Behöver snabbt svar ang foderavtal

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Du är verkligen snål med informationen. Var kommer hästens pass ifrån då? Jag tolkar det som det är en travare, men som inte har pass från STC?

Jag har själv försäkrat många foderhästar (som fodervärd) så det finns inga hinder att försäkra en häst man inte äger. De har heller aldrig begärt några uppgifter utöver namn, ras och ålder (samt användningsområde och försäkringssummor).

Hela historien låter minst sagt otroligt och nu framkommer att kompisen inte har fyllt 18 år och ändå ingått avtal?! Staffmyndig hon väl ändå? Och var är föräldrarna i hela den här soppan?

Nej, återlämna hästen - gärna innan helgen är slut. Det här kan aldrig sluta väl.

Om man är under 18 så måste även Målsman skriva på för att ett avtal ska vara giltligt, men var inte ngn av föräldrarna med när hon tittade på/hämtade hästen?

TYVÄRR så är det ju mååånga travare som det inte görs ägarbyte på när de inte går på travet!!!
Så jag antar istället att du menar att STC inte har mer info om ägaren än det ni själva hittat?!

Har ni provat att annonsera på "alla" hästsidor & söka efter den rätta ägaren?

Att köpa hästen är ju ändå inte aktuellt så länge man inte hittar den rättmätiga ägaren...

Tycker detta låter konstigt, jag var ju som sagt i en väldigt liknande situation och jag hade inga problem att försäkra hästen samt att spåra ägaren som för övrigt inte ens bor i Sverige. PMa gärna så kan jag försöka hjälpa.

Annars håller jag med Lovisaleonora, lämna tillbaka hästen så slipper ni problem.

Läste rn gång till & såg att du skrivit att hästen inte finns på STC, läste lite för snabbt innan...

Men är ni säkra på att det är en Varmblodig Travhäst då??
Kanske rent av är ett "Halvblod" (hoppa inte på mig nu alla ni som inte accepterar att man säger Hbl)...
Men är passet utfärdat av STC - SH eller annan organisation??

Åldern är ju lite intressant i sammanhanget oxå eftersom det är större risk att en "gammal" häst har hunnit med många hem...

Jodå, ALLA hästar oavsett ålder ska ha Pass idag - finns ju tyvärr de som fuskar med detta oavsett ålder på hästen oxå...

Du är verkligen snål med informationen. Var kommer hästens pass ifrån då? Jag tolkar det som det är en travare, men som inte har pass från STC?

Jag har själv försäkrat många foderhästar (som fodervärd) så det finns inga hinder att försäkra en häst man inte äger. De har heller aldrig begärt några uppgifter utöver namn, ras och ålder (samt användningsområde och försäkringssummor).

Hela historien låter minst sagt otroligt och nu framkommer att kompisen inte har fyllt 18 år och ändå ingått avtal?! Staffmyndig hon väl ändå? Och var är föräldrarna i hela den här soppan?

Nej, återlämna hästen - gärna innan helgen är slut. Det här kan aldrig sluta väl.

Men herregud vi har ju sökt hon som lämnade ut hästen flera veckor nu för att lämna igen den och hon svarar inte och det är nog ingen bra ide att köra 100 mil enkel väg för att upptäcka att hon inte tar emot hästen ... har ju försökt säga det hela tiden

Hon verkar ha dumpat den, var ju inte hennes så hon bryr sig väl inte ... ville väl bli av med den

Nu är då hästen försäkrad upp till tänderna och mer därtill ... jag var tvungen teckna den då hon inte är myndig och hennes föräldrar inte har lust hjälpa då det blivit så här struligt .. dom vill bara hon ska hitta ägaren och lämna igen den, vilket inte är det lättaste

Tycker detta låter konstigt, jag var ju som sagt i en väldigt liknande situation och jag hade inga problem att försäkra hästen samt att spåra ägaren som för övrigt inte ens bor i Sverige. PMa gärna så kan jag försöka hjälpa.

Annars håller jag med Lovisaleonora, lämna tillbaka hästen så slipper ni problem.

Hästen är nu försäkrad nu så bara hålla tummarna att inget händer innan dom 20 karensdagarna gått

Hur lyckades du spåra din hästs ägare ? vi har inte kommit nån vart alls ..

Läste rn gång till & såg att du skrivit att hästen inte finns på STC, läste lite för snabbt innan...

Men är ni säkra på att det är en Varmblodig Travhäst då??
Kanske rent av är ett "Halvblod" (hoppa inte på mig nu alla ni som inte accepterar att man säger Hbl)...
Men är passet utfärdat av STC - SH eller annan organisation??

Åldern är ju lite intressant i sammanhanget oxå eftersom det är större risk att en "gammal" häst har hunnit med många hem...

Den var tydligen tänkt som travare men blev aldrig nåt så därför finns den inte med, har aldrig tävlat

Vet att den varit gårdshäst många år och sedan omskolats till ridhäst så lite svårt spåra ägarna, varken vaccination eller nåt finns i passet och hästen är 13 år nu så har säkert haft några ägare under åren men ingen som meddelat ägarbyte

Ja herregud vilken soppa det blev, min kompis var naiv och tänkte sig inte för och trodde allt var som personen som lämnade ut hästen sa och glömde kolla allt viktigt och hon som hade hästen hade bråttom bli av med den så blev pannkaka av allt

Jag har funderat många gånger nu på varför man skulle göra något sådant, är inte hästen betalt, vill inte ägaren ha tillbaka den, är den stulen ? man hinner fundera mycket

Om nu allt varit ok så borde det ju inte varit några problem att få ägarens uppgifter av hon som lämnade ut den så nåt lurt är det, men vad ? börjar tro att inte hon heller vet vem ägaren är

Kan man se nånstans om en häst är stulen/saknad ? tänkte om ägaren anmält hästen stulen/saknad

Vi har haft många sömlösa nätter dom senaste veckorna och man hoppas att personen som lämnat ut hästen tar kontakt så man får reda ut allt

Hela historien låter minst sagt otroligt och nu framkommer att kompisen inte har fyllt 18 år och ändå ingått avtal?! Staffmyndig hon väl ändå?Och var är föräldrarna i hela den här soppan?

Vaddå straffmyndig ???

Vad menar du hon ska straffas för ?
Att hon tar hand om hästen, söker ägren och har försäkrat den ?

Hon dumpar då inte bara hästen och skiter i den !

Hon försöker göra allt för hästen fast hon inte ens har ett giltigt avtal för hon sviker den inte men hon blir bara påhoppad här och verkar inte få någon hjälp så ingen ide fråga

Hjälper inte tala om vad hon skulle tänkt på, vad hon skulle gjort innan hon tog hästen då det redan är försent

Hon ville ha svar av er som kanske vet så hon kunde söka ägaren och fixa sitt avtal eller lämna igen den till sin ägare om hon inte får ha hästen så förstår som inte varför du anklagar henne hela tiden

Den var tydligen tänkt som travare men blev aldrig nåt så därför finns den inte med, har aldrig tävlat

Vet att den varit gårdshäst många år och sedan omskolats till ridhäst så lite svårt spåra ägarna, varken vaccination eller nåt finns i passet och hästen är 13 år nu så har säkert haft några ägare under åren men ingen som meddelat ägarbyte

Om hästen har tävlat eller ej är inte väsentligt. Den finns i databasen i alla fall. Är hästen frysmärkt?

Hela ärendet känns lite väl "hemligt". Tala om vad det är för häst så är jag övertygad om att folk här på Buke inom 24 timmar kommer att ha grävt fram all information.

100 mil enkel väg

Hundra min enkel resa för att hämta en varmblodig travare för att ta på foder?

Naiv och blåögd är ju bara förnamnet på din vän - tyvärr!

Som andra redan nämnt, du har lämnat ut otroligt lite information så det är i stort sett omöjligt att hjälpa dig..

Berätta
Hästens namn:
Ras: Varmblodig travare? Svensk, fransk osv?
Ålder: 13 år ?
Ev. frysmärkning:
Län/Stad där hästen befinner sig nu:
Län/Stad där kompisen hämtade hästen:
Vad får ni fram utifrån passet?:

Om inte annat, hör av er till en advokat eller liknande för att reda upp eventuella kontraktbrott osv.

Väldigt tveksam till om detta är polisens bord faktiskt. snarare ett civilrättsligt mål och då är inte polisen ivolverad.

Tror precis samma. Min häst blev stulen och sedan slaktad, hände ingenting när jag gick genom polisen.
En advokat bad mig att sköta det själv om jag ville. Dock hade jag inte råd.

Var ser du påhopp?

Svårt att hjälpa någon som inte skriver ut ordentligt vad det handlar om.

Om du nu är så gammal o erfaren som du påstod i din andra tråd så borde du väl ha lite bättre koll?
Om tjejen inte ens har råd att försäkra hästen, vilka pengar skulle hon då köpa den för?

Föräldrarna måste väl ändå vara medvetna om det?

Ja herregud vilken soppa det blev, min kompis var naiv och tänkte sig inte för och trodde allt var som personen som lämnade ut hästen sa och glömde kolla allt viktigt och hon som hade hästen hade bråttom bli av med den så blev pannkaka av allt

Jag har funderat många gånger nu på varför man skulle göra något sådant, är inte hästen betalt, vill inte ägaren ha tillbaka den, är den stulen ? man hinner fundera mycket

Om nu allt varit ok så borde det ju inte varit några problem att få ägarens uppgifter av hon som lämnade ut den så nåt lurt är det, men vad ? börjar tro att inte hon heller vet vem ägaren är

Kan man se nånstans om en häst är stulen/saknad ? tänkte om ägaren anmält hästen stulen/saknad

Vi har haft många sömlösa nätter dom senaste veckorna och man hoppas att personen som lämnat ut hästen tar kontakt så man får reda ut allt

Glömde kolla? Det är väl inget man glömmer......
Vad är det för pass? STC? har varit i liknande situation. Skicka PM om du inte vill skriva här.
För att få reda på vem ägaren är så ring STC och ge hästens nummer.

Hon har utgett sig för att vara ägaren hela tiden ( i annonsen, i mejl och på telefon) och undanhållit att hon inte var det förrän hästen var borta ....hon sa då att hon skulle ringa och säga till ägaren om övetagandet av försäkringen (den försäkring som inte fin
ns) och där slutar kontakten

Min kompis är inte så gammal och har varit lite blåögd och är hennes första häst och hon tänkte väl sig inte för och kollade ordentligt innan men alla kan göra fel, det är mänskligt

Så jag kan rent teoretiskt ställa mig framför nåns bil och låtsas vara ägaren till den då och sälja den till första bästa som kommer förbi och skriva köpavtal och det är inte olagligt ?

Hon som skrivit kontraktet, står hon som under säljare?
hmm...... man borde ju få sälja åt någon annan... antar jag?
Har ni annonsen o mailen kvar ifrån hon som sa att hon var ägare`??

Var ser du påhopp?

Svårt att hjälpa någon som inte skriver ut ordentligt vad det handlar om.

Om du nu är så gammal o erfaren som du påstod i din andra tråd så borde du väl ha lite bättre koll?
Om tjejen inte ens har råd att försäkra hästen, vilka pengar skulle hon då köpa den för?

Föräldrarna måste väl ändå vara medvetna om det?

Och hur skulle hon ha råd med hästen?

Kan det inte vara så att den personen som äger hästen inte har registrerat sig som ägare hos STC??? På det sättet går det ju inte att spåra genom STC.
När jag köpte min travare så sa den förra ägaren att jag inte behövde registrera mig hos STC men det gjorde jag givetvis.

Jag har svårt att det kan bli straff för din kompis eller annat. Den enda som skulle bli drabbad är väl hos som sagt att hon varit hästens ägare fast hon inte är det. Skriver hon i köpekontraktet dessutom att hon ska sälja hästen till dig(din kompis) så är det ju hon som säljer någon annans häst mot den riktiga ägarens vilja.

Eller är jag helt ute o cycklar nu?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka