Behöver hjälp nu!!

M

melkutt

Jag och min flickvänn har nydligen skaffat en snart 3-årig hanhund. Han är jätte snäll och mysig, men det är ett problem!!
När vi är ute och går och han ser en annan hund så börjar han dra, skälla och ibland tillome morra!! det är både pinsamt och jobbigt. Då han väger mer än 40 kg och min flickvänn väger lite över 50 kg så är detta ett stort problem! då han nästan inte går att hålla. Vi antar att det är vi som gör något fel, och inte säger till han på rätt sätt.
Sist han gjorde det så drog jag till i kopplet och sa till han att sluta med skarp röst, men det var precis som han inte brydde sig för fem öre! när vi går själv med han utan han ser någon hund så går han fot, sakta, stannar när vi säger till han. Vet någon vad det är för fel vi gör:confused:

Sv: Behöver hjälp nu!!

Hur var han hos sina tidigare ägare då? Det kanske inte är något han börjat med nu utan ett beteende han alltid haft, kan ni prata med tidigare ägarna?

Dom sa att han inte brydde sig om andra hundar, när man var ute och gick med han. Enda hunden som han inte gick ihop med var den som han bodde med innan vi köpte han. Dom hade varit ihop och slåss två gånger. Därför dom var tvungen och sälja han.

Jag skulle tro att hunden tagit det på sin uppgift att hålla "inkräktare" borta, när han håller på så säger han i princip "håll dig borta".
Det beror troligen på att han inte ser er som flockledare (kan vara pga osäkerhet eller helt enkelt för att ni inte lärt känna varandra än) utan han tar på sig den rollen själv. För att bryta det behöver ni visa honom att det inte är hans uppgift att vakta flocken.
Att börja rya och rycka i kopplet kan upplevas som stimulerande för en hund i den situationen (nu vet jag ju inte vad det är för ras och exakt hur han beteer sig men jag gissar på en större blandras av brukshundar?) och han tror att han får back-up.
Det är bättre att avleda hunden, kan man göra på många sätt. Vända och gå åt annat håll, berömma när han släpper fokus på den andra hunden osv. Träna på avstånd från andra hundar först tills det sitter sedan närmar ni er andra ekipage successivt. De flesta brukshundsklubbar brukar ha "öppna kvällar" en gång i veckan då man kan mötas där och bara träna i sällskap.

Berätta gärna mer om vad det är för hund och hur han beteer sig i sådana situationer, gärna i övrigt också.

Han är en blandning mellan schäfer och rottwiler. igår kväll när vi gick med han så vände vi och gick en annan väg, så vi slapp gå förbi dom 2 skällandes papillonarna. Men jag trode att vi gjorde helt fel som vände, då han blev glad och började vifta på svansen. (tänkte för mig själv att nu fick han bestämma). Har försökt att ge han godis och koncentera sig på mig när vi är ute och möter andra hundar, men det går inte.. Har gått med han i koppel hemma, då jag ville att han skulle lyssna på mig. I början så noncha han mig bara. Men efter lite träning så satt han kvar när jag sa stanna och gick in i ett annat rum. han gick fot utan koppel och stannade så fort jag sa det. Han skäller även ibland så fort nån människa går förbi lägenheten, men dom två papillonarna som bor uppöver oss blir han tokig på, när dom går förbi balkongen när han är där ute. I dag så började han morra o skälla, trode han skulle hoppa över balkongen, när dom kom förbipaserandes. En sak som han inte reagerar på är när det skäller hundar som han inte ser, då låsas han inte om att han hör något. I övrigt är han snäll och gosig. Men väldigt rädd att bli lämnad ensam (dom första ägarna som hade han bryde sig inte om han). Ägarna innan oss sa att han hade blivit bättre på det, men kunde Ibland kissa på sig när han var hemma själv, men det var bara i början som han gjorde det. När man möter människor när man är ute och går så reagerar han inte ett dugg på dom, utan det är bara hundar. Vi har bara haft han en vecka, så det kan ju vara att han inte ser oss som en ledare eller att vi bara inte har lärt känna varandra ännu.

Ja har ni bara haft honom en vecka så förstår jag att det är lite turbulent men jag tycker det låter som att du gör helt rätt och fortsätter du som du gör nu så kommer det att bli bättre.

Att han skäller på papilljotterna när de passerar balkongen är precis det jag beskrev i mitt förra inlägg, han bevakar "sitt" revir. Men det är ju inte hans revir, utan ditt (och din tjejs). Så egentligen är det ju inte hans uppgift att ligga där och hålla koll. Om han inte lyssnar när du säger åt honom då, tjafsa inte med honom utan ta bara bort honom från balkongen så han lugnar sig. Lugnt och bestämt.

Och att ni vände när ni såg de andra hundarna var inte alls vad din hund ville, han ville väl egentligen fram till dem?
Målet är ju att du ska ta dig förbi andra hundar utan att din bryr sig om dem, så vore jag du skulle jag söka upp andra hundar och träna inom synhåll, men inte för nära, på saker som att gå fot, sitta - basic grejer som du vet att han kan så att du berömma massor när han fokuserar på dig istället. Så att du blir roligare än de andra hundarna.

Eftersom hunden är helt ny, och du ny för honom, så skulle jag hellre till en början köra på mjukare varianter som så än att börja brottas och ryta och så.

Men fortsätta gärna träna ensamma tills du känner att ni har vant er vid varandra och du vet hur hunden funkar lite mer. Att han lyssnar, så du har ngt att ta till när det behövs sen. Ni behöver ju lite tid nu att bara lära känna varandra också.

Om man är tydlig, konsekvent och bestämt till vardags (i alla små situationer) så slipper man förhoppningsvis de här stora bråkiga konfrontationerna med hunden och hunden trivs bättre när den vet vad som förväntas av den.

Brukar du titta på "mannen som talar med hundar" på måndagar Tv4+? Han visar ofta hur man ska göra för att få hunden fokusera på sin ägare istället för yttre distraktioner. Även om man inte alltid håller med om hans metoder så visas ändå tydligt hur mycket det hjälper om man har rätt tänk gentemot hundar samt attityd.

Det blev långt... :o

Har försökt att ge han godis och koncentera sig på mig när vi är ute och möter andra hundar, men det går inte..

Det tar tid, ge inte upp. Träna på längre avstånd och öka successivt svårighetsgraden. Han kanske har en favvoleksak du använda istället?

Motionera honom ordentligt så han inte har överskottsenergi som ligger och pyr också.

nej, han fick aldrig nån leksak när han var liten, så han vet inte vad det är förnåge. Har köpt massa till han. Men han bara sitter och tittar på dem. Var ute och gick med han nu, hackade upp lite rökt korv som han älskar:D och tog med mej. Han var jätte duktig. vi träffade ingen hund, men så fort jag sa stanna så stannade han och väntade på mig. Gick fot och var inte alls lika ryckig i kopplet. Drog nästan ingenting:p. Det värkade som han trivdes mkt mer nu när jag bestämde över honom och sedan att han fick en bit korv som belöning:d

Kul att höra!

Jo många hundar lugnar ner sig markant och blir mycket trevligare att ha att göra med när de märker att någon tar kommandot.

Good luck med vidare träning! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 129
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar