behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Fjunet skrev:
Nu har jag läst hela tråden (har helt ärligt skjutit upp den eftersom jag visste att den skulle urarta).

Jag är i samma sits som dig Gullan. Jag har heller inte mycket pengar, men jag har samtidigt inte bråttom att börja köra än - så jag lägger undan pengar sålänge. Letar begagnat osv. Jag har lyckats få tag i träningsvagn från travet med rockardhjul (vet inte hur jag ska beskriva den, är inte helt 100% på vad alla vagnar heter :o ) för 500:-. Den tänker jag renovera. Fjädring går att ordna under sitsen - tack och lov!, sitsen behöver lagas, svängel ska ordnas och däcken behöver pumpas. Förhoppningsvis är den klar runt början av augusti (3 veckors semester, då blir det mycket pillande med vagnen). Renoveringen kommer inte att ha kostat många hundralappar när jag är klar. Sedan kommer jobbet med selen :crazy: Att hitta en travsele passande minishettis är i princip omöjligt - men jag ger inte upp för det. Man kan ordna extra hål osv. Kort sagt: Ha inte bråttom. Jag har 1 augusti som mål, men världen går inte under och jag lägger inte körningen på hyllan om jag inte blir klar i tid.

Men så är det för alla. När började köra i skogen med våra hästar så skulle vi ha en Fössing att köra med pga. att vi gillar den modellen. Det var hopplöst att få tag på en sådan.Men inte fasen sätter vi på saker på hästen som är direkt faliga bara för att vi SKA köra stock. Ne som så mycket annat så handlar det om tålamod då tror jag att man kommer långt samt att skynda långsamt. Ps. vi fick tag på våran fössing till slut. Nu tackar jag för mig på denna tråd har fått nog. Funderar på att fläta ihop en bröstsele av gamla balsnören då vi har gott om dom............ :idea:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Men så är det för alla. När började köra i skogen med våra hästar så skulle vi ha en Fössing att köra med pga. att vi gillar den modellen. Det var hopplöst att få tag på en sådan.Men inte fasen sätter vi på saker på hästen som är direkt faliga bara för att vi SKA köra stock. Ne som så mycket annat så handlar det om tålamod då tror jag att man kommer långt samt att skynda långsamt. Ps. vi fick tag på våran fössing till slut. Nu tackar jag för mig på denna tråd har fått nog. Funderar på att fläta ihop en bröstsele av gamla balsnören då vi har gott om dom............ :idea:

Vänta nu, vad svarar du på? Jag vill ha tag i en travsele till minishettis, det är nästan omöjligt MEN man kan göra extra inspänningshål i selen och då kommer den att krympa betydligt. Blir det fortfarande plats över ska jag skaffa ett däckelunderlägg. Jag har verkligen inte bråttom, men jag kan inte vänta på att tillverkningen av travselar till shettisar sätter igång. Jag tänker inte bygga en egen sele - jag tänker dock justera den så att den passar min lillkille. Draglinor och baksele kommer givetvis att användas, men det kallar jag inte att bygga en sele...
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Fjunet skrev:
Vänta nu, vad svarar du på? Jag vill ha tag i en travsele till minishettis, det är nästan omöjligt MEN man kan göra extra inspänningshål i selen och då kommer den att krympa betydligt. Blir det fortfarande plats över ska jag skaffa ett däckelunderlägg. Jag har verkligen inte bråttom, men jag kan inte vänta på att tillverkningen av travselar till shettisar sätter igång. Jag tänker inte bygga en egen sele - jag tänker dock justera den så att den passar min lillkille. Draglinor och baksele kommer givetvis att användas, men det kallar jag inte att bygga en sele...

Nej,nej, alltså jag menar ju att det lönar sig att vänta som du skrev. Jag menar absolut inte att du är någon klumpig hemma byggare el. på annat vis oseriös i det du gör eller håller på med. Allt tar sin tid som du skrev. Kan bara hålla med dig. INGET ONT ALLTSÅ. :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Okej, då förstår jag! :)
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Jag märker inte av nån mobbning här, det är du som vänder alla taggar utåt direkt.
Visst det är onödigt av åke att säga att du idiotförklarar dig själv.

Men förstå att detta är ett forum för KÖRNING, du kommer inte att få det medhåll du önskar för dina ideer här, tyvärr.

Prova att lägg en tråd på Hoppning/Fälttävlan el. dressyr där du frågar om det är okej att rida med "Börjes specialare" och se vad svaret blir. Det kan nog vara jämförbart med detta.

Att köra är mer riskfyllt än att rida, därför ska stor vikt läggas på att utrustningen blir ändamålsenlig så att inte säkerheten äventyras, ELLER hästens hälsa och framtida arbetsvillighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Fjunet, du måste ha däckelunderlägg. Travselarna är inte gjorda för att bära skakelvikt överhuvudtaget.

Det finns bättre eller sämre, men ett bra däckelunderlägg är viktigt ändå.
/jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Menade ett under magen också :) Fick tipset av Lozzan här på Buke.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Fjunet skrev:
Vänta nu, vad svarar du på? Jag vill ha tag i en travsele till minishettis, det är nästan omöjligt MEN man kan göra extra inspänningshål i selen och då kommer den att krympa betydligt. Blir det fortfarande plats över ska jag skaffa ett däckelunderlägg. Jag har verkligen inte bråttom, men jag kan inte vänta på att tillverkningen av travselar till shettisar sätter igång. Jag tänker inte bygga en egen sele - jag tänker dock justera den så att den passar min lillkille. Draglinor och baksele kommer givetvis att användas, men det kallar jag inte att bygga en sele...


bra svarat... :banana: go girl
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

åke skrev:
Nej,nej, alltså jag menar ju att det lönar sig att vänta som du skrev. Jag menar absolut inte att du är någon klumpig hemma byggare el. på annat vis oseriös i det du gör eller håller på med. Allt tar sin tid som du skrev. Kan bara hålla med dig. INGET ONT ALLTSÅ. :banana:


så du menar att jag e det alltså? :devil:
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

snigelfarmor jag tar gärna emot lite tips på olika däckelunderlägg....
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

burton skrev:
Jag märker inte av nån mobbning här, det är du som vänder alla taggar utåt direkt.
Visst det är onödigt av åke att säga att du idiotförklarar dig själv.

Men förstå att detta är ett forum för KÖRNING, du kommer inte att få det medhåll du önskar för dina ideer här, tyvärr.

Prova att lägg en tråd på Hoppning/Fälttävlan el. dressyr där du frågar om det är okej att rida med "Börjes specialare" och se vad svaret blir. Det kan nog vara jämförbart med detta.

Att köra är mer riskfyllt än att rida, därför ska stor vikt läggas på att utrustningen blir ändamålsenlig så att inte säkerheten äventyras, ELLER hästens hälsa och framtida arbetsvillighet.

okej jag fårtår att det kan ses som att jag vänder alla taggar utåt....jag medger att jag kanske gjort det men jag har tyvärr blivit påhoppad förr och blir väl beredd att försvara mej=( ursäkta....MEN jag står för min sak och det jag ville med trådarna var att få tips om hur jag med min ekonimi och min sele skulle kunna göra det så bra som möjligt för hästen...jag HOPPAS de flesta har fattat det vid det här laget även om det är svårt för många tydligen=(

jo det du sa om börjes speciallare det är ju som jag sagt...jag håller med dig att allt i hästvärden krestar runt pengar och MÄRKEN på saker....man tvekar att köpa bra saker på börjes lr ullared lr likande för att det kanske inte ha nåt märke lr e det finaste man kunde hitta....=( männsikan e väl helt enkelt så "det är fult att skryta men ibland kan man inte låta bli"...(reklamen)

jag önskade inget medhåll jag kom med frågor om HUR jag skulle KUNNA göra MIN SELE SÅ BRA SOM MÖJLIGT FÖR HÄSTEN. och jag frågade OM TIPS OCH OM HUR ANDRA I MIN SITIATION GJORT...men inte en :devil: vågade svara tydligen tyvärr=( för jag vet att det är många därute med "skitselar" som de gjort till något funktionsbart (ursäkta om jag stavar fel har så jäkla ont i armarna)

jaja....
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

"Börjes specialare" är en billig skitsadel för 999:- inkl. vojlock, gjord o stigbyglar/läder.

Jag känner tyvärr flera som har den. Urdålig! Den blir nedsutten och sned direkt och lädret är oerhört dåligt och blir inte mjukt. Går istället sönder.

Man måste lära sig skilja på märkessaker och kvalitetssaker. Ofta (inte jämt) märker du det på priset och även garantitiden på sakerna.
En snedsutten sadel är ju ödesdigert för hästens rygg.
Dessutom får man den kassaste stolsits man kan tänka sig i den.
Inte bra för någon part alltså, bara för någons plånbok, men det kan ju bli dyrt i längden istället, när hästen måste uppsöka veterinär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

ditt inlägg heter faktiskt" Jag behöver hjälp med vagn och skakelfästningar"

Inte "jag vill ha medhåll innan jag gör nåt idiotiskt"

Så, hur ska du ha det?

Vi kan bara säga sanningen till dig, iallafall jag vägrar gå tillbaka i tiden och berätta hur jag gjorde för att kunna köra med min skitsele. Varför ska man berätta om nåt som var dåligt så att andra gör om det? Bättre att berätta om sina misstag o varna andra. Iallafall för hästens skull.

Nu ska jag köpa ett bar snedgångna pumps och klistra ditt några inlägg och lappa med plastic padding, för jag ska ut o jogga /jenny
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

snigelfarmor skrev:
ditt inlägg heter faktiskt" Jag behöver hjälp med vagn och skakelfästningar"

Inte "jag vill ha medhåll innan jag gör nåt idiotiskt"

Så, hur ska du ha det?

Vi kan bara säga sanningen till dig, iallafall jag vägrar gå tillbaka i tiden och berätta hur jag gjorde för att kunna köra med min skitsele. Varför ska man berätta om nåt som var dåligt så att andra gör om det? Bättre att berätta om sina misstag o varna andra. Iallafall för hästens skull.

Nu ska jag köpa ett bar snedgångna pumps och klistra ditt några inlägg och lappa med plastic padding, för jag ska ut o jogga /jenny
Och jag skall fortsätta att fläta........
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

fläta?.....pumps, jogga???? vad har detta med den hjälp jag behöver att göra=(
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

äsch dra åt......=) snart kommer bilder på min kille med allt det fina på sej.
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

vi gör oss lustiga på din bekostnad, det kan du väl unna oss så mycket tid som vi spenderat på att försöka utbilda dig i körkonsten?

Ser fram emot att få se den fina selen. Hur långt har du kommit i stickandet? *ironisk*

/jenny
 
Senast ändrad:
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

Gullan86 skrev:
äsch dra åt......=) snart kommer bilder på min kille med allt det fina på sej.
ÖH. Det heter int fina det heter skroten..
Heja alla här som har kommit med vetiga tips till Gullan. Heja dig Åke. Du är cool du.Helt rätt har ni alla här. :p
 
Sv: behöver hjälp med vagn och skakelfästningar!

tackar tackar piff_puff

han kommer bli så fin min pojke....ska bli skitkul sen när det är i ordning och ni ser att det går lika bra som era dyra selar
 

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 327
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp