en häst som inte tävlar i just trav har registrerat ett nytt ägarskifte... Så, med andra ord, talar man med dem i telefon och det man läser i facktidningar, så behövs det inte (sedan borde det ju rimligen vara en självklarhet, men ändå)...

Mig veterlingen finns det inga straff för att inte registrera ägarbyte, oavsett förening. Det är ju faktiskt en säkerhet och service för hästägare och hästar, så jag förstår inte varför man struntar i det.

Men uppenbarligen tycker inte alla lika, och många anser det vara en stor kostnad. Måste ju rimligen vara det lilla i hästägandet, annars bör man nog inte skaffa häst öht.

Sant, det jag menade var att har de ringt och pratat med någon person på ST och fått höra att det är helt onödigt om hästen inte ska starta så skippar de kanske den kostnaden...

Är ST det förbund som har dyrast omreggning? Vad kostar det att regga om andra raser? Galoppen har (eller hade i alla fall) gratis tror jag till exempel... Det är ju tyvärr många som köper travare som kanske inte har råd med dessa, och då är 525 spänn säkert jättedyrt med tanke på om hästen var gratis.

Sant, det jag menade var att har de ringt och pratat med någon person på ST och fått höra att det är helt onödigt om hästen inte ska starta så skippar de kanske den kostnaden...

Är ST det förbund som har dyrast omreggning? Vad kostar det att regga om andra raser? Galoppen har (eller hade i alla fall) gratis tror jag till exempel... Det är ju tyvärr många som köper travare som kanske inte har råd med dessa, och då är 525 spänn säkert jättedyrt med tanke på om hästen var gratis.

Fast 525 kr är ju inget emot alla kostnader när man får när man skaffar häst. Kommer inte ihåg vad jag betala när jag bytte ägare på shettisen vi hade ett tag men några hundra var det i alla fall

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka