behöver hjälp!

L

Lightness_85

Jag hade tänkt löshoppa min ena medryttarponny. Det är en C-ponny.
Hur gör man? Alltså jag har löshoppat förut. Men aldrig byggt upp själv.
Ska det vara 2 hinder?
Ska man sätta upp linor så dom inte kan springa förbi?
Hur många skutt ska man ta o hur mkt ska man höja för varje gång?
Hur många är ni när ni löshoppar?
Hur många meter ska det vara emellan om det är 2 hinder? Det är som sagt en C-ponny.

la upp en liknande tråd igår, men eftersom jag inte fick några svar fick jag söka själv på internet och det mått jag har är från 3års-testen.(löshoppade min ponny igår för övrigt)

Jag hade två hinder, ett huvudhinder som var en oxer och ett litet hjälphinder(sockerbit)

Linor/bommar är att rekommendera. Man ska väl bygga någon slags av ränna som man släpper dom i, det är det jag har fått lära mig.

Hu många skutt vet jag inte, men några stycken. Inte för många. Vi tog ungefär 10 språng. Ibörjan höjde vi ganska mycket varje gång för att slippa stå där hela natten, och senare höjde vi väl en 5-10 cm åt gången.

Vi var väl 3, fast då en filmare. Så säg två. En som släpper och manar på om hästen skulle börja tveka lite och en som tar emot med havrehink. Det bästa är väl om man är 3 stycken egentligen, men det går bra med två också.

6,30 är det beräknat för en c-ponny. Vi fick dock korta lite när det var så låga hinder i början och sen när man kom upp mot lite högre hinder fick man länga lite. Vi hade väl lite längre än 6,30 när vi hoppa 1,30. Men detta ska ju anpassas efter hästen.

Hoppas detta var svar på dina frågor.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 729
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV