behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Nu är jag väl knäpp men jag spänner inte min sadelgjord, för jag tycker inte hästarna ska behöva utstå sånt.

Men tanken var mera att en extra rem som förhindrar att skaklarna lyfter bara ska spännas precis så mycket som det behöver, gärna 5 cm mellanrum under magen.
Om skaklarna slår upp och ner i trav, så måste man köpa ny rockard eller fixa till vagnen. Det är inte rättvist att ha en rem under magen och inget på ryggen, som ju egentligen är den viktbärande delen. Jag vet förvisso inte hur hästerna hade reagerat om vi vänt upp och ner på dem och ridit på magen, men med tanke på sadelgjordstvång, så tror jag inte att magregionen ska ha vikt på sig.

lååång utläggning om något väldigt simpelt/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

hehe varför rider du me sadelgjord då?...

jag tror inte min vagn kommer bli nåt problem med allt kommer nog bli bra men då är det iaf okej att man sätter remman där iafall den skulle lyfta som säkerthet eller det är så du me gör va?.

va sadelgjordstvång vad har det med vikt under magen att göra?.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

snigelfarmor skrev:
Nu är jag väl knäpp men jag spänner inte min sadelgjord, för jag tycker inte hästarna ska behöva utstå sånt.

/jenny

Ja, du är verkligen knäpp som inte spänner den. Hästarna kan faktiskt få skav om man inte spänner den. Jag kan upplysa dig om att det finns gjordar med resår. :eek: :eek:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Att spänna fast skakeln nedåt borde inte behövas som säkerhet om allt är korrekt anpassat med tanke på den typ av körning du utövar. Dessutom så hindras vagnens rörelser åtminstone delvis även om du nte spänner åt för kung och fosterland. Se Lias svar:

LIA skrev:
Att binda remmar runt skalmarna för att hålla ner dom, och därmed minska rörelserna uppåt/nedåt, är mindre lyckat, i o m att dom därmed inte kan röra sig framåt/bakåt heller.

Linda (+ Atlas & Viktor)
 
Senast ändrad:
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Ja, du är verkligen knäpp som inte spänner den. Hästarna kan faktiskt få skav om man inte spänner den. Jag kan upplysa dig om att det finns gjordar med resår. :eek: :eek:

Hon kanske rider med svanskappa. :idea: :idea:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Har med resår, därför behöver jag inte spänna så bövelens hårt :) döm lite långsammare nästa gång , pliiis
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

aha okej men ja tycker resår e lite förädiskt...man vet aldrig hur mkt man kan dra åt de blir lätt för hårt...o så när man sitter upp e de ju alltid för löst typ hehe...
o så snurrar den väl lättare om man inte dratt en sån gjord för den e så töjbar
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Min häst har lite mera spetsig rygg än din anar jag, den såg rund o välmående ut iallafall! Så sadeln skulle kunna användas utan sadelgjord, men det blir inte så kul om hon kickar bakut förstås!

Jag gillar resår, men man behöver ju inte alls spänna så hårt med resår som med en stum sadelgjord, tyvärr tänker inte alla på det har jag sett utan drar åt som tusan för de tror att den är snällare ändå. Vilket ju blir fel. Tvärtom.

Jag spänner min resår så hårt att jag kan hoppa upp, sen efterspänner jag aldrig, samt att jag alltid använder pall så jag inte påfrestar häst, sadel, stigläder och mig själv såklart. Skav har hon bara fått om man spänner traditionellt, för förr var hon tvungen att ha ludd under magen. (innan jag fick henne)
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag har med resår. Gillar det. Här är det nästan lite lag på att hoppa upp med pall.
Jag läste i en tidning att om några år så skulle dom stänga ridskolor i England tror jag det var som inte hade uppsittningsramper. Det skulle bli lag på att ha det för att det sparar hästen så mycket.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

jo man förstår ju att det sparar ridskolehästar som går så himla mkt....jag hoppar ofta upp från nåt (helst en pall om de finns nån i närheten) annars hoppar jag upp i stiglädren varierat sidan, det sliter ju mkt mindre än att hoppa upp från samma sida jämt.

jag spänner min vanliga jord så mkt att den inte snurrar när jag sitter upp och efterspänner aldrig(om den inte hänger 5meter under magen vill säja).
jag tycker resår är lite läskigt man vet inte riktigt hur mkt man kan spänna...om man tänker efter så känns de ju som att hästen skulle kunna andas mer då eller nåt...funderar på att skaffa en gjord me resår i ena änden bara i så fall nästa gång...

har nån specialandas gjord nu...funkar bra...

till snigelfarmor....haha va gör du om hon kickar bakut då? *garv*
och ja min häst har ingen manke haha så de blir lite annorlunda...min sadel skulle nog glida rätt lätt om han skuttade till åt nåt håll(som han ofta gör).
du har ju en manke som är som nån slags stoppkloss=P
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

snigelfarmor skrev:
ditt inlägg heter faktiskt" Jag behöver hjälp med vagn och skakelfästningar"

Inte "jag vill ha medhåll innan jag gör nåt idiotiskt"

Så, hur ska du ha det?

Vi kan bara säga sanningen till dig, iallafall jag vägrar gå tillbaka i tiden och berätta hur jag gjorde för att kunna köra med min skitsele. Varför ska man berätta om nåt som var dåligt så att andra gör om det? Bättre att berätta om sina misstag o varna andra. Iallafall för hästens skull.

Nu ska jag köpa ett bar snedgångna pumps och klistra ditt några inlägg och lappa med plastic padding, för jag ska ut o jogga /jenny
Måste bara fråga.......... Gick det bra att jogga? :love:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Men så är det för alla. När började köra i skogen med våra hästar så skulle vi ha en Fössing att köra med pga. att vi gillar den modellen. Det var hopplöst att få tag på en sådan.Men inte fasen sätter vi på saker på hästen som är direkt faliga bara för att vi SKA köra stock. Ne som så mycket annat så handlar det om tålamod då tror jag att man kommer långt samt att skynda långsamt. Ps. vi fick tag på våran fössing till slut. Nu tackar jag för mig på denna tråd har fått nog. Funderar på att fläta ihop en bröstsele av gamla balsnören då vi har gott om dom............ :idea:
Min sele börjar se skaplig ut nu............ ;)
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp