Hjälp med selinpassning

Sv: Hjälp med selinpassning

Finns det inte ngn bilmek i din närhet? Eller kanske ngn lantbrukare? Lantbrukare brukar sällan lämna bort reparationer av sin maskinpark så där brukar det finnas verktyg och utrustning, om du ber snällt så kanske den snälle bonden punktar dit två öglor åt dig för en liten penning. Det är fem minuters jobb :)

Förresten!
Jag skummade bara igenom tidigare inlägg, så förlåt mig om jag pratar om fel saker :crazy:

Men jag fick i tips att sätta en sån här:
310861-1_X_2010-02-17_111054_562.jpg

att fästa draglinorna i på svängeln (min vagn har bara piggar på svängeln)

...den kanske kunde funka att sätta bakselen i (om det va det ni pratade om..)
Den finns på clahs-olssons båt avdelning och ska hålla då den som tipsade om det använder den på svängeln.

Hmmm nej det gör jag nog faktiskt inte:p

Vad jag vet finns det ingen mer ögla på själva skackeln i alla fall, men det kanske du inte menar heller?
Du har inte lust att kanske rita en fin liten röd pil i paint eller något i den stilen?:idea:

Som -Catherine- skriver...på skackeln ca i höjd med mitt på magen på ponnyn. (pilen kunde jag fixa men jag har ingenstans att sätta ut en bild :( )

Förresten!
Jag skummade bara igenom tidigare inlägg, så förlåt mig om jag pratar om fel saker :crazy:

Men jag fick i tips att sätta en sån här:
310861-1_X_2010-02-17_111054_562.jpg

att fästa draglinorna i på svängeln (min vagn har bara piggar på svängeln)

...den kanske kunde funka att sätta bakselen i (om det va det ni pratade om..)
Den finns på clahs-olssons båt avdelning och ska hålla då den som tipsade om det använder den på svängeln.

En tanke bara, men kanske en tanke som man bör ta med i beaktning: För att använda en sådan så krävs ju att man borrar två genomgående hål i skakeln. Iom dessa två hål på varje sida så riskerar man att försvaga godset i skaklarna så att de (hemska tanke!) kan vika sig eller till och med gå av.
Jag hade inte vågat perforera dem utan att först göra en noggrann hållfasthetsberäkning.

Kanske är jag överdrivet försiktig av mig, men hellre för mkt än för lite tänker jag..

Sant! Och det va en tanke inte jag tänkte :grin:
så vi tar och glömmer den!
Jag fick ju tips om den på svängeln, och det är ju en helt annan sak..

jaa...nu när du säger det så kanske grannbonden borde ha en svets. Han håller ju med allt möjligt pillipill, så det borde han väl ha?
Ska testa med honom! Har ni något tips på bra öglor någonstans?
Fått tipset om slangklämmor, men dom behöver väl inte svetsas fast, utan några andra små byglar?

Jag gjorde öglor till min vagn av vanligt armeringsjärn. Rostfritt stål hade iofs varit bättre, men nu hade jag järnen hemma så det fick bli sånt :)

ett lagomt grovt rundjärn som böjs på lämpligt vis eller en lagom kjedjelänk blir bra. det är nog ganska tunt gods i skakeln för pinnsvets en trådsvets som bilrostsvetsare använder kan vara att föredra.

Hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite. Jag har köpt samma vagn fast modell större till min häst, samt en liknande sele. Hur går det med din körning?

*kl*

Smyger in en egen fråga om selinpassning. Har köpt en bröstsele och är lite osäker på framförallt bröstan och bakselen. Lägger in lite bilder så får ni gärna kommentera. Vet att bakselen ska fästas i svanskappan, men varken svanskappa eller bukgjord hade tillräckligt med hål för att spännas ordentligt på min häst, så det kändes inte så meningsfullt att vara petnoga med bakselens fäste då.

(Ber om ursäkt för att ni får massa länkar att klicka på. Jag lyckas inte infoga bilderna direkt...)

http://www.flickr.com/photos/ingela_s/5957936757/

http://www.flickr.com/photos/ingela_s/5958500078/

http://www.flickr.com/photos/ingela_s/5957942741/

http://www.flickr.com/photos/ingela_s/5958506198/

Blev lite konfunderad över spännet på draglinorna också. Hur gör man med ett sådant..? (Spännet ska fästas i skakeln, den andra änden har jag koll på.)

http://www.flickr.com/photos/ingela_s/5958510986/

Du har glömt att trä tömmen genom tömringen på bröstan ser jag nu, det kan ju vara bra att göra till nästa körtur :)

Lite knapplån

Läste detta och jag har alltid undrat vad denna ring är till för på bröstan. Ska genast spänna tömmen igenom den nästa gång jag kör.

Varför gör man det?

Den huvudsakliga uppgiften den ringen har är nog helt enkelt att hindra tömmen från att fastna i bröstan om man kör med inte helt sträckt töm, en säkerhetsfråga alltså.

Men bortser man från den aspekten så gör ringen att det ser lite prydligare ut tycker jag :)

Det är en omslagslina, alltså ska du göra en "strypögla" av draglinan som du trär runt änden på svängeln :) Flärpen ska hänga nedåt, mot backen till.

Jag såg det när jag letade runt på buke lite, efter att jag skrivit. Men tack ändå. :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 454
Senast: valy
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 935
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 376
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar