Sv: Behöver lite tips och råd.
Förutsatt att det inte är något som verkligen ser läskigt ut, brukar problemet försvinna när man har övat ett tag. Huruvida hästen är osäker eller testar vem som bestämmer är irrelevant.
Jag brukar försöka ta det lugnt, sitta tungt och inte låta hästen vända bort huvudet. Den ska framåt. Men ändå inte pressa den för mycket. Blir hästen rädd på riktigt blir den inte tryggare av att stressas upp och skrämmas mera. Ger man sig in i den kampen kan man inte vinna, hästen är starkare och situationen bli ännu mer negativ. Behåll en mjuk kontakt med munnen, sätt lite tryck med skänklarna för att ge hästen stöd och vänta ut den. Backar den, låt den backa rakt bak. Det är jobbigt för hästen att backa så den kommer att stanna till slut. Vill den vända på bakdelen, håll i yttertygeln. Huvudet ska vara vänt framåt. Tar hästen ett steg framåt, beröm med rösten och klia med långfingret men släpp inte kontakten med munnen. Sätt på hästen en martingal så att du inte får ett hästhuvud på näsan, det gör sjukt ont
Du kan även backa förbi det läskiga.
Se till att du kan flytta hästen bakåt och åt sidorna innan du sitter upp, och att hästen inte går rakt över dig, då kommer hästen inte att lite på dig som ledare och inte vara trygg med att du ska leda den förbi faror, och kommer själv att ta ansvar för er trygghet.
Om det är något som verkligen är läskigt och hästen verkligen inte vill gå förbi och blir jätterädd, brukar jag hoppa av och gå fram till det. Sedan vidrör jag det "farliga", klappar på så att hästen vet hur den låter när hästen sedan själv nosar och buffar. Sedan går jag förbi från båda hållen och berömmer. Helt vanlig miljöträning.
Det är jättebra för hästens självförtroende att våga gå förbi faror, och efter ett tag lär den sig att saker och ting sällan bits.
Om hästen verkligen skenar och har sig i tid och otid skulle inte jag heller rida ut på den. Det är för farligt helt enkelt, då får ägaren själv ta tag i det.