behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

vadå lustiga?. jag trodde det var vettigt kunnigt vuxet folk här på körning.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
vadå lustiga?. jag trodde det var vettigt kunnigt vuxet folk här på körning.

Då skall jag bara göra klart för dig Gullan,Att det ÄR VETTIGT OCH KUNNIGT :eek: FOLK SOM SITTER HÄR......... Sen att du inte fattar vad du läser det är en helt annan sak.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Hejsan!

Oj, vilken tråd! :D
Har inte vågat komma med något då det verkar lönlöst?
Gullan86 är bomsäker på sin sak, ser det ut som, oavsett om hon har rätt eller fel? :D
Visst med nya grejer bilr alla fina! :D
Men dom nya sakerna håller/passar/fungerar inte lika bra som det av bra kvalite! Efter några turer kan något gå av och det får man ju nästan räkna med om man köper dålig kvalite!
Det är synd att folk (inte ni som svarat Gullan, men hon själv iaf :devil: ) tror att den selen med en gjord är en sele, tänkte jag skriva! :D Är en bra sele ska det vara!
Den kommer ju trycka mer på ryggen än vad en bred och stoppad sk "giggdäckel" skulle göra. Om man kör utan draglinor :eek: kommer hästen att få skav på något vis! Hela selen sitter inte bra. Men om man nu vill gå den långa, kostsamma och kanske plågsamma vägen får man väl ta smällarna, tänkte jag skriva! Naturligtvis är det hästen som får ta smällarna och kanske inte tycka det är roligt att bli körd!

MEN jag accepterar att Gullan försöker göra saken bättre!
Så jag rekomenderar att du helst byter ut hela däckeln för då "försvinner" hälften av problemen! Det finns bättre beg när det gäller däcklar! Ok med trav (med tjock dyna under!) de är lättare (och lite billigare) att få tag på.
Du kan ha högt skakelfäste på en travdäckel och vagnen kan sättas fast så att den dras med draglinor och bromsas med baksele, utan att sitta fast i däckeln. Bild på standard travsele
Annars kan du ju sätta en skakelrem högst upp mot däckeln på båda sidor det kan fungera om du inte behöver öppna ögglan (se röd markering på bilden). Nu har du antaglingen vagnen och draglinorna fästa på den blå markeringen (bild).
Bild på din häst, jag tycker mig inte se något bra läge för bröstan! Låg hals ger knapp plats för en brösta! Funderat på loksele??
JNRNNOPOQNKQI.jpg

Till alla andra: Ursch, jag vet att jag är lite dum som uppmuntrar till "dåliga" selkombinationer :devil: :D
Men nån annan kombination är ju bättre än den hon har nu och inse; hon kommer inte att skaffa någon fin komplett bröstsele så då är det bättre att hjälpa!?!

Mvh Lisa
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

bra lisa :)

Loksele var ingen dum idé faktiskt. De finns ju för en tisung o uppåt, fast det krävs nog ännu mera kunskap för att tillpassa den, eller?

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Till alla andra: Ursch, jag vet att jag är lite dum som uppmuntrar till "dåliga" selkombinationer
Men nån annan kombination är ju bättre än den hon har nu och inse; hon kommer inte att skaffa någon fin komplett bröstsele så då är det bättre att hjälpa!?!
Tveksamt! Varför "uppmuntra" till fortsatt felbeteende? Bättre att vederbörande avvaktar tills kassan tillåter riktiga grejer och studerar ämnet under tiden. Bättre även för häst och omgivning.

En dålig sele är en dålig sele, och en loksel till en rockard är ett dåligt alternativ. Observera att ingen har rekommenderat henne att införskaffa en "lyxsele", vilket hon tydligen inte förstått. Däremot en ändamålsenlig av god kvalité.

Annars beundrar jag din ambition att hjälpa, men ibland räcker man inte till! ;)

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Hej!

Jo det är ju så att en bra bröstsele kostar lite, men man får ju allt med oftast! Och det behöver inte vara värsta lyx heller.
Så det är ju lite dumt å envisas med att "lappa ihop nått".
Men jag hade det för mig jag också förut, att det var "lyx" att ha en riktig bröstsele. Nu vet jag bättre och att det är det bästa man kan göra för sin häst, är att köra med en bra sele!
Jag vet däremot inte varför jag fick det uppfattningen och nu när du skriver så har ju fler den uppfattningen ju! :(
Men jag antar att det blir så när en sele kostar runt 3000 kr och mer?
3000 kr är väl rätt mycket om man inte har så bra med pengar, men vaddå vad ska man med häst till om man inte har råd?
Jag antar att folk kan ha hästar utan att ha så mycket pengar tydligen, så är det väl i dagens samhälle.
Jag har då jobbat o jobbat och tillslut har man ju råd :D om man inte slösar pengar på skräp :crazy: ! Fast det är lättare sagt än gjort också! Kan tala om att jag har rätt mycket skräpsaker här hemma och visst man jämmrar sig över köpen ibland, men det kommer till pass så småningom ser det ut ju! :D

Mvh Lisa
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Vad är egentligen 3 000 för en sele om man jämför med vad en sadel kostar? Visst man kan få en skräpsadel för billigare, men oftast köper folk en sån sadel, kommer fram till att den inte passar och köper sen en kvalitetssadel istället.
Hur kommer det sig att inte många gör detsamma inom körning, utan behåller sin dåliga sele och kör med?
Jag känner inte nån längre som använder sig av nån billig skräpsadel.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

_L_ skrev:
Hejsan!

Till alla andra: Ursch, jag vet att jag är lite dum som uppmuntrar till "dåliga" selkombinationer :devil: :D
Men nån annan kombination är ju bättre än den hon har nu och inse; hon kommer inte att skaffa någon fin komplett bröstsele så då är det bättre att hjälpa!?!

Mvh Lisa

taaaaaaaaaaaack :bow: :bow: :bow: :bow: äntligen nån som fattar
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

jag köpte min sadel för 3000 + men jagt tycker det är viktigt att den var bra och passande till honom eftersom jag sattsar på ridningen...

det var smart det med loksele p.g.a hans låga halssättning men jag tror den bilden luras lite med tyvärr han står nästan o halvsover där ska fixa en bättre.

jag har nu köpt draglinor och ska beställa en baksele. jag kommer att "bygga om" min brösta och ta bort remmen som sitter under magen från bröstan och fästa draglinorna där i så att bröstan blir "fri".
jag ska göra en maggjord till däckeln och fästa skaklarna i det läget dom ska vara alltså högt upp INTE det du ritat på biden som alla andra gör med såna här "skräpselar" jag har kommit på en jäkligt fiffig ide hehe...så jag kan höja och sänka skaklarna som jag vill men min vagn e avväg till ett visst mått på hästen....mitten mellan manken och armbågen.

jag försöker med min snåla kassa göra det ¨så bra som möjligt för min älskling...det jag inte fattar är varför ex börjes är så hatat för att det är billigt....det finns många saker som kostar halva priset på börjes och är rena rånet på hööks men är man dum nog att gå till hööks då bara för att "dom har ju så dyra saker så det måste vara bra" så e man rätt pantad....vad har man hjärnan till lixom...

jag håller med om att kollar man på kvaliten på tränsen från börjes (de billigaste) så e de torra och håller förmodligen inte så länge men det finns kvalite där med...bara för att det är dyrt är det inte alltid bäst läs bara här på buke så ser man många som varit missnöjda med sina dyra träns som varit så himla fina som bara gått sönder...."det är ju helt omöjligt dom som e så dyra"...
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
jag köpte min sadel för 3000 + men jagt tycker det är viktigt att den var bra och passande till honom eftersom jag sattsar på ridningen...


jag försöker med min snåla kassa göra det ¨så bra som möjligt för min älskling...det jag inte fattar är varför ex börjes är så hatat för att det är billigt....det finns många saker som kostar halva priset på börjes och är rena rånet på hööks men är man dum nog att gå till hööks då bara för att "dom har ju så dyra saker så det måste vara bra" så e man rätt pantad....vad har man hjärnan till lixom...
En bra sadel i god kvalitet är väl snarare 8000 +? Min kostade drygt 10000 komplett. Då var den ju sprillans och anpassad efter min häst.

En parantes till: Ovanstående postorderaffärer är väl ungefär i samma klass, jag tänker SKIT när jag hör talas om dessa två affärers produkter (vissa undantag finns - märkesgrejerna). Båda har ju mest billigt skit.


Tips: Jag fick idag hem en komplett sele från Equilex, kanonfint, mjukt läder, verkar vara god kvalitet. Det är en riktig sele, baksele, draglinor,separat brösta, huvudlag, tömmar och däckel för endast 3100 kr (nedsatt nu!). KANON!
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

ja det låter som ett bra pris....men jag har redan fixat min sele nu så den ska bara anpassas klart på hästen och snart e vagnen klar....

kommer jag att sattsa mer på körning och kanske t.o.m ställa upp i nån tävling(föga troligt) så kommer jag inte tveka att köpa en Equilex....lr kanske t.o.m nåt bättre märke men just nu duger min sele med exakt samma egenskaper men med ett pris på 1200kr tillsvidare.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Hej!

Hur går det med selen och körningen?
Håller med dig föresten, att samma sak på börjes, kostar skjortan på hööks! :(
Jag håller på Börjes ;)

Mvh Lisa
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

bra då e vi två att tycka om börjes men ja måste erkänna att hööks har mer ordning i affären MEN hööks har ju knappt alla saker hemme när man frågar om det=(.

jo vi håller på me inkörningen ju och de går lite segt eftersom ridningen prioriteras före körningen. jag har målat vagnen (oljat den) nu 2gånger behövs de fler gånger? träet va impregnerat men ej målat me olja.(alltså träolja).

hejja börjes
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Hej!

Har du nära till Tingsryd?
Jag har ju typ 50 mil dit så jag handlar på postorder :smirk:

Hur går det med selen då?
Har du fått tag på en sele det går att köra med? :D

Ang oljningen, du hade väl kunnat måla vagnen (vanlig träfärg)?
Eller kan man kanske inte göra det på impregnerat trä??
Fast det börjar bli kallt och fuktigt då torkar inte färgen så bra.
Men olja är bra, fast när det är tryckimpregnerat håller det länge för väta ändå. Du har väl vagnen under tak? Annars ska du ha en pressening på iaf. Rostskydds måla järnet oxå om det inte redan är gjort.

Mvh Lisa
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Såg i en annan tråd det här med selen!
Är det den du tänkt köra med nu då :D?

Mvh Lisa
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Nu har jag läst igenom tråden, erkänner att jag skummat vissa bitar.
Gullan: Vore det inte bättre att be någon kunnig komma och titta på din sele? Du har fått många råd här som jag tycker att du borde lyssna på och ta till dig, men det är alltid lättare för någon som har häst och sele framför sig att bedömma och även förklara.
Kan du inte lägga in en bild? Jag har blivit lite nyfiken. ;)
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

_L_ skrev:
Hej!

Har du nära till Tingsryd?
Jag har ju typ 50 mil dit så jag handlar på postorder :smirk:

Hur går det med selen då?
Har du fått tag på en sele det går att köra med? :D

Ang oljningen, du hade väl kunnat måla vagnen (vanlig träfärg)?
Eller kan man kanske inte göra det på impregnerat trä??
Fast det börjar bli kallt och fuktigt då torkar inte färgen så bra.
Men olja är bra, fast när det är tryckimpregnerat håller det länge för väta ändå. Du har väl vagnen under tak? Annars ska du ha en pressening på iaf. Rostskydds måla järnet oxå om det inte redan är gjort.

Mvh Lisa

nej från östergötland e det en bit men vi har en stuga i blekinge(en mil från tingsryd) :banana: som vi åker till varje sommar/vår så de e lite lyx...

tycker du det går bra med deras postorder? allt skickas snabbt/inget kommer bort m.m?

selen går de bra med...körde hästen för första gången igår :love: gick skitbra satt i vagnen preimiärtur med pållen så underbart att köra in själv :bump:

oljningen av vagnen: ja jag skrev ju att jag målat den me oljefärg (alltså genomskinlig) 2gånger o fråga om de räckte lr om ja ska ta det en 3egång?.
japp har vagnen under tak ska ha pressening sen.
järnet e målat med en specill färg syns inte det? den e ju metallicblå ju o så e skruvarna rostfria :banana:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

jasså nyfiken=) har film på när jag körde han med vagnen första gången(spände fast vagnen och fick åka i ifall de händer nåt) med ledare såklart. så jag ska försöka lägga in den lr urklipp av den....har tyvärr inte kvar kameran men har en mobilkamera....ska nog vänta ett tag med vagnen igen nu vet inte ska ta kort så fort som möjligt iaf=)
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

lr vänta nu ni har kanske inte sätt nån bild på vagnen?
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp