behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

jag ÄLSKAR KÖRNING NÄSTAN LIKA MKT SOM RIDNING går det fram en signal då? =) såklart jag ska utveckla tömkörningen men till det behövs en sele lr hur?! :cool:

jag är 19år om det är så viktigt att veta tog studenten nyss från en 3årig utbildning på Naturbruk inrikting HÄST där den skolan tar säkerheten framför ALLT så kom inte o säj att jag inte kan nåt. :devil:

jasså du vill veta hur jag ska göra...tänk om jag inte vill dela med mig av mitt patentande haha för det är det ju ingen annan här som velat tydligen sålänge jag skrivit här :devil: :banana:
men kanske....kanske inte....en sak e iaf säker du kan va lugn den e perfekt med detta:
*bakselen kommer sitta som den ska i skaklarna och reglerbart ihopsatt på svanskapppan.
*drglinorna kommer sitta perfekt och enkelt i bröstans ringar och ner till svängel på det sätt den stter på alla dyra selar.
*däckelgjorden har jag en bra uppfinning på men den kommer bli lika bra med spänne som vilken annan som helst. plus att det är enkelt att köpa en sån från nån travgrej.
*skakelhållarna kommer sitta i rätt höjd d.v.s högre än vad som brukar på mitten mellan armbågen och manken och de kommer vara reglerbara. ja metallspänne är det med. inte snabbkoppling men vadå lite ska man väl få jobba.
och summan blir då ca:
380kr... :devil:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Tänkte inte skriva mer i den här tråden, för du vet ju minsann allt bättre än någon annan.
Men för din och din hästs skull, ett tips. Ta och läs inläggen en gång till.

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Du undrade vad jag jobbar med: Jag är djurskötare (mjölkkor, jag är 25 år).
Gick hästskötargymnasium men insåg rätt fort att jobba som anställd hästskötare var ingen hållbar tillvaro enligt mitt tycke.

Speciellt inte om man vill ha en egen häst,köpa hus,(man blir ju inte direkt rik på att vara hästskötare) ett vettigt liv med möjlighet till ordentlig semester och kunna hälsa på föräldrarna då och då (de bor ca 15 mil från mig).

Vad gäller extrajobb under skoltiden så har jag delat ut tidningar och jobbat i olika stall i hemtrakten. Fråga i ett travstall om du är kunnig inom det. Det brukar kunna vara hyfsat lätt att få sommarjobb om man visar att man hänger med o kan nåt.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag kan ju säga hur jag som "fattig" löste de med sele och vagn, visst min häst är lite mindre än din,men ändå.
Jag köpte en komplett sele i svart läder med baksele,draglinor osv. för 2500kr(splitter ny), och rockarden köpte jag för 3500kr(splitter ny),men i och med att jag var lite grön på körningen så hörde jag mig noga för bla. med folk här på Buke som jag vet är kunniga.

De behöver inte kosta en halv fömögenhet,men jag ansåg att hästens välbefinnande låg före min vilja att köra.

Kan även tillägga de att jag köpte hästen i början på mars-03 och i oktober-03 hade jag både vagn och sele efter noggrant sparande, jag tömkörde hästen massor innan jag kunde köpa vagnen,men jag såg de enbart som possitivt, när vagnen väl kom var han väl tömkörd och devar i stor sett bara att spänna för vagnen och *poff* så var han inkörd.

Kort sagt, jag valde att spara ihop till sele och vagn som var OK, som satt som den skulle på hästen osv. visst ingen vagn jag hade kört maraton med,men den duger och först NU har jag sparat undan så jag kan köpa en dyrare vagn.

De är faktiskt ditt ansvar som hästägare att se till hästes bästa före din vilja att köra till varje pris.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

RebeckaKihlberg skrev:
Jag kan ju säga hur jag som "fattig" löste de med sele och vagn, visst min häst är lite mindre än din,men ändå.
Jag köpte en komplett sele i svart läder med baksele,draglinor osv. för 2500kr(splitter ny), och rockarden köpte jag för 3500kr(splitter ny),men i och med att jag var lite grön på körningen så hörde jag mig noga för bla. med folk här på Buke som jag vet är kunniga.

De behöver inte kosta en halv fömögenhet,men jag ansåg att hästens välbefinnande låg före min vilja att köra.

Kan även tillägga de att jag köpte hästen i början på mars-03 och i oktober-03 hade jag både vagn och sele efter noggrant sparande, jag tömkörde hästen massor innan jag kunde köpa vagnen,men jag såg de enbart som possitivt, när vagnen väl kom var han väl tömkörd och devar i stor sett bara att spänna för vagnen och *poff* så var han inkörd.

Kort sagt, jag valde att spara ihop till sele och vagn som var OK, som satt som den skulle på hästen osv. visst ingen vagn jag hade kört maraton med,men den duger och först NU har jag sparat undan så jag kan köpa en dyrare vagn.

De är faktiskt ditt ansvar som hästägare att se till hästes bästa före din vilja att köra till varje pris.
Mycket bra svar :banana:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

asså jag fattar verkligen inte att det alltid ska bli missförstånd här *snyft*
jag har sagt det flera gånger och säjer det igen...JAG GÖR ALLT FÖR HÄSTENS BÄSTA det är därför jag sitter här o frågar er, det är därför jag VILL fixa min sele så den blir så bra som möjligt, det är därför jag inte ger min förrän jag har fixat en sele som är så bra som möjligt för min häst...

som du skrev att du köpte en vagn som va ok....det lät ju inte helt bra...jag köper nu en vagn som är mer än okej den kan jag även tävla med den är helt ny och anpassad efter hästen.

men tyvärr har jag inte ens råd med 2500spänn....men jag köper min vagn för 3600kr.....

jag vill såklart mer än gärna köpa det bästa som finns till min häst vem vill inte det *snyft* jag hatar att allt ska handla om pengar=(
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Hej.

Tyvärr handlar nästan allt om pengar inom körningen, inget du kan ändra på, eller jag.
Jag har INGA pengar på mitt konto just nu, och om jag velat börja köra så hade jag inte SLÖSAT upp det lilla man har på en skitsele. Det är bara så dumt.

och sen vill jag bara fråga en sak: Vad hittade du för vagn som du kan tävla med? Du måste ha fjädring, svängel, kraftiga hjul, Hög sits för det. Jag som uppfyller allt utom hög sits river mitt hår i förtvivlan både på maraton och precision när jag inte ser vart konerna eller stockarna står.
Jag har frågat dig om dessa kriterier i en annan tråd som du inte svarat på. För visst är det en Wästbyrockard du har beställt? Varför inte köpa en Bullet istället??

Jag hade avbeställt om du inte har fjädring. Det blir oerhört obekvämt både för hästen och dig utan det. minsta håla känns rakt upp i njurarna. Det borde du veta som säkert kört travsulkys på en träningsbana som inte är harvad på ett tag... Fy för! Det är så man gråter efter 6 varv!

Selen du har kan du ju faktiskt använda till tömköring, spänn bröstan högre än vad den ska vara och trä tömmarna genom ringen. Ut o kör! Eller köp en billig tömkörningsgjord för 100 spänn begagnat.

Jag önskar att du kan se in i framtiden, för då hade du ångrat vad du satsade på nu! Jag vet vad jag talar om tyvärr..
Men även du blir väl klokare med tiden, kom ihåg denna tråden om 5 år!! :) Då kommer du tycka det hela var så dumt så dumt. Vaaaarför köpte jag den där skräpselen. Kanske du oxå sitter här o varnar folk från att köpa sånt skräp o hålla på o fixa själv? Det blir både fult och sämre.

Vänta med körningen, låna bra grejer och jobba från marken några månader. Ju mer man kan ju roligare är det, och tömkörningen är grunden för all skolkörning!

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
asså jag fattar verkligen inte att det alltid ska bli missförstånd här *snyft*
jag har sagt det flera gånger och säjer det igen...JAG GÖR ALLT FÖR HÄSTENS BÄSTA det är därför jag sitter här o frågar er, det är därför jag VILL fixa min sele så den blir så bra som möjligt, det är därför jag inte ger min förrän jag har fixat en sele som är så bra som möjligt för min häst...

som du skrev att du köpte en vagn som va ok....det lät ju inte helt bra...jag köper nu en vagn som är mer än okej den kan jag även tävla med den är helt ny och anpassad efter hästen.

men tyvärr har jag inte ens råd med 2500spänn....men jag köper min vagn för 3600kr.....

jag vill såklart mer än gärna köpa det bästa som finns till min häst vem vill inte det *snyft* jag hatar att allt ska handla om pengar=(
Men ge dig nu.. Torka tårarna och ta till dig vad som har sagts i denna tråd. Tänk vad tårar det kommer att bli den dagen du inser vad du har gjort med din häst. TA DIG I KRAGEN OCH ÖPPNA ÖGONEN FÖR GUDS SKULL.Här får du inget medlidande.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

haha ursäkta? vadå gjort med din häst??? hade jag inte gjort allt för min häst hade jag blivit besviken en dag och just denna dag har jag blivit besviken på vissa här på BUKE....tänk vad illa det kan gå när man ber om råd.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

svar till snigelfarmor:

tack för all hjälp jag fått men jag kan inte helt hålla med dig tyvärr...som du säger kanske jag kommer upptäckte det sen kanske INTE...

men jag köpte den "skitselen" för 300spänn...DET kallar jag billigt....2500 kallar jag dyrt.

min vagn har upphöjd sits + högt ryggstöd, kraftiga hjul, svängel. men jag har inte stötdämprning för det skulle gå på 1500kr mer och det kunde jag inte betala men det är inte svårt att göra stödtämpning själv under sitsen senare. men tills dess har jag luften i däcken och ett mjukt säte som stötdämpning....och jag visste inte att man inte får tävla med en vagn utan stöddämpning e det så???varför i så fall för det e ju bara kusken som får ont i baken inget viktigare lr?.
men svängel och baksele o de köret har jag hört att man måste ha såklart.
japp det är en wästbyvagn. men den kommer inte bli alls så som dom ser ut på bilderna eftersom dom specialbygger vagnarna.. *superbra* det måste du väl endå hålla med om att jag väljer en bra vagn (även om du inte gillar märket lr va det är) så har jag iaf tatt svängel bakselefäsningar m.m som DU har gettt mig rådet att ta.=)

och om att jag kört rockard utan stötdämpning, ja det har jag en gång körde jag ett russ precison på skolan i galopp växlat m trav och de va bara en sån jäkla liten rockard utan ryggstöd t.om. o jag flög hela tiden upp o ner typ.
men de hjulen jag tar nu är lätta bilhjul som har mkt mer stöddämpning i hjulen än vad alla sulkys kan ha med sina sulky o mopelhjul o allt.

det där med att låna grejer o tömkör ett par månader e precis det jag gjort...men nu då? när jag tömmkört ett par månader och den jag lånade grejerna tatt tillbax dom=P.

varför har du inga pengar då? köpt för dyra selar? nej skojja bara men man kan ju trot Thihi... nä men om jag får fråga vad har du för jobb?/utbildning? är så lyhörd nu när man inte vet hur det blir i framtiden efter studenten.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

1:- för en skitsele är dyrt!
2500:- för en begagnad sele i gott skick och av god kvalité är billigt!

Gullan, varför i all sin dar kan du inte försöka se, vad alla skriver till dig?

LIA
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

kanske för att ingen förklarar vad som e skit med en billigare sele....VARFÖR i all sin dar skulle en billigare sele som görs om till samma funktion som en dyrare vara skit????
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
kanske för att ingen förklarar vad som e skit med en billigare sele....VARFÖR i all sin dar skulle en billigare sele som görs om till samma funktion som en dyrare vara skit????

Snälla människa. Läs, fatta och inse faktum.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

vadå snälla människa? ursäkta? får man inte skriva vad man vill här utan att bli klassad som idiot och förnedrad? jag börjar tappa förtroendet för dessa människor här som jag trodde var några att lita på inom körning men det hade jag visst fel om....
bara för att jag vill testa detta behöver jag inte klassas som en idiot.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
vadå snälla människa? ursäkta? får man inte skriva vad man vill här utan att bli klassad som idiot och förnedrad? jag börjar tappa förtroendet för dessa människor här som jag trodde var några att lita på inom körning men det hade jag visst fel om....
bara för att jag vill testa detta behöver jag inte klassas som en idiot.

Men hallå, Har tanken inte slagit dig att du idiot förklarar dig själv????????? :eek:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Vi håller inte med dig, VI är människor som kört några år, vissa hela livet.

Om du lyckas göra en värdelös sele till något hästen vill dra i med glädje och du snabbt kan få loss viktiga spänne för säkerhetens skull, så visst. Då har du lyckats delvis. Men jag vet att du kommer skratta, eller gråta, åt dina fattigmansförsök om du går vidare och satsar lite på körningen.

Jag förstår att pengar är ett hinder.
Jag valde att köpa en kvalitetssele för 7000 på avbetalning, hälften är betalt :) Varje dag jag selar på vet jag att detta är det bästa för min häst. Jag har snabbkoppling om något skulle hända, och en rejäl baksele , en bred brösta, en rejäl däckel och kraftiga dubbelsydda draglinor. Min häst är nöjd och jag ser respektabel ut, trots min Bulletrockard.

Sen vill jag säga en sak..jag har inget emot wästbyvagnen som företag, men nog tycker jag det är lite dyrt att betala för en rockard som ser ut som ett hemmabygge och utan stötdämpning. Jag har en rockard hemma för 1500 spänn med svängel och stötdämpning. Ser dessutom bättre ut och är fabrikstillverkad i Hudiksvall. :)

Jag önskar du tog till dig råden du får..men alla gör ju som de vill. Och så länge det inte skadar din häst så *hoppas*

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Men hallå, Har tanken inte slagit dig att du idiot förklarar dig själv????????? :eek:

jaha på vilket sätt då? jag reagerade bara på att bl.a du kommer här och lägger dig i med dumma anklagerler :mad: min fråga i denna tråden hadlade om tips på hur jag skulle kunna bl.a fästa skaklarna inte om hur dum i huvdet jag tycks vara....ZzzzZzzz :mad:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

okej du har lyckats hitta en billigare vagn vad är det som säjer att den e bättre bara för att den inte ser ut som ett hemmabygge? min håller kanske 10år längre än din iaf=P plus att den inte e bygg för ex b-ponny d-ponny m.m min är specialbeställd till hästen alltså utmätt till just min häst...så den funkar inte lika bra till en häst på 130t.ex även om det råkar vara en b-ponny. plus att har du sett min vagn än lr? den kommer inte se alls ut som de du sett på bild.

förresten du svarade inte på om man fick tävla utan stöddämpning?!

vem har sagt att jag ska sattsa på körning det är väl upp till mej. när jag skrev dessa trådar ville jag bara ha aktuella tips på hur jag skulle kunna göra det SÅ BRA SOM MÖJLIGT FÖR MIN HÄST. men det verkar ingen fatta tyvärr.

ni tror att jag sitter här för att jag älskar att komma på saker att plåga min häst med lr vadå? hade jag inte velat det bästa för hästen hade jag väl inte utsatt mej för denna mobbning....
jag är kanske envis, naiv lr vad ni nu kan komma på för ord men jag gör allt för hästen och kämpar på, vet jag att det är nåt fel med selen som jag inte kan fixa till det bästa så hittar jag ett bättre alternativ.

jag är inte så lat att jag bara köper en j*vligt dyr sele och sitter o tror att den är bäst för att den har ett så dyrt märke och är den finaste dyraste jag kunde hitta....det kallar JAG naivt.

jag kommer att ha med mig en kniv när jag kör som jag lärt mig...och det hoppas jag alla andra som kör oxå har för hur bra den en låter med säkerhetsspännen....ska du försöka vända på hsäten för att få upp ditt lilla spänne när den gått omkull lr? lite får man väl offra för sin häst där är oxå en anldening till att jag inte vill köpa det dyraste för att köra med i skogen.

va är det för fel på din bulletrockard? är det någe fel på denbara för att det inte är ett snyggt märke? jag känner mer och mer hur jg brörjar fatta hur körvärlden är...den är lika j*vlig som ridväden är med sina märkes kläder mobbning om man inte bara har dyra saker, och skogsmullarna kunde ju bara gå o dö för riktiga hästar det har vi....=halvblod. jag tror det är lite så i körningen med att kommer man med ett varmblod är man inte lika repsekterad som med ett halvblod som fötts upp till skolkörning.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

du har missuppfattat mycket, eller så är din inställning redan från början att rika människor är dumma i huvudet... och nu är både LIA åke o jag dumma i huvudet för att vi berätta sanningen för dig, men det var inte därför du skrev hit eller? Kanske ska vi säga att det är en jättebra idé du fått? Att köpa en torr skitsele och slakta den till något fult och egentligen rätt oanvändbart (det kommer du upptäcka när du kört ett tag).

Kan berätta en annan hemlis för dig om din vagn, har du inte stötdämpare kommer du aldrig få merän 1500 om du så säljer den dagen efter premiärturen. Det kallar jag att slösa pengar!
Du får tävla utan stötdämpare, men hur smart är det? Vissa giggar är inte stötdämpade men de kör man ju bara på dressyrbanan eller på asfalt.

min Bullet är toppen till träning i skogen, men inte lika toppen på dressyrbanan för jag får lägre poäng där. Vet du varför den är toppen i skogen då? För att den har superbra fjädring.

Ha du med dig en kniv, så du kan skära upp dina skakelhållare istället för att dra i en läderstropp så allt lossnar :) Jag har oxå med mig kniv, men jag tror inte jag behöver använda den på selen iallfall, kanske på en o annan draglina.

/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Nu har jag läst hela tråden (har helt ärligt skjutit upp den eftersom jag visste att den skulle urarta).

Jag är i samma sits som dig Gullan. Jag har heller inte mycket pengar, men jag har samtidigt inte bråttom att börja köra än - så jag lägger undan pengar sålänge. Letar begagnat osv. Jag har lyckats få tag i träningsvagn från travet med rockardhjul (vet inte hur jag ska beskriva den, är inte helt 100% på vad alla vagnar heter :o ) för 500:-. Den tänker jag renovera. Fjädring går att ordna under sitsen - tack och lov!, sitsen behöver lagas, svängel ska ordnas och däcken behöver pumpas. Förhoppningsvis är den klar runt början av augusti (3 veckors semester, då blir det mycket pillande med vagnen). Renoveringen kommer inte att ha kostat många hundralappar när jag är klar. Sedan kommer jobbet med selen :crazy: Att hitta en travsele passande minishettis är i princip omöjligt - men jag ger inte upp för det. Man kan ordna extra hål osv. Kort sagt: Ha inte bråttom. Jag har 1 augusti som mål, men världen går inte under och jag lägger inte körningen på hyllan om jag inte blir klar i tid.
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp