Jag har ställt samma fråga någon annanstans och fått svaret att det går att köra dem ihop även om storleken skiljer.
Själv har jag tappat ett par månader av mina förberedelser, då jag blev akut sjuk i början av oktober. Jag hoppas snart vara i form för att kunna börja prova att tömköra mina ponnyer i par.
Och jag har mentalt och utrustningsmässigt kommit en bit på väg.
Har en kbl-travare som jag börjat köra enbet vilket fungerar mycket bra. Ska få en likadan (men betydligt äldre) kbl-travare, så jag har början till ett ganska snyggt par. Jag har köpt så jag har två likadana lokselar, med rätt design för att kunna få dit stångkoppel. Jag vet var jag får tag i den utrustning som än så länge saknas (stångkoppel, ett par draglinor till som är lika dem jag har hemma, partömmar i läder, två nya svänglar), en baksele till extra lokselen.
Jag har en vagn som kan komma att fungera, men det behöver då göras en parstång och fästen för svänglar. Den detaljen bör dock gå att få ordnad eftersom jag har en medryttare vars pappa är snickare och vars bror är svetsare. Bra kombination.
Det som saknas är uppenbarligen att jag ska jobba ihop mig med den nya hästen när jag får den (vet inte riktigt när, men under vintern), både från ryggen, i tömkörning och i enbetskörning. Detta, tillsammans med att få hem all utrustning och få vagnen fixad, kommer rimligen att ta hela vintern så par kan väl finnas i faggorna i vår. Det gäller att göra ordentliga förberedelser.
Å andra sidan är det kul att ha börjat samla på mig grejorna.
Det är ju också trevligt att slippa köpa en häst till när man nu råkar kunna få en gratis som dessutom matchar min häst perfekt utseendemässigt. Sedan får man ju se hur väl de "står ut" med varandra i arbete.