Behöver snabbt svar ang foderavtal

Sv: Behöver snabbt svar ang foderavtal

Men om du inte svarar på frågorna som ställs till dej i tråden blir det ju svårt att hjälpa dig...

Hur gammal är hästen?
Vilken rasförening har utfärdat passet?

Kanske kan rasföreningen hjälpa din kompis att ta reda på vem som äger hästen om man ringer dem och frågar.

Som jag ser det så har din kompis ansvaret för hästen enligt avtalet, även om det kanske inte håller juridiskt så har ju kompisen skriftligen åtagit sig att ta hand om hästen under den tid som avtalet reglerar...

Står väl i mitt första inlägg hur vi vet att denna person inte är ägaren .... personen har ju sagt det själv men inte förrän hästen var hos min kompis

Vi är mest oroliga för den stackars ägaren som kanske inte ens har en aning om vad som hänt då denne bor långt ifrån personen som hade hästen, jag hade inte tyckt det varit så kul om det hänt mig

Vi vill ha tag i ägaren så vi får höra denna själv säga att det är ok

Har ringt och kollat med rasföreningen och dom har samma uppgifter som oss, hästen är som uppslukad av jorden och är inte vaccinerad, försäkrad eller något som kan tala om var hästen befunnit sig dom senaste åren

Har bett min kompis ta en försäkring så det är på gång, lite sent men bättre det än aldrig (har ju som försökt få uppgifter av den sk "ägaren" i snart 2 månader)

usch, vilken röra! Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till men jag önskar er lycka till med att få tag i rätt ägare och att det slutar med att din kompis får behålla hästen :)

Ogiltighet

Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga. Avtal som till exempel tillkommit under tvång (hot) eller när säljaren tigit om viktiga fel (svek) gör avtalet ogiltigt

Lånat av konumentverket

•Avtalslagen, 3 kap

http://www.konsumentverket.se/foretagare/Avtal/Att-inga-avtal/

Har personen aviktligen hållit inne med att denna inte är ägare och utgett sig för att vara det på avtalet så är det ett avtalsbrott och avtalet blir ogiltigt

Det förändrar dock inte att "kompisen" har vårdansvaret för hästen (och därmed alla kostnaderna för hästen).

Hon har redan tagit hand om hästen i snart 2 månader, har väl inte sagt hon inte ska göra det ...

Ville veta om den som skrivit kontraktet gjort något olagligt och det har ju personen gjort då den utgett sig för att vara en annan person dvs ägaren till hästen och då är det kontraktet ogiltigt så min kompis har inget kontrakt så vi måste hitta ägaren till hästen så hon får ett lagligt kontrakt

Om nu den här personen utgett sig för att vara någon annan person dvs ägaren (som hon nu fått veta är en helt annan person) borde man väl kunna anmäla det om inte annat

Hon har väl inte utgett sig för att vara en annan person? I så fall har ni ju namnet på ägaren, för då har hon ju presenterat sig med det namn ägaren har.

Det som har hänt är att någon som inte har behörighet att teckna avtalet har tecknat avtalet. Olagligt behöver det inte vara. Däremot blir avtalet ogiltigt om inte den som tecknat avtalet har behörighet att göra så.

Men när man tecknar ett avtal har man också skydlighet att ta reda på vem man tecknar avtalet med, d v s att parten har behörighet. Vilket din kompis tydligen struntat i.

Hon har utgett sig för att vara ägaren hela tiden ( i annonsen, i mejl och på telefon) och undanhållit att hon inte var det förrän hästen var borta ....hon sa då att hon skulle ringa och säga till ägaren om övetagandet av försäkringen (den försäkring som inte finns) och där slutar kontakten

Min kompis är inte så gammal och har varit lite blåögd och är hennes första häst och hon tänkte väl sig inte för och kollade ordentligt innan men alla kan göra fel, det är mänskligt

Så jag kan rent teoretiskt ställa mig framför nåns bil och låtsas vara ägaren till den då och sälja den till första bästa som kommer förbi och skriva köpavtal och det är inte olagligt ?

knapplån

Passet är inget som har med hästägandet att göra, det är bara hästens identitetshandling. Det är hästägarbeviset som gäller.

Du säger att hon utgett sig för att vara någon annan. Om jag är Anna Persson så utger jag mig för att vara Hanna Hansson - då utger jag mig för att vara någon annan.

Det kan tänkas att det kan rubriceras som försök till bedrägeri, men jag hade nog inte ens orkat gå den vägen eftersom du säger att det är den som lämnat ut hästen som själv medgett att denne inte är ägaren.

Fortfarande tycker jag att det bästa är att lägga krut på att 1) försäkra hästen omgående 2) lämna tillbaka hästen snarast och sedan skriva hela historien på kontot "vad jag lärt mig av det här".

Det kommer alltid att finnas människor som vill luras. Därför är det viktigt att verkligen göra det som åläggs en (i det här fallet att kontrollera att man har att göra med rätt person). Jag skulle t ex aldrig åka 20 mil och titta på en häst utan att VETA att det är ägaren eller dennes juridiska företrädare jag har att göra med. Det är ju bara slöseri med tid.

Fö har frågan om rasen ställt flera, flera gånger - vad är det för ras på hästen? (eller är det hemligt?)

Nu har ju personen inte sålt hästen, så din jämförelse håller inte.

Är man ung o blåögd så tar man hjälp innan man skriver avtal, lite sent att beklaga sig.
Så länge man är över 18 år får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

Men rasföreningen borde ju ha någon uppgift om registrerad ägare? Även om denne inte äger hästen längre kanske den vet vem den sålde hästen till? Som i sin tur vet vem den sålde hästen till osv. Lite omständigt, men kanske finns en ägare någonstans som tror att hästen står hos fodervärden och har det bra?

Frågan om hästens ålder kvarstår? Olika bolag har olika regler för hur gamla hästar man kan nyteckna försäkring för...

Det är ju det hon försökt göra nu sista tiden, hon har väntat brev från försäkringsbolaget om försäkringen som skulle skrivas över på henne då hon hämtat hästen men det var ju en lögn det också

Hon har ringt försäkringsbolaget men dom kan inget göra om dom inte har hästens försäkringsnummer eller ägarens personnummer och hon visste inte förrän igår att man kunde teckna en försäkring på ett djur fast man inte var ägare, visste faktiskt inte jag heller

Hon har sökt denna person länge nu och velat lämna tillbaka hästen men utan resultat, går inte bara åka ner nästan 100 mil bara så där och hoppas hon tar emot den

Förstår inte vad rasen har med saken att göra... men om det nu är så viktigt veta så är det ett varmblod

Knapp lån

Jo enligt avtalet ska hon köpa hästen efter fodertiden

Knapplån

Men rasföreningen borde ju ha någon uppgift om registrerad ägare? Även om denne inte äger hästen längre kanske den vet vem den sålde hästen till? Som i sin tur vet vem den sålde hästen till osv. Lite omständigt, men kanske finns en ägare någonstans som tror att hästen står hos fodervärden och har det bra?

Som sagt det har vi redan gjort och vi håller på med det

Är man ung o blåögd så tar man hjälp innan man skriver avtal, lite sent att beklaga sig.
Så länge man är över 18 år får man ta konsekvenserna av sitt handlande.

Och är man under 18 så och skriver under ett avtal så är det ändå inte giltigt oavsett vad man avtalar.

Ett varmblod är allt som inte är kallblod eller ponny. Är det ett fullblod? Halvblod? Travare

Det har att göra med registerhållningen. Om hästen är en travare hade din kompis genom fyra musklickningar kunnat få reda på registrerad ägare till hästen. D v s väldigt enkelt. Vilket kompisen låtit bli och hellre tagit risken att bli lurad.

Ett telefonsamtal till ett försäkringsbloag så hade hästen varit i alla fall veteranförsäkrad (beroende på ålder), men det har ni tydligen inte heller brytt er om vad jag förstår.

Hade kompisen struntat i att ta hem hästen om ägaren varit en annan? Eller hade hon fortfarande tagit hästen, men det hade stått en annan person på avtalet?

Den ska köpas efter fodertiden

Ett varmblod är allt som inte är kallblod eller ponny. Är det ett fullblod? Halvblod? Travare

Det har att göra med registerhållningen. Om hästen är en travare hade din kompis genom fyra musklickningar kunnat få reda på registrerad ägare till hästen. D v s väldigt enkelt. Vilket kompisen låtit bli och hellre tagit risken att bli lurad.

Ett telefonsamtal till ett försäkringsbloag så hade hästen varit i alla fall veteranförsäkrad (beroende på ålder), men det har ni tydligen inte heller brytt er om vad jag förstår.

Hade kompisen struntat i att ta hem hästen om ägaren varit en annan? Eller hade hon fortfarande tagit hästen, men det hade stått en annan person på avtalet?

Vi har kollat och hästen finns inte på stc om det är det du menar och ringt runt överallt känns det som, hållt på med det här dag och natt

Hon fick inte ta en försäkring på hästen då hon ringde försäkringsbolaget, dom sa att hon skulle kontakta ägaren och be att få uppgifterna om hästen.

Hon bryr sig nog inte om vem som står på hästen, bara hon har ett giltigt avtal

Jaså måste man vara 18 år för att skriva avtal, ja men då löste sig väl allt då ... för det är hon inte

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 227
Senast: Rosett
·
Äldre Har alla möjliga jobbiga situationer precis som alla andra. Behöver snacka ut lite och få lite tips på hur jag ska göra. Använder...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Kimji
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863
Ekonomi & Juridik (Hoppas det är okej med en sådan här tråd här, läste igenom den nålade och såg att prisfrågor på häst inte var okej men får se om denna...
Svar
2
· Visningar
1 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka