Behöver jag ett soffbord?

Wille

Trådstartare
Jag har en soffa som jag ofta använder till att slappa i. Jag har inget soffbord och har inte saknat ett heller, men tänker att det liksom blir mer komplett med ett soffbord? Varför vet jag inte. Nu har jag hittat ett soffbord på fb som är helt rätt. Jag är sugen på att köpa det för att det är snyggt. Men jag vet inte varför jag skulle ha ett soffbord.

Köpa eller inte köpa? Det är frågan.
 
Jag har en soffa som jag ofta använder till att slappa i. Jag har inget soffbord och har inte saknat ett heller, men tänker att det liksom blir mer komplett med ett soffbord? Varför vet jag inte. Nu har jag hittat ett soffbord på fb som är helt rätt. Jag är sugen på att köpa det för att det är snyggt. Men jag vet inte varför jag skulle ha ett soffbord.

Köpa eller inte köpa? Det är frågan.

Det beror på. Om jag går till mig själv så köper jag ibland möbler för att jag gillar dem, inte för att jag behöver dem. Även om du inte behöver själva soffbordets funktion så kanske du kommer känna dig glad och nöjd över att ha soffbordet hemma om det är fint att titta på och du tycker att det skapar bra balans i rummet. Om så är fallet så tycker jag att du ska köpa bordet, för man får faktiskt köpa saker för att de är fina.

Om du inte känner på det viset så tycker jag inte att du ska köpa bordet eftersom det är onödigt att ha saker i hemmet som inte bidrar på något vis alls.
 
Jag har en soffa som jag ofta använder till att slappa i. Jag har inget soffbord och har inte saknat ett heller, men tänker att det liksom blir mer komplett med ett soffbord? Varför vet jag inte. Nu har jag hittat ett soffbord på fb som är helt rätt. Jag är sugen på att köpa det för att det är snyggt. Men jag vet inte varför jag skulle ha ett soffbord.

Köpa eller inte köpa? Det är frågan.

Jag har inte nagot soffbord, darfor att utrymmet framfor TVn ocksa anvands for yoga, pilates och annat hemgym, och att flytta ett bord fram och tillbaka skulle bli besvarligt / vi har inte plats.
Vi har istallet en stor "fluffig" matta framfor sofforna sa att det inte ser tomt ut, ock sma sidobord brevid sofforna for att stalla av muggar osv.
Om du inte behover utrymmet for annat och att du kanner att det kommer att bidra till en battre helhet hemma - kor pa!
 
Det beror på. Om jag går till mig själv så köper jag ibland möbler för att jag gillar dem, inte för att jag behöver dem. Även om du inte behöver själva soffbordets funktion så kanske du kommer känna dig glad och nöjd över att ha soffbordet hemma om det är fint att titta på och du tycker att det skapar bra balans i rummet. Om så är fallet så tycker jag att du ska köpa bordet, för man får faktiskt köpa saker för att de är fina.

Om du inte känner på det viset så tycker jag inte att du ska köpa bordet eftersom det är onödigt att ha saker i hemmet som inte bidrar på något vis alls.
Ja, det är ett väldigt vackert bord som jag skulle gilla att se.
 
Kontaktade säljaren och bordet finns kvar, men det är tungt och hon bad mig ta med bärhjälp. Och jag vet inte vem jag ska fråga om hjälp med det.
 
Det beror på. Om jag går till mig själv så köper jag ibland möbler för att jag gillar dem, inte för att jag behöver dem. Även om du inte behöver själva soffbordets funktion så kanske du kommer känna dig glad och nöjd över att ha soffbordet hemma om det är fint att titta på och du tycker att det skapar bra balans i rummet. Om så är fallet så tycker jag att du ska köpa bordet, för man får faktiskt köpa saker för att de är fina.

Om du inte känner på det viset så tycker jag inte att du ska köpa bordet eftersom det är onödigt att ha saker i hemmet som inte bidrar på något vis alls.

(det fetade) Ja, alltså... jag går på "Life is short, buy the antiques" :o :rofl: Antiques går ju utmärkt att ersätta med "designprylar" etc :D

Edit: Vilket för tillfället gjort att jag håller på att möblera om... :cautious:
 
Kontaktade säljaren och bordet finns kvar, men det är tungt och hon bad mig ta med bärhjälp. Och jag vet inte vem jag ska fråga om hjälp med det.

Säckkärra? Plus att soffbord brukar inte vara så vansinnigt tunga, oftast går det att lyfta upp ena delen på en släpvagn på en gammal filt själv och sedan hoppa ner och lyfta den den andra och liksom skjuta på den. Jag har lastat rejält tunga saker själv med den metoden.
 
Fråga vad det väger. Du och säljaren har kanske olika syn på vad som är tungt och går att få in i bilen själv.

Instämmer, så länge det inte är jättestort eller en kub av massivt trä bör ett soffbord kunna hanteras av en person. Jag har baxat en enklare dagbädd själv och då var det formen som var krånglig, inte själva tyngden.

Däremot skulle jag inte kallt räkna med att få in ett monterat soffbord i bilen (beroende på storlek på bordet och bilen då). Benen kan vara för långa för att kunna stänga skuffen (men det går ju också att lösa även om jag personligen föredrar släp för möbler).

Sedan har ju jag visserligen tränat på flytt av möbler sedan jag var barn pga pappas auktioner. Jag är väldigt bra på möbeltetris i bil :D
 
Om man kan hantera ett soffbord själv tänker jag också beror på hur personen bor - är det i lägenhet med flera våningar utan hiss måste bordet vara mindre/lättare för att kunna hantera själv än om det bara är att ta det ut genom en dörr till släpkärran. Jag har varit med om i alla fall två soffbord där det inte funnits en chans att man själv på ett enkelt sätt, utan att skada golv/bord, skulle kunna bära det själv. Båda var dock ganska stora och i massivt trä. Kanske att det går att skruva loss någon del för att göra det enklare?
 
Instämmer, så länge det inte är jättestort eller en kub av massivt trä bör ett soffbord kunna hanteras av en person. Jag har baxat en enklare dagbädd själv och då var det formen som var krånglig, inte själva tyngden.

Däremot skulle jag inte kallt räkna med att få in ett monterat soffbord i bilen (beroende på storlek på bordet och bilen då). Benen kan vara för långa för att kunna stänga skuffen (men det går ju också att lösa även om jag personligen föredrar släp för möbler).

Sedan har ju jag visserligen tränat på flytt av möbler sedan jag var barn pga pappas auktioner. Jag är väldigt bra på möbeltetris i bil :D

Jag har burit ett skrivbord, eller snarare en sekretär, från Tullinge till Kungsholmen. Eller ja, jag tog faktiskt pendeltåget mellan Tullinge och Stockholm C och sedan tunnelbanan vidare till Fridhemsplan.
 
Om man kan hantera ett soffbord själv tänker jag också beror på hur personen bor - är det i lägenhet med flera våningar utan hiss måste bordet vara mindre/lättare för att kunna hantera själv än om det bara är att ta det ut genom en dörr till släpkärran. Jag har varit med om i alla fall två soffbord där det inte funnits en chans att man själv på ett enkelt sätt, utan att skada golv/bord, skulle kunna bära det själv. Båda var dock ganska stora och i massivt trä. Kanske att det går att skruva loss någon del för att göra det enklare?
Benen på det här bordet väger nog inte mycket men bordsskivan är i marmor. Så den väger väl därefter. Jag tänkte att om man vänder den upp och ner så är det bara att skjuta in den i bilen. Får väl lägga en filt under för att inte repa skivan. Har ju rätt rymlig bil.
 
Om man kan hantera ett soffbord själv tänker jag också beror på hur personen bor - är det i lägenhet med flera våningar utan hiss måste bordet vara mindre/lättare för att kunna hantera själv än om det bara är att ta det ut genom en dörr till släpkärran. Jag har varit med om i alla fall två soffbord där det inte funnits en chans att man själv på ett enkelt sätt, utan att skada golv/bord, skulle kunna bära det själv. Båda var dock ganska stora och i massivt trä. Kanske att det går att skruva loss någon del för att göra det enklare?

Ja, det är ju nästa steg att demontera på något sätt. Det räddade mig när jag hämtade ekskåpet i Växjö (plus hjälp från en Bukefalist). Den typen av skåp har i 99% av fallen en överdel som går att montera bort.
 

Liknande trådar

Fordon Jag letar ny bil. Jag har hittat en som är intressant. Den har baspaket och en mindre motor, men det gör att jag för samma pris får en...
2
Svar
27
· Visningar
1 067
Senast: Trott
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
2 153
Senast: orkide
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 509
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
776
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp