behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag tror du har rätt i den frågan... Om ombyggnaden av selen är så pass bra som jag hoppas kommer det säkerligen fungera på den nivå gullan och hennes häst kör nu, men vill hon avancera lär ett byte bli ofrånkomligt. Å andra sidan, tills dess kanske det finns pengar att investera i sele och vagn lämplig för ändamålet, och så blir alla glada och nöjda! :)
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

exakt=) plus att det jag verkligen sattsar på med min Islandshäst är ju ridningen och detta är bara ett kompliment som jag föga tror kommer bli mer än så.

vad är felet med en ofjädrad vagn då? de flesta jag vet som kör sina hästar(ej tävlar) har inte fjädring och det går jättebra.
ni behöver ju inte nedvärdera mig så himla mkt med den tonen=(. tycker det är tråkigt att man inte kan nämna skog, ofjädrad, och bröstsele i samma mening utan att folk direkt nedvärderar än och bara..."ja men de e ju okej för du kör ju bara i skogen" "lilla gumman det kommer nog bli bra för dej med" med mera med mera....som skogsmullar nedvärderas...

jaja skitsamma...

svar till det om däckelunderlag. jag har ett neopren och den kommer inte bli plattare med tiden vad jag kan tänka mig. men jag har ett sånt ludd med och det kommer jag kanske ha oxå över neoprenet om jag senare ska köra långa stäckor/mkt trav/ lr tunga passagerare.

men detta duger bra...jag har film på kalaset först gången jag åkte me han=).
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Asa_S skrev:
Jag tycker att man kan komma ihåg i sammanhanget att Gullans häst är 126 cm hög. Belastningen blir mao inte alls lika hög som om det vore en stor häst. Kan inte låta bli att tycka att Gullan får klä skott för någon allmän ideologi istället för att det ses till hästindividen och den körning hon tänkt göra, speciellt med tanke på att hennes vagn är ofjädrad. Får hon smak för körningen så lär hon nog köpa både annan sele och köra annnan vagn, men i dagsläget tror jag knappast att hennes val av sele kommer att orsaka något bara material och sömmar är i bra skick och den passar hästen.

alltså jag svarar separat till dig...
fattar inte ett jota av vad du skrivit i detta inlägget kan jag ju säga och det är jag nog inte ensam om.
"klä skott"? "allmän ideologi"? det är inte det att jag inte fattar uttrycken/orden men hur skjuttan menar du? fattar inte sammanhanget eller nåt :confused: och varför skulle jag vilja köpa en annan vagn senare? denna är specialanpassad till hästen och toppenbra.
ursäkta men är det inte du som kör med shettisar med "skitselar?" och du har ju inte köpt bättre selar lr har jag fel? :devil:

och hur i hela friden kan det bli mindr belastning på en häst som är mindr än en stor??? det fattar jag då rakt inte :confused:
på en stor här blir det lättare att vägnen vippar uppåt(vid däckeln) och på en mindre häst brukar det ju vara vanligare att skaklarna är för tunga och trycker ner i däckeln.
och en sak till en större häst orkar mer hur menar du att det då blir mindre belastning på en minde häst???om de sitter 2människor med samma vikt i dens vagn och i en stor hästs vagn??? :confused: ja det resonemanget va ingen höjdare inte.

ja såklart min sele är hel skulle aldrig få för mig att köra med grejor som är sönder. jag kommer att göra den så bra som möjligt för hästen innan jag drar ut o kör på allvar. jag håller fortfarande på med inkörningen började med den i maj typ.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

I maj...du glömde skriva vilket år.. :D ;) :angel:

Förlåt, kunde inte låta bli för du har ofta en sådan frän ton när du skriver..
Det blir nog jättebra med både sele och vagn så snart du har snickrat ihop allt!
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Det är inte det att "skogsmullar" nedvärderas, när folk kommer med åsikter om det här ämnet är det för att du frågat och de svarar efter vad de kan och vet.... Jag tror inte någon här inne har några problem med att vissa "bara" kör sina hästar i skogen, men däremot finns det förklarliga skäl till att vara emot "skitselar" och ofjädrade kärror.

Problemet med skitseler behöver knappast tas upp igen, det vet vi alla vid det här laget ;) och du har gjort ditt bästa för att göra selen bättre -Förhoppningsvis har du lyckats, och om det är bra eller dåligt att göra om sin skitsele finns det olika åsikter om. Faktum kvarstår dock: Det hade varit bättre med en riktig sele från början. När så inte gick att ordna så har du väl gjort det bästa av det du hade, värre än så är det inte.

Man kan köra med en ofjädrad vagn, jag gjorde det i flera år och överlevde, men för både häst och kusk är fjädrad bättre, ojämnheter m.m. i vägen överförs mindre till hästen och du slipper få ont här och var (främst njurarna, aj :crazy: ) När du ändå köpte ny vagn var det synd att du inte såg till att få fjädring också, det hade gjort era turer mer komfortabla.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Angående att "skakeln vippar oftare uppåt på en stor häst".

Skaklarna ska aldrig vippa uppåt. Hästen ska bära vikt i skaklarna, hur mycket är de flesta ense om: 5-10kg är lagom, kanske lite mindre på liten ponny, men med den vikten i skaklarna kan och ska kärran INTE bli baktung... En baktung kärra ska man inte köra med.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Går ju förstås att köpa nya underlägg när de börjar bli platta...

Jag tycker iaf inte att det är så farligt att det blir lite bakvikt på en vagn. Det blir det ju på alla travvagnar. De är byggda för att inte lägga en massa tyngd i däckeln.
Har man en sådan vagn där nu sätet råkar ligga ngt bakom hjulaxeln så är den troligtvis heller inte speciellt tung och den lilla bakvikten som blir är mest påtaglig när någon sätter sig i vagnen och i uppförsbackar.

Så då gör det nog inte så mycket att ta en oskyldig liten rem och dra nåt varv runt skakeln(inte så mycket att den blir helt stum) för att hålla den plats de gånger då den kanske vill resa sig lite.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag tycker iaf inte att det är så farligt att det blir lite bakvikt på en vagn. Det blir det ju på alla travvagnar. De är byggda för att inte lägga en massa tyngd i däckeln.
Har man en sådan vagn där nu sätet råkar ligga ngt bakom hjulaxeln så är den troligtvis heller inte speciellt tung och den lilla bakvikten som blir är mest påtaglig när någon sätter sig i vagnen och i uppförsbackar.

Trycket hammnar ju på bukgjorden/magen istället är det bättre då?
Visst visst det är inte mycket vikt det handlar om men än då!
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Trycket blir inte större än en sadelgjord iallafall, och om trycket blir så så ska man ju inte köra.

Problemet är att "målet med perfektion" inte är lika stort inom körningen som inom ridningen, alltså kommer man undan med det mesta som inte skadar hästen/kusken direkt. Tex, lite bakvikt, lite stötar, ofjädrade vagnar, kassa selar och för kort pisk, tex.

Bakvikt gör ju att hästen känner ojämna fysiska rörelser i skaklarna och stör antagligen i tex ett dressyrprogram. Men inte i skogen.

och Gullan. SLUTA ta åt dig allting så himla personligt, du är inte bukes mittpunkt. Detta är ett diskussionsforum, och vissa kommer efter att ha läst dina tämligen dåligt skrivna (ur en svensklärares perspektiv) inlägg, att se dig som en fjortis. Andra "känner" dig lite bättre och vet vad du menar. Du är snabb på att döma, då får du vara beredd på att bli dömd. Jag vet, och lär förhoppningsvis.

Tips på vägen: Stor bokstav och punkter i meningar gör under.

/jenny, varför skriver inte alla här under med namn?
Är det dags för en presentation igen? Kan ingen starta en sån tråd?
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Som sagt, jag menar inte att man ska använda vagnar med enorm bakvikt på. DÅ kanske hästen börjar känna tryck på bukgjorden, men lyfter vagnen bara litegrann och bara då och då så tror inte jag att det besvärar den speciellt mycket om den nu inte ska gå ett dressyrprogram kanske.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Bakvikt är inte bra!
Det innebär att skalmarna slår uppåt och nedåt, ideligen, blir oroligare i sidled samt ger allmänt ryckigare gång. Observera att vi talar om dynamiska och inte statiska förhållanden.

Att binda remmar runt skalmarna för att hålla ner dom, och därmed minska rörelserna uppåt/nedåt, är mindre lyckat, i o m att dom därmed inte kan röra sig framåt/bakåt heller.

Jämförelsen med travets anordningar är tveksam, eftersom dom ekipagen går på slätt och jämnt underlag och av fartmässiga skäl unviker viktbelastningar, samt just travar och inte skrittar eller galoppar. En rockard/gigg däremot ska kunna hoppa och fara lite hur som helst i alla gångarter. Jag vet, travfolk, jag förenklar, men det stämmer i huvudsak.

Det är inte för inte, som äldre giggar var försedda med balansskruv eller liknande.

När det gäller viktskillnaden på skalmarna mellan större och mindre häst, kan ni läsa om min lilla och absolut ovetenskapliga test för några veckor sedan. Skillnaden är, eller kan vara, synnerligen liten.

Avslutningsvis, så skulle jag hellre ha 15 kg på skalmarna än 0 eller minus!

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

snigelfarmor skrev:
Trycket blir inte större än en sadelgjord iallafall, och om trycket blir så så ska man ju inte köra.

Problemet är att "målet med perfektion" inte är lika stort inom körningen som inom ridningen, alltså kommer man undan med det mesta som inte skadar hästen/kusken direkt. Tex, lite bakvikt, lite stötar, ofjädrade vagnar, kassa selar och för kort pisk, tex.

Bakvikt gör ju att hästen känner ojämna fysiska rörelser i skaklarna och stör antagligen i tex ett dressyrprogram. Men inte i skogen.

och Gullan. SLUTA ta åt dig allting så himla personligt, du är inte bukes mittpunkt. Detta är ett diskussionsforum, och vissa kommer efter att ha läst dina tämligen dåligt skrivna (ur en svensklärares perspektiv) inlägg, att se dig som en fjortis. Andra "känner" dig lite bättre och vet vad du menar. Du är snabb på att döma, då får du vara beredd på att bli dömd. Jag vet, och lär förhoppningsvis.

Tips på vägen: Stor bokstav och punkter i meningar gör under.

/jenny, varför skriver inte alla här under med namn?
Är det dags för en presentation igen? Kan ingen starta en sån tråd?


Jag kan hålla med om att det är svårt att tyda vad Gullan skriver ibland. Men nu när vi har Pufffan på tråden så tycker jag att det är en baggis.//Åke
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

förvisso :)

men vad heter Åke egentligen, för inte är det väl med hoven du skriver?

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Nä exakt...hehe.(till snigelfarmor angående att skriva med hoven *asg*)

jaja....ska svara på det andra och typ det mesta ni andra skrivit också.

Jag börjar bli väldigt trött på denna "svenskalekton" som alla predikar om, ni förstår bevisligen allt jag skriver eftersom ni alltid har en motkommenter=P.

Tänk om jag hade varit en utlänning som nyss kommit till sverige med en knacklig svenska då hade det inte varit så himla snällt o klagat på mitt språk/stavelser.. eller om jag hade haft dyslexi eller likande...tänk lite innan ni klagar.

Men skit samma för jag tycker huvudsaken är att man förstår varandra och det gör vi ju uppenbarligen.

Nu ska vi ta o reda ut det här med MIN vagn. jag hade uppenbarligen satt skaklarna FÖR högt upp därför lyfte vagnen lite när min pappa satt i vagnen + jag = sisådär 150kilo människa + att han lutade sig mkt bakåt och det var en liten uppförbacke + att hästen just då saktade ner och jag smackade på han så han drog kraftigt på framåt.

Ja då lyfter nog vilken vagn som helst lite smått=P.
Men iallafall så satt vagnen fast för högt upp...jag har sagt till tillverkaren att den skulle fästas 106cm upp och ja tror detta var kanske 110-115cm upp från marken så det stämde alltså inte så bra....alltså jag kan därför(för att jag beställde ett mått där skaklarna skulle sitta som var på mitten av hästen) sänka fästen och skulle jag sätta det som en vanlig skitsele så skulle det kanske bli 15 kilo lr mer i däckeln....ja ni fattar hoppas jag.


Jag kommer att sätta remmar runt skaklarna som säkerhete ifall att den skulle mot förmodan resa sig och om ni inte märkt det så finns det en sån rem runt alla "fina dyra selar" och den brukar kallas däckelgjord=P just för att den inte ska kunna resa sig.

När vagnen lättade hade jag kanske (innan när jag satt själv i vagnen) ca 1-2kilos vikt...när ingen sitter i har man kanske 5kilo...men detta var ju när de är för högt uppsatt..

Jag gör alltid misstaget att skriva här innan jag sjäklv tänkt igenom saken som just detta så hädanefter vet jag inte hur jag ska göra, troligen inte skriva här direkt för råd.

/Anna+Thengill
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag gör alltid misstaget att skriva här innan jag sjäklv tänkt igenom saken som just detta så hädanefter vet jag inte hur jag ska göra, troligen inte skriva här direkt för råd.
Bra idé, tänk först och skriv sedan.
Om du så lär dig först och kommer med expertutlåtanden därefter, så blir det ännu bättre.
Fortsätter du dessutom att förbättra (punkt-stor bokstav etc) ditt skrivande, som du gjort i ditt senaste inlägg, så blir det riktigt bra framöver.

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

när jag skrev maj så tar jag förgivet att alla fattar att det är iår annars skriver man ju i maj förra året eller maj 2002 eller nåt haha.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

tack mamma för ditt utlåtande.... :cool: det ska jag komma ihåg mamma :devil:

jag bara älllksar att ha tagit studenten och endå få fortsätta mina svenskalektioner kan det bli mer perfket :devil: ? :smirk:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Åhh jag älskar ironi :) Du är så rolig Gullan! (menar det på ett bra sätt alltså)

/glad jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

haha....kul att nån har roligt iaf...

ska vi återgå till verkligheten nu...?

jag förstod inte en sak du skrev..

"Trycket blir inte större än en sadelgjord iallafall, och om trycket blir så så ska man ju inte köra."

okej trycket blir inte mer än en sadelgjord= bra lr dåligt?
blir det så så ska man inte köra? för att??? det låter ju inte så farligt med en sadelgjord det utstår ju hästarna jämt när vi rider.


har du gjort/gör du såsom jag tänker göra? bra eller dåligt? kan inte riktigt få nån vettig uppfattning...
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp