Behöver lite tips och råd.

Y

Yamil

Rider en häst som ibland vägrar gå förbi vissa saker som tex andra djur, blir "rädd" och "tittig" backar, bockar, skenar.. HUR löser jag detta på bästa sätt?
Ska jag sitta av och leda hästen förbi?
Eller traggla tills hästen går förbi?

Det jag har gjort är att lungt men bestämt försöka få hästen gå mot/förbi det.

Jätte Tacksam för svar!

Sv: Behöver lite tips och råd.

Jag har den inställningen att man ska försöka göra det till en så positiv situation som möjligt. Jag tror på beröm och på att ignorera fel. Sen har man ju hört många gånger att man absolut inte ska hoppa av hästen och leda förbi det farliga för då har hästen vunnit, men detta tror jag är skitsnack. När man hoppar av hästen och lugnt och sansat själv tar sig an det farliga då visar man på ledarskap. Är man då själv inte rädd för det farliga kan hästen förhoppningsvis också börja lugna sig. Låt den få titta och lukta om du kan, beröm men gör inte för stor grej av det men låt den veta att den varit duktig, det stärker självförtroendet. Blir det en för stor grej kommer det vara det igen varje gång ni ska förbi. Dalta inte.

Sen måste du själv också ha en bra sinnesstämning, att vara ärligt lugn och på gott humör! :)

Och ju bättre ledarskap du har gentemot hästen, desto mer vågar han lita på dig.

Tycker Michael Peace har bra åsikter angående detta, om du vill läsa något i ämnet (boken heter lär känna din häst).

Hoppas det blev något av nytta :) Lycka till!

Eftersom det efter vad jag förstår inte är din häst, tycker jag att du skall försöka hitta en annan häst att rida ut på. Alternativt lägga en massa pengar och energi på att rida dressyr för en duktig tränare innan du kanske ger dig ut igen.
"backar, bockar, skenar"... Nej, lägg din framtid på något annat än att sluta på sjukhus. Alla hästar går inte att rida ut på.

Förutsatt att det inte är något som verkligen ser läskigt ut, brukar problemet försvinna när man har övat ett tag. Huruvida hästen är osäker eller testar vem som bestämmer är irrelevant.
Jag brukar försöka ta det lugnt, sitta tungt och inte låta hästen vända bort huvudet. Den ska framåt. Men ändå inte pressa den för mycket. Blir hästen rädd på riktigt blir den inte tryggare av att stressas upp och skrämmas mera. Ger man sig in i den kampen kan man inte vinna, hästen är starkare och situationen bli ännu mer negativ. Behåll en mjuk kontakt med munnen, sätt lite tryck med skänklarna för att ge hästen stöd och vänta ut den. Backar den, låt den backa rakt bak. Det är jobbigt för hästen att backa så den kommer att stanna till slut. Vill den vända på bakdelen, håll i yttertygeln. Huvudet ska vara vänt framåt. Tar hästen ett steg framåt, beröm med rösten och klia med långfingret men släpp inte kontakten med munnen. Sätt på hästen en martingal så att du inte får ett hästhuvud på näsan, det gör sjukt ont;) Du kan även backa förbi det läskiga.

Se till att du kan flytta hästen bakåt och åt sidorna innan du sitter upp, och att hästen inte går rakt över dig, då kommer hästen inte att lite på dig som ledare och inte vara trygg med att du ska leda den förbi faror, och kommer själv att ta ansvar för er trygghet.

Om det är något som verkligen är läskigt och hästen verkligen inte vill gå förbi och blir jätterädd, brukar jag hoppa av och gå fram till det. Sedan vidrör jag det "farliga", klappar på så att hästen vet hur den låter när hästen sedan själv nosar och buffar. Sedan går jag förbi från båda hållen och berömmer. Helt vanlig miljöträning.
Det är jättebra för hästens självförtroende att våga gå förbi faror, och efter ett tag lär den sig att saker och ting sällan bits.

Om hästen verkligen skenar och har sig i tid och otid skulle inte jag heller rida ut på den. Det är för farligt helt enkelt, då får ägaren själv ta tag i det.

Rider en häst som ibland vägrar gå förbi vissa saker som tex andra djur, blir "rädd" och "tittig" backar, bockar, skenar.. HUR löser jag detta på bästa sätt?
Ska jag sitta av och leda hästen förbi?
Eller traggla tills hästen går förbi?

Det jag har gjort är att lungt men bestämt försöka få hästen gå mot/förbi det.

Jätte Tacksam för svar!

Till att börja med, analysera hur du själv reagerar i dessa situationer, det är lätt att spä på hästens rädsla istället för att lindra!

Jag tillåter mina hästar att vara tittiga, de får glo hur mycket de vill på saker men thats it. Hur man går vidare när hästen tar det hela ett steg längre beror på hästen. En häst som vägrar gå, fryser fast, väntar jag helt enkelt ut. En häst som tänker bakåt vänder jag och backar förbi, och en häst som studsar och rusar låter jag studsa och rusa, till hästen lugnar ner sig.

Jag har lärt mig att avleda hästen och rida förbi detta "hinder" lite då och då och eftersom hästar är smarta djur kommer dom tillslut inse att dom gått förbi det läskiga flera ggr utan att det hänt något. Samt att jag håller med om att om hästen vågar att den får undersöka osv :)

Eftersom det efter vad jag förstår inte är din häst, tycker jag att du skall försöka hitta en annan häst att rida ut på. Alternativt lägga en massa pengar och energi på att rida dressyr för en duktig tränare innan du kanske ger dig ut igen.
"backar, bockar, skenar"... Nej, lägg din framtid på något annat än att sluta på sjukhus. Alla hästar går inte att rida ut på.

Word.

TS: Det låter faktiskt riktigt farligt. En häst som fryser fast och glor, backar ett par meter, kanske sprätter iväg en liten bit - det är en sak. En häst som (om jag förstår dig rätt) skenar iväg okontrollerat ibland - det är något helt annat. Ge dig inte ut i skogen/trafiken på en sådan häst. Det kan gå riktigt illa för er båda. Ta hjälp av tränare, och håll dig på inhängat område.

Sen har man ju hört många gånger att man absolut inte ska hoppa av hästen och leda förbi det farliga för då har hästen vunnit, men detta tror jag är skitsnack. När man hoppar av hästen och lugnt och sansat själv tar sig an det farliga då visar man på ledarskap. Är man då själv inte rädd för det farliga kan hästen förhoppningsvis också börja lugna sig.

Håller helt med :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 498
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 856
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 842
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?