Behöver lite hjälp.

Trine

Trådstartare
Hej bukefalister.

Behöver få lite hjälp med en sele som jag hjälpt mina grannar med att införskaffa till deras shettis.

Det jag behöver få hjälp med är det faktum att den endast har "fasta" skakelöglor och de behöver ha lösa för att kunna köra med den rockarden de har.

Lite bilder på selen.

http://i39.photobucket.com/albums/e185/Wigganto/selar/sele2.gif

http://i39.photobucket.com/albums/e185/Wigganto/selar/Sele1.gif

Däckelremmen går ända ner till under magen där den sitter ihop med bukgjordens mittendel via en sölja. (mittendelen är en helt lös del när man spänner bort remmarna.)

Är detta något som ni kan hjälpa mig med?

Trine

Sv: Behöver lite hjälp.

Hittade precis den selen oxå, men kan inget själv så kan tyvär inte hjälpa dig men verkar det vara en bra sele i övrigt :confused:

Har en liknande sele till vår shettis o han körs med rockard inga svårigheter där inte. Rockarden ska ju INTE spännas fast i selen med skakelöglan utan bara träs igenom öglan och "hänga i" den, med rätt inställda draglinor och baksele så ska skakeln inte glida ur. Men för att förhindra detta och som säkerhets åtgärd kan man svetsa fast en pigg framför och bakom skakelöglan (lite svårt att förklara) med ung 1 dm mellanrum så skakeln kan glida lite. Vet inte om du förstår hur ja menar.. Har en bild på lillsyrran o hennes ponny in action där man ser ung. hur jag menar..

IMG_7652.jpg

På skakeln sitter en stopp framåt och bakseleöglan agerar stopp bakåt så skakeln kan glida lite i selen. Detta är en "travrockard" som vår älskade far modifierat om för (kapat skaklerna, byggt o fäst svängel, breddat etc) att passa ponnyn.

Söt liten lurventuss förresten ;)

Senast ändrad:

Vill tillägger till det som Bubbaz skriver att om ni har en "ögla" framtill på skackeln så kan ni byta ut skackelöglan på selen mot en som kan öppnas och träs igenom ...typ tredje bild i denna serie:
http://www.selar.se/butiken/?menyradnr=10300&grupp=111
...eller kan den ni har öppnas (det är svårt att se på bilden)?

Lite mer drastiskt kan ni kapa nertill i öglan på skackeln och på så sätt omvandla den till "piggar"

Vore intressant med bilder på vagnen, det kanske går att trä igenom skakeln genom skakelögglan fast det finns en öggla på skakeln, svårförstårligt de med kanske:angel:

Jag har kört med helt raka skaklar på min shettisvagn. Dock är jag ju lite körerfaren och noga sett till baksele och draglinor. Missar man något i anspänningen så hindrar en pigg eller en öggla att skakeln ev skulle glida ur helt.

Kom ihåg att skaklarna ska ha en ögglor för bakselen och att det ska vara svängel på vagnen:)

Har tittat på deras rockard nu och det blir inga problem med att föra in skakeln så att öglan hamnar framför men vi får ordna en till bakselen.
Svängel finns det redan på den.

I övrigt sitter selen kanon på henne förutom runt magen då hon är "lite" rund för tillfället.
Har ju bara stått i över 1 år nu innan de köpte henne så det är ju kanske inte så konstigt.:angel:
Men det problemet löser vi med förlängningar så länge... för det ska bort.:devil:

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 357
Senast: trassel
·
Körning Sitter och funderar på att köpa ett litet körpaket innehållande denna rockard Och denna sele Vad tror ni om det? Får man säga...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 793
Senast: Maléne
·
Körning Jag har insett att jag behöver modifiera min loksele något. Det finns bara ett läge (en fast läderögla) att sätta lokornas nackrem...
Svar
8
· Visningar
3 806
Senast: ameo
·
Körning Jag har precis köpt en underbar liten minishettis som jag tänkt köra lite hobbykörning med. Selen kom precis hem, och vagnen (cavaletti)...
2
Svar
36
· Visningar
4 676
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar