Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

(Han vloggar samtidigt som han är ute och rider barbacka med någon slags repgrimma och stundtals även med handhäst. Jag hade ramlat av och definitivt tappat telefonen efter typ en minut😅)
Hahaha så har jag ridit runt i flera år med flera olika hästar 😁. Känner mig inte så himla dressyrig när jag galopperar runt i skogen med två hästar på det viset haha😂. Var ute med gubbarna ikväll och hade iofs sadel-för jag tar mig inte upp barbacka i vinterkläder 🙈.

Inte jag heller😅
Hon är aldrig riden barbacka och jag har varken vågat eller varit så sugen på att prova🤣

Jag tycker det ser så mysigt ut och kan se en mysig uteritt framför mig i tanken. Men sen tänker jag på hur snabba kast/tempoväxlingar där kan vara på uteritter och tänker om! 🤣

Hon är ändå gammal galopphäst så är ju riden med liten sadel och vi satt typ alltid utan stigbyglar på väg in på banan, så borde egentligen inte vara så stor skillnad. Sitter nog mest i mitt huvud, hon blir ju dessutom ännu smalare utan sadel 😬

Jag tycker det ser så mysigt ut och kan se en mysig uteritt framför mig i tanken. Men sen tänker jag på hur snabba kast/tempoväxlingar där kan vara på uteritter och tänker om! 🤣

Hon är ändå gammal galopphäst så är ju riden med liten sadel och vi satt typ alltid utan stigbyglar på väg in på banan, så borde egentligen inte vara så stor skillnad. Sitter nog mest i mitt huvud, hon blir ju dessutom ännu smalare utan sadel 😬

Min förra medryttarhäst red jag ut barbacka ibland. En liten lugn runda. Ibland blev det en kort galopp. Jag har aldrig litat så mycket på en häst som jag litade på henne. När man red henne barbacka så kändes det som att hon var mån om att man inte skulle trilla av. Om vi galopperade och jag kom lite ur balans saktade hon in försiktigt ❤️

Några gånger i ridhus red jag henne barbacka med halsring. Då var hon ännu försiktigare med mig! Satt jag inte helt optimalt vägrade hon bibehålla galoppen och saktade in och vände in mot mitten av ridhuset.

Hon var dessutom mycket skön att rida barbacka på!

Min förra medryttarhäst red jag ut barbacka ibland. En liten lugn runda. Ibland blev det en kort galopp. Jag har aldrig litat så mycket på en häst som jag litade på henne. När man red henne barbacka så kändes det som att hon var mån om att man inte skulle trilla av. Om vi galopperade och jag kom lite ur balans saktade hon in försiktigt ❤️

Några gånger i ridhus red jag henne barbacka med halsring. Då var hon ännu försiktigare med mig! Satt jag inte helt optimalt vägrade hon bibehålla galoppen och saktade in och vände in mot mitten av ridhuset.

Hon var dessutom mycket skön att rida barbacka på!
Min brukar också stå relativt stilla tills jeg har fått balansen igen, men jag vet också att OM jag trillar av skiter hon fullständigt i mig och tar den i full galopp hemåt. Och jag är inte säker på att hon då väljer tunneln under stora vägen istället för att korsa vägen. 😱 nåja slut på off topic!

Såg idag, några dagar sent, att nya landslaget i dressyr var uttaget. PK är kvar :grin:
Känns som om hoppet om att saker och ting skulle förnyas dog rätt rejält när jag såg det.

Såg idag, några dagar sent, att nya landslaget i dressyr var uttaget. PK är kvar :grin:
Känns som om hoppet om att saker och ting skulle förnyas dog rätt rejält när jag såg det.
Jag har inte trott att de skulle ta bort PK i nuläget. Däremot blir det ju intressant att se hur de agerar vid nästa incident sas. Får han fortsätta om det tex skulle dyka upp nya bilder med blå tunga?

Jag hade glömt av denna tråden, för apropå årets landslag har de nu också infört regler för hur uttagna i landslaget ska agera.
Länk: https://ridsport.se/download/18.66d...20i%20dressyr%20för%20seniorer%2020250204.pdf

Dels finns ett stycke överst i texten om kriterier för alla landslagen, sen kommer det vanliga med vilka resultat som krävs men efter det (sida 3-4) finns återigen kriterier om hur landslagen ska uppföra sig och lite normer och värderingar och så.

Minne som en guldfisk så jag minns inte hur mycket sådana här offentliga regler och kriterier som fanns tidigare, men stora delar ska vara nytt vad jag förstår?
Någon annan som minns?

Jag hade glömt av denna tråden, för apropå årets landslag har de nu också infört regler för hur uttagna i landslaget ska agera.
Länk: https://ridsport.se/download/18.66de9644194c635166d329e3/1738653658868/Kriterier%20uttagning%20till%20Landslag%20i%20dressyr%20för%20seniorer%2020250204.pdf

Dels finns ett stycke överst i texten om kriterier för alla landslagen, sen kommer det vanliga med vilka resultat som krävs men efter det (sida 3-4) finns återigen kriterier om hur landslagen ska uppföra sig och lite normer och värderingar och så.

Minne som en guldfisk så jag minns inte hur mycket sådana här offentliga regler och kriterier som fanns tidigare, men stora delar ska vara nytt vad jag förstår?
Någon annan som minns?
Jag har förstått det som att det egentligen inte är nya grejer men att de formaliserat nu? Och att de sett till att harmoniera med liknande dokument som finns för yngre ryttare.

Jag har inte trott att de skulle ta bort PK i nuläget. Däremot blir det ju intressant att se hur de agerar vid nästa incident sas. Får han fortsätta om det tex skulle dyka upp nya bilder med blå tunga?
Han lär väl använda skum så att munnen är kritvit och man inte ens ser om hästen gapar eller inte. Några blå tungor lär vi absolut inte se eftersom han kommer göra allt för att kunna fortsätta göra det han har "rätt" att göra.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 070
Senast: Mirtai
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och... 53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 449
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka