Q
Qiwy
Jo, nu är det såhär att jag har ridit en b-ponny i ca 1 år och har stått halva sitt liv innan i en hage. Super fin ponny och han har startat i flera tävlingar som ung. Men sen när hans medryttare slutade då så har han stått och jag fick för 1 år sedan upppdraget att sätta igång honom eftersom alla i stallet är för långa/tunga. Han var hingst väldigt länge och man måste vara bestämd. Han är jätte bra ute, men han är en djävul rent ut sagt på banan. han tycker att det händer för lilte och ju mer man försöker aktivera honom ju värre blir han. skritt och trav funkar bra kröker fint på nacken osv. men så fort man är ouppmärksam kör han ner huvudet och börjar bocka, och han är inte en sån som slutar efter 3-4 språng. utan han fortsätter tills ryttaren åker av, sen står han och frustar och är jätte nöjd med sig själv. alla jag pratat med om detta säger att jag ska börja att jobba honom på små volter när jag ska galoppera, men då blir han värre eftersom han inte orkar att göra en fattning då. vi har börjat longera honom när jag sitter på, då blir det lättare eftersom han inte kan sticka när det är 2 st som kan stoppa honom. Det händer att han gör jätte fina fattning och då bryter vi av efter 2-3 galoppsprång ch berömmer jätte mycket, klapp,röst och morötter. Det känns som om det är på rätt väg, men han håller på såhär hela tiden. Jag har hört att det blir bättre om man lägger ut bommar som dem får galoppera över så dem har något att koncentrera sig på och inte hinner tänka så mycket. När vi rider ut så hoppar han jätte fint över stockar m.m när vi galopperar. Hoppning på banan är inte att tänka på. Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för övningar på honom??