Behöver hjälp snarast!!

K

Kelly

Hejsan allihopa!
Har en 7-årigt danskt halvblodssto som har börjat bete sig lite underligt... Av vad jag har märkt så började allt för 3 dagar sen... (innan de ha en annan tagit hand om henne) men hon sa att hon inte märkt något....
Det är så att hon är inte sig själv längre över huvud taget, hon är hängig i blicken, hon står själv i hagen! det gör hon ALDRIG annars... Hon står i ett hörn i gruspaddocken medans dom andra går i gräshagen.. Där står hon bara å hänger mest hela dagarna, det händer att hon går mer dom andra ibland... Sedan så e hon väldigt dålig på att äta upp kraftfodret, hon lämnar de mesta, hon har fått 1,5 kg korn å 500 g. betfor (torr) de e kanske rätt mycke mat, men de ha hon alltid ätit upp innan.. Men jag har minskat på de nu så hon får ca hälften.. Å igår och idag har hon ätit upp de... jag vet inte om hon dricker ordentligt, jag har tagit bort allt ur vattenkoppen för att kolla men varje dag ah den varit tom, så hon ha inte verkat spola upp något vatten.. Kan jag blanda i något, typ äppeljuice eller något så hon får i sig vätska??
Hon har också börjat äta på väggarna i boxen... Hon äter inte upp sitt hösilage heller, hon får 5 kg inne å hon lämnar kanske 3-4 kg varje dag..
Jag börjar bli jätteorolig nu, jag vet inte vad jag ska göra?? Hon visar inga tecken på kolik eller något i den stilen... Jag har försökt ta tempen men de e bland de värsta hon vet så de gick inte.. Jag får ta å öva de känner jag... :crazy:

Skulle bli Jätteglad om någon skulle vilja hjälpa mig eller ge mig något tips! Behöver hjälp snart då jag snart ska åka bort till henne!

Tacksam för svar!! Mvh Martina

Sv: Behöver hjälp snarast!!

Se till att få tempen tagen på henne! Kan du inte själv eller kan få hjälp av någon som kan så får du ta ut veterinär för att göra det!

Bremsa, håll upp ett ben och tempa ståendes vid sidan kan hjälpa. Men du måste tempa henne NU.

Hur är avföringen? Är hon uttrokad (nyp ett hudveck i halsen, det ska räta ut sig direkt, står det kvar som ett veck en stund är hon uttorkad och då ringer du vet omedelbart). Hur är tarmljuden?

Men eftersom det pågått ett tag, hon äter dåligt ochd ricker dåligt samt är hängig anser JAG att det bara är en sak du ska göra - se till att få ut en veterinär IDAG.

Håller tummarna det inte är någon fara, men det låter som om det kan vara något knas med magen, kolik eller magsår eller liknande, så du bör få det kollat direkt.

Nu när hästarna har fått smak på lite grönt brukar dem i ren protest låta bli att äta hö även om dem inte har direkt synbart med gräs i hagen. Testa att blötlägga betforen för det kan bli kaos i magen (strupen) av torr och skippa kornet ett tag (eller minska om du har dålig grovfoder). Sen tror jag att årets vår har varit lite förvirrande för hästarna och gjort dem fundersamma på allt. För några veckor sen gnagde våra på en massa stolpar i hagen och inne vilket dem inte brukar. Fixade lite slanor att tugga på istället och då slutade dem faktiskt med stolparna efter ett tag. Varför står hon i en gruspaddock förresten?

Just det... angående vattnet kan man testa med att ge lite salt i kraften för då brukar dem komma på att dem måste dricka.
Vet att ston kan vara vårdeppiga också...

Okej.. tack för ditt svar alexandra...
Jag har funderat så dom du sa... början till kolik eller magsår eller något i den stilen!
Jag ska¨åka dit nu, är hon inte de minsta bättre ringer jag veterinären direkt... de sista ja vill e han hon ska bli sämre.. för de e verkligen inte samma häst längre.... tack...

Jag ger henne inte Torr betfor, den är självklart blötlagd! skrev mängden hon får i torr bara...
gruspaddock.... hm.. den första delen i hagen är de grus i... å den andra delen är de gräs.,... antagligen för att slippa lera å de där.. de e jättebra... =)

fattade det som att betforen var torr...
Trodde att hästen stog själv i gruspaddock medan dem andra stog i gräshage, då hade jag förstått att hon var lite nere :smirk:.

Lessen och behöva säga det men det kan vara fång också...

Senast ändrad:

haha okej =)
nää, då hade ja också förstått att hon varit lite deppig =)
Nää, men hon väljer att stå där själv... vilket jag inte tycker e normalt...
fång... mm.. de kan de ju också vara...
Tack för era svar!

Ställ in en vattenhink, ofta dricker hästar bättre ur vattenhinkar. Kolla att hinkarna i hagen är rena och fyllda med vatten!

Annars följ Alexandras tipps och lycka till! Jag skulle också blöta betforen mer så hon får i sig mer vätska ändå...

Kanske hon har lite problem med magen? Det låter så.. Du kanske kan prova ge Hösilage (hästar brukar gilla det bättre) och se till att hästen får ordentligt. Försiktig med kraftfoder som sagt.. Och kanske lite äppelcidervinäger för att få igång ämnesomsättningen.
Kolla tänderna också. Kanske har hon en inflammation eller dålig tand och då är det inte trevligt att äta eller dricka.
Annars måste det vara mentalt, att hon har tråkigt eller att de andra hästarna frusit ut henne. Eller stressig miljö. De är svåra att förstå sej på ibland de små liven :crazy:

Totola skrev:
Kanske hon har lite problem med magen? Det låter så.. Du kanske kan prova ge Hösilage (hästar brukar gilla det bättre) och se till att hästen får ordentligt.

INTE foderbyte på en häst man misstänker redan har en magtarmstörning!

hej. Du har fått en massa råd, vill lägga till att du kan blötlägga lite betfor i en vattenhink för att locka henne att dricka ordentligt. Sött och gott vatten med lite smaskig betfor i botten. Prova att ta bara c:a fem liter vatten i början så hon lättare kommer på vad som väntar i botten av hinken.

Om hon är uttorkad och inte har avföring normalt så är det bråttom men det har du säkert redan förstått. Annars om magen verkar OK och hon "bara" verkar hängig och eventuellt har lite feber så skulle jag nog plocka ut vet om hon inte blir bättre på ett par dagar. Det finns diverse intressanta infektioner som man kan hitta om man tar blodprover. En häst som är hängig på våren mår ibland bra av en B-vitaminspruta. Självklart har du redan kollat om hon har ont någonstans.

mvh
Lejonelle

Tack för alla era svar och tips!
Jag åkte ut till henne igen å då va hon lika hängig.. och jag kunde ta tempen p henne för första gången och den låg på 39,8.. så jag ringde veterinären direkt.. så hon kom inom 15 minuter =)
Hon kollade igenom hela henne å lyssnade på magen...
De enda hon kunde hitta eller så va att hon hade lite minskat tarmljud, men de kunde va för att hon inte ätit på ett par dagar ju... sen hade hon sprända blodkärl i ögon om mun.. å de kunde va en sjukdom som hette nånting på A, kommer inte ihåg vad.. Men iaf så tog hon en del blodprover så jag skulle få svar imorgon... Hon sa att de kunde va alltifrån vanlig sjkudom, smittsam virussjukdom eller erlichias (om de nu stavas så) Så vi får se vad provsvaren säger imorgon... Nu går ja bara å väntar å är grymt orolig för min älskling... Ska åka bort till henne nu å sätta mig i en solstol i hennes hage å läsa en bok :smirk: Så hon får lite sällskap nu när hon få gå själv :cry:

Tack för alla era svar! Tusen Tack! :love:

mysko skrev:
Jamen inte 17 ska man väl ge torr betfor till hästen :confused: ;)

Hon gjorde ju inte det utan och sa bara mängden då hon mätte upp den i torrsubstans. Om du läser allt så ser du att hon skrivit att hon blötlägger den :idea:

Alexandra_W skrev:
INTE foderbyte på en häst man misstänker redan har en magtarmstörning!

Det var förutsatt att det inte var några större problem utan bara dålig aptit. Ursäkta dålig formulering :crazy:

Hoppas din häst snart blir bättre. Skriv igen och berätta vad det var för fel.
Hälsningar
Lejonelle

Jag skriver igen när jag har fått reda på provsvaren! E så grymt nervös nu.. har inte en aning om vad de kan vara...
Men men... bara de inte e nåt jätteallvarligt å att hon blir frisk igen så e de allt som betyder något för mig...
Var och tempade henne igårkväll igen, då hade tempen gått ner från 39,8 till 37,2 (fått febernedsättande) så ja blev jätteglad :smirk: men hon var fortafarnde lika hängig... Men ja hoppas jga får provsvaren idag så jag slipper oroa mig en sömnlös natt till :crazy:

Ha en bra dag allihopa! ;)

Sliver skrev:
Hon gjorde ju inte det utan och sa bara mängden då hon mätte upp den i torrsubstans. Om du läser allt så ser du att hon skrivit att hon blötlägger den :idea:

Sa det inte till trådskaparen, det fattade jag att hon inte gjorde :D utan bara så inte någon får för sig att ge den torr,,

Totola skrev:
Det var förutsatt att det inte var några större problem utan bara dålig aptit. Ursäkta dålig formulering :crazy:

Då är jag med, jag blev faktiskt lite förvånad när du skrev det, men då är ju ordningen återställd =)

Nu när jag var och tempade henne i morse så låg tempen på 40,2 :crazy: Snacka om att jag fick panik då.. Ringde först mamma... å då va hon på väg hem från jobbet så hon körde inom veterinörsstationen och pratade me vet. Å hon sa då att hon nästan är 100% säker på att de e erlichias... Hon skulle komma och spruta henne mot de nu vid lunch... Sen får ja provsvaren i eftermiddag... så får vi hoppas de inte e något allvarligt.... Hon ville spruta henne nu direkt utan att vara riktigt 100 för att få ner tempen p henne... de funkar inte med något annat.... tydligen....
Men men... bara hon blir bra igen så blir jag glad

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 240
Senast: MML
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 972
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka