Behöver hjälp

J

jojjogalopp

Hej hoppas det fins någon som har lite råd till mig,
Jag har lånat ut min häst i 2månader till min sambos dotter 13år riditt på ridskola i 3år har hon på islands hästar,i början så skrittade hon mest men sen när hon började rida ut med min dotter så har hon travat mm
Nu har jag riditt min häst i 3dagar och det har inte gått bra alls,
hon trippar hela tiden tvärnitar och vänder på en fem öring så man nästan ramlar av hon är farlig på vägen ,går knappt och trava hon gris töltar och det har hon alldrig gjort helt okontaktbar har blivitt känslig i munen tar du i henne så stegrar hon nästan backar mm
stressad hela tiden,
i dag höll jag på ramla av tur att hon har lång man men jag blir arg ledsen
nu är frågan varför och hur jag ska lösa detta?
En undran kan det vara att sambons dotter har hållt henne så hårt att hon har börjat gris töltat för sambons dotter sa att hon gjorde det och och va glad men då sa jag hon får absolut inte göra det.
Det käns som hela hästen är förstörd vad ska jag göra:confused::confused::confused:

Sv: Behöver hjälp

be att få låna en häst och rid ut med sambons dotter och kolla hur honrider:)då kan du kanske hitta orsaken

be att få låna en häst och rid ut med sambons dotter och kolla hur honrider:)då kan du kanske hitta orsaken

ja men käns som jag struntar i det nu,jag kommer inte låna ut min häst jag måsste rätta till problemet med hästen.

ja men käns som jag struntar i det nu,jag kommer inte låna ut min häst jag måsste rätta till problemet med hästen.

det tycker jag låter som en väldigt bra ide:)men de kanske vore bra att se vad hon gör för fel så du kan rätta till dom?om du nu inte vet hur du ska gå tillväga...det är alltid tråkigt när sånt händer,jag red på ett medryttar stall där dom hade en mängd olika hästar och ungar red hit och dit,jag slutade efter en mkt kort period då jag märkte att hästen jag red blev förvirrad av alla olika sätt att bli hanterad på.:crazy:

hon kanske tvärtom inte haft någon kontakt när hon ridit och låtit hästen göra som den velat då hon ridit?och sen när du sitter upp och är bestämd så blir den väldigt förvirrad?:grin:

Låtsas att det inte är din häst som du känner utan att det är en du inte känner och försöker hitta rätt med. Börja från början och låtsas för dig själv att det kommer ta flera ÅÅÅÅÅÅR att få hästen att fungera bra. (Utrusta dig med tålamod med andra ord.)

Om du har den inställningen kommer det gå mycket fortare (naturligtvis). Även om din häst är din välkända kamrat så är det fortfarande en häst. Och en häst får man ibland tänka att det är istället för att förvänta sig att kamraten som förstår vad man vill och menar är där... Kompisen kommer tillbaka. Behandla den som den häst den är just idag tills dess...

Jag brukar inte komma med pekpinnar men man kan undra om du lånade ut hästen utan att kolla flickans förmåga att hantera o rida hästen ?:confused:

Man vet ju hur man var i den åldern... :) Tänkte inte så mycket på ansvar, konsekvenser, hästens fortbildning mm...

Jag brukar inte komma med pekpinnar men man kan undra om du lånade ut hästen utan att kolla flickans förmåga att hantera o rida hästen ?:confused:

Du skriver att du undrar hur man kan låta flickan hantera och rida hästenutan att kolla henes förmåga att rida,
Det är fel jag lät henne rida på ängen medans hon va med och hon skrittade och travade och det gick bra rättade till henne det som hon skulle ändra på,sedan fick hon rida ut med min dotter mm
jag pratade med min dotter i går kväll och beretta vad jag tyckte mm och då sa min dotter att hon har inte kollat så mkt som hon har fullt upp med sin egen häst,
jag har alltid haft inställningen och även varitt rädd att låna ut min häst till anndra och även foder för man vet inte vad man får till baka och det är detta jag har varitt rädd för,
men tjejen har riditt för på privat hästar plus gått på ridskola i 3år då litar jag att man kan i alla fall rida lungt och bara ut och skritta och trava men jag har karnse fel,
jag har värden ånger vet inte hur jag ska förklara för flickan och att jag inte kan låna ut hästen,
nu ska sambons dotter flytta hit och sambon har sakt att han ska betala för ridskola en vanlig och inte på någon islands ridskola han tror det har med det och göra men jag vet inte jag är bara ledsen.

hon kanske tvärtom inte haft någon kontakt när hon ridit och låtit hästen göra som den velat då hon ridit?och sen när du sitter upp och är bestämd så blir den väldigt förvirrad?:grin:

jag tycker att min häst inte känner sig förvirrad hon kände sig mest nervös och rädd att hon gör fel och vill bara hem stackarn,
i dag när jag släppte ut birdy så såg hon så deprimerad ut flickan min lilla så jag mådde dåligt vet inte hur jag ska bete mig

Låtsas att det inte är din häst som du känner utan att det är en du inte känner och försöker hitta rätt med. Börja från början och låtsas för dig själv att det kommer ta flera ÅÅÅÅÅÅR att få hästen att fungera bra. (Utrusta dig med tålamod med andra ord.)

Om du har den inställningen kommer det gå mycket fortare (naturligtvis). Även om din häst är din välkända kamrat så är det fortfarande en häst. Och en häst får man ibland tänka att det är istället för att förvänta sig att kamraten som förstår vad man vill och menar är där... Kompisen kommer tillbaka. Behandla den som den häst den är just idag tills dess...

ja vad jag kan känna och se min häst birde så kommer det ta jätte länge med detta problem gud vad arg jag är på mig själv

Nej jag sätter hon inte på min häst,sambon ska beställa nu att hon ska börja på ridskola med vanlig ridning och inte islänningar han tror att det är att man rider så olika mm jag kan ingen ting om islänningar,själv klart så villjag att flickan ska kunna följa med min dotter ut och rida men jag har inte tid att lära henne mm och birdy behöver få förtroende mm så jag vill fixa det själv så hon och jag inte ska vara osams,

Gör inte så stor sak av det nu! Skaffa er rutiner och börja där, resten kommer undan för undan... Din häst kan knappast ha genomgått en personlighetsförändring så ta nu ett steg i taget! Hästen är en häst och den har knappast blivit förstörd för livet pga några ridturer. Gick det att ändra åt ena hållet går det att ändra åt det andra och tillbaka dit du vill ha hästen igen.

Lugn och fin nu, såja såja, duktig matte! Mycket beröm både till häst och ryttare nu!

Gör inte så stor sak av det nu! Skaffa er rutiner och börja där, resten kommer undan för undan... Din häst kan knappast ha genomgått en personlighetsförändring så ta nu ett steg i taget! Hästen är en häst och den har knappast blivit förstörd för livet pga några ridturer. Gick det att ändra åt ena hållet går det att ändra åt det andra och tillbaka dit du vill ha hästen igen.

Lugn och fin nu, såja såja, duktig matte! Mycket beröm både till häst och ryttare nu!

tur att du e posetivt tänkande;)
jag va ut och red i dag och jag hadde min plan innan att jag borstade henne länge och tog det välldigt lugnt och bara ut och skrittade en halv timme det gick ganska bra hon slängde sig en gång i skogen,sen när vi kom ut på vägen så ville hon trippa men jag hadde bestämt mig för skritt så vi lunkade bara på,men hon blev mkt mer stressad av att komma ut på vägen,jag satt och sjöng hela ritten lugnt :grin:
jag tror jag forsätter nu en vecka att bara ut och skritta även där hon har slängt sig mm
så jag tar en dag i taget,jag vill ju att det ska bli bra så jag har min plan nu och är posetiv att det ska funka men jag kommer inte låna ut henne,
problemet är vad jag ska säja till sambons dotter utan att hon blir ledsen:confused:

Hej. för det första ångra ingenting och var inte arg på dig själv. säg till dottern att det måste ha hänt något med birde du vet inte vad men att du ska ta reda på det under tiden vill du att det bara är du och birde ingen annan. Fråga henne gärna men absolut inte anklagande om det har hänt något och be henne kanske förklara hur hon rider enbart för att få lite "hår på benen". Allt som händer för något gott med sig och du skall se att det här kommer lära dig massor om både dig birde och din styvdotter. Så länge du är dig själv och gör som du brukat och har hjärtat med dig hela tiden så kommer det att gå jättebra.
Lycka till.:banana::banana:

Hej. för det första ångra ingenting och var inte arg på dig själv. säg till dottern att det måste ha hänt något med birde du vet inte vad men att du ska ta reda på det under tiden vill du att det bara är du och birde ingen annan. Fråga henne gärna men absolut inte anklagande om det har hänt något och be henne kanske förklara hur hon rider enbart för att få lite "hår på benen". Allt som händer för något gott med sig och du skall se att det här kommer lära dig massor om både dig birde och din styvdotter. Så länge du är dig själv och gör som du brukat och har hjärtat med dig hela tiden så kommer det att gå jättebra.
Lycka till.:banana::banana:

Ja jag får väl göra det,
få tänka ut lite gran vad jag ska säja har lite svårt att förklara mig i bland jag har blivitt så ledsen över detta,
Vi ska hämta barnen på söndag min sambos dotter ska även med då som hon ska flytta hit,men jag tar det inte direkt på söndag karnse på måndagen .

Håller med Skwaller och förlåt mig om jag spädde på din ångest det var inte min mening. Önskar dig lycka till med nya familjen.:)

En 13-åring som ridit 3 år på ridskola?
Ursäkta men du kan inte skylla på tjejen som inte vet bättre. Svårt att förstå att du släpper hela ansvaret till en såpass ung tjej med så lite ridvana - och om man dessutom varit emot att låna ut sin häst tidigare så kunde du börjat med 1-2 dgr/vecka (varav du är med 1 dag o hjälper) och du rider hästen övriga dagar.
Kanske lite sent nu.
Men det krävs mer än några uteritter för att förstöra en häst. Det kanske behövs lite jobb, men tycker definitivt inte att du ska låta tjejen sluta rida hästen. Uppmuntra henne istället, om hon rider en dag i veckan så skadar inte det!

jag lämnade en gång en ponny på prov för försäljning i 10 dagar. hästen va lättlastad och tävlades msv hoppning med segrar, hade kvalat till sm i hoppning. fick tillbaks han efter prövotiden och det gick inte att lasta, ännu mindre att rida "normalt" det tog ett halvår för att få hästen tilbaks där han va för ny försäljning.

det som föstörs på en vecka kan ta månader att bygga upp ;) har faktiskt aldrig lånat ut efter det, och det är sådär 28 år sedan :angel:

Kan du inte låta tjejen rida ut hästen 1ggr/vecka i fortsättningen om du tycker det känns jobbigt att helt förbjuda henne att rida.
Det Kan också vara så att hästen fått ha det lite lugnt och kravlöst med flickan. Sedan kommer du tillbaka och ställer lite krav. Hästen passar då på att testa dig. Bara en tanke...
Tycker du ska låna en häst och rida ut tillsammas med den här tjejen och se hur hon rider och hur hästen sköter sig. Om hon rider en gång till (dessutom under din uppsikt) tror jag knappast att det kommer göra någon betydande skada, och du lär dig mycket av att se hur hästen fungerar med 13-åringen som ryttare samt när hon hanterar den i övrigt.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 120
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 731
Senast: mackan
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 373
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II